İstanbul'da 18 bin taksiye panik butonu
Sürücü ve yolcu güvenliğinin artırılmasının ön plana çıktığı 'Taksi Çağrı Merkezi ve Yönetimi' projesinde, yolcu ve sürücü bölümünde iki ayrı panik butonu olacak.
DHAİstanbul'da hizmet veren 18 bin taksiyi tek çatı altında toplayacak olan 'İstanbul Taksi ve Çağrı Merkezi' projesi, İstanbul Kongre Merkezi'nde düzenlenen 'TRANSİST 2014 Ulaşım Teknolojileri Fuarı'nda İSPARK Genel Müdürü Mehmet Çevik tarafından tanıtıldı.
PANİK BUTONU İLE HEM TAKSİCİ HEM DE YOLCU GÜVENDE
Sürücü ve yolcu güvenliğinin artırılmasının ön plana çıktığı projede, yolcu ve sürücü bölümünde iki ayrı panik butonu olacak. İstenmeyen bir durum anında, taksici ya da yolcu panik butonlarını kullanarak yardım çağırabilecek. Böylece proje ile birlikte taksici esnafının en büyük sorunu olan gasp ve hırsızlıkların da önüne geçilmesi hedefleniyor.
İSPARK Genel Müdürü Mehmet Çevik, projenin tanıtımı için örnek olarak hazırlanan bir araca kurulan sistemi basın mensuplarına anlattı. Gelişmiş ülkelerin tamamında uygulanan bir sistemin İstanbul'da uygulanacağını ifade eden Çevik, projenin ilk etapta 2015 yılının Şubat ayında 100 taksi ile başlayacağının ve 2 yıl içinde İstanbul'daki 18 bin araçta uygulanacağını söyledi. Çevik, "Müşterinin oturacağı bölümde bir plazma var. Bu plazmadan gerekli bilgileri kontrol edebilecek. Ayrıca hem şoförün hem de müşterinin kullanabileceği iki ayrı panik butonu var. Bu panik butonuna basıldığında çağrı merkezimize gerekli ikaz bildiriliyor. Biz de hareket halindeki aracı görebildiğimiz için araca müdahale edebiliyoruz. Geçmişte taksici şoförlerinin ölümlerine şahit olduk. Panik butonuna basıldığında hareket halindeki araçtan bulunduğu konum ile ilgili bilgileri alabileceğiz. Ayrıca kamera sistemi devreye girecek ve anında yüzleri görebileceğiz. Bu şekilde en kısa sürede araca ulaşmış olacağız" ifadesini kullandı.
TAKSİCİLER ESNAF ODASI BAŞKANI UĞUR: MÜŞTERİ VE TAKSİCİ, ÇOK DAHA MEDENİ BİR ORTAMDA BULUŞACAK
Tanıtıma katılan İstanbul Taksiciler Esnaf Odası Başkanı Yahya Uğur ise sistemi çok beğendiğini belirterek, müşteri ve taksici esnafının çok daha medeni bir ortamda buluşmasını sağlayacağını söyledi. Uğur, "Taksicinin iyi esnaf olma özelliklerinden bir tanesi güven vererek sürmek ve yolcuyu güven vererek seyahat ettirmektir. Bu sistem bunu kontrol altına alıyor. Yani hem araç içerisindeki şoför arkadaşlarımızı hem de müşterilerden gelebilecek tehditler açısından güvenliği sağlamak adına denetim sağlamış oluyor. Panik butonu ile hem yolcuların hem de şoförlerin tehdit hissedildiğinde kullanılabilecek bir sistem oluşturulmuş. Bu, emniyet açısından çok güzel bir şey. Ayrıca, bu sistemde kamera ile yapılacak kayıtlar 6 ay boyunca muhafaza edilebilecek. Bu özellik sayesinde artık kayıp eşya diye bir sorun olmayacak" diye konuştu.
TAKSİCİLERE VE MÜŞTERİLERE BÜYÜK KOLAYLIKLAR SAĞLAYACAK
Öte yandan İstanbul'da hizmet veren 18 bin taksiyi tek çatı altında toplayacak İstanbul Taksi ve Çağrı Merkezi projesi hem İstanbullulara hem de taksicilere büyük kolaylıklar sağlayacak. Vatandaşlar 134'ü aradıklarında istedikleri yere kısa zamanda taksi yönlendirilecek. Yolcuyu bırakan taksi ise en yakınındaki durağa sevk edilerek trafikte dolaşması önlenecek. İnternet ve telefon uygulamaları gibi yenilikler yolcuların hizmetinde olacak. Vatandaşlar taksi çağırma butonlarının yanı sıra akıllı sistemleri kullanarak taksi isteyebilecekler, rezervasyon yapabilecek. İstenilen noktaya en yakın yerden yönlendirilecek taksi GPRS sistemiyle takip edilerek yolcu ve sürücü güvenliği kontrol edilecek. Yolcular seyahat rotasını ve taksimetre ücretini de önündeki cihazdan kontrol edebilecek.
Proje ile taksiciler reklam geliriyle ek kazanç elde edecek. Parmak izi uygulamasıyla şoförler taksileri kullanabilecek. Sürücüler taksilerde sigortalı olarak çalışacak. Modern ve teknolojik donanımlı taksilerde isteyen yolcular kredi kartı ile ödeme yapabilecek.