"İstanbul-Eskişehir hattının gecikmeye tahammülü yok"

Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, İstanbul-Eskişehir hızlı tren hattının ikinci bir gecikmeye tahammülü olmadığını bildirdi.

cumhuriyet.com.tr

Resmi bir ziyaret için Çin'e gelen Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım ilk olarak Ankara-İstanbul hızlı tren hattının Eskişehir Köseköy arasındaki bölümünü yapan konsorsiyumun pilot ortağı Çin Demiryolu İnşaat Şirketi'ni (CRCC) ziyaret etti.

Bu projenin Türkiye ile Çin arasında demir yolu alanındaki ilk ve önemli işbirliği olduğunu ifade eden Yıldırım, hattı 2013'te açmayı hedeflediklerini, bu nedenle buradaki çalışmaların günlük, hatta saatlik düzeyde dikkatli şekilde takip edilmesinin önem taşıdığını belirtti. "Bu projede aksaklık olursa, doğal olarak bundan sonraki projeler de bundan etkilenir" diyen Yıldırım, bu projenin hikayesinin farklı olduğunu, 2006 yılında yapılmış bir ihale olmasına rağmen hukuki süreç bakımından 2 yıl gecikmeli başladığını anlattı.

Yıldırım, "Ankara-Eskişehir hattı ile birlikte bu hattı da açmamız söz konusuydu, ama bunu başaramadık. İkinci bir gecikmeye projenin tahammülü yok" diye konuştu.

Bakan Yıldırım, Çin hükümetinin bu projeye iyi şartlarda sağladığı 730 milyon dolarlık kredi için teşekkür etti.

 

Çin'in talip olduğu projeler

CRCC Başkanı Guorui Li de yaptığı konuşmada, Ankara-Sivas, Yozgat-Sivas, Edirne-Halkalı ve Bursa-Osmaneli hızlı tren hattı projelerine talip olduklarını belirtti.

Bu projelerin açık ihale ve rekabet şartlarına göre yapılacağını vurgulayan Bakan Yıldırım ise bu gibi büyük projelerde teknik yeterliliğin yanı sıra finansman kaynağını en iyi şartlarda sağlayabilmenin her zaman bir avantaj unsuru olduğuna işaret etti.

 

Bakan Yıldırım'ın önerisi

2023 yılına kadar mevcut 11 bin kilometrelik demir yolu hattını iki katına çıkarma hedefleri bulunduğunu hatırlatan Yıldırım, Çin ile Türkiye arasındaki demir yolu bağlantısının güçlendirilmesi gerektiğini söyledi. Yıldırım, "Tarihi İpek Yolu'nu tekrar hayata geçirebilirsek deniz yoluyla yapacağımız taşımalardaki süreyi 10 kat düşürebiliriz. Bunun gerek rekabette, gerek ticarette ne kadar üstünlük taşıyacağı apaçık ortada" diye konuştu.

Bakan Yıldırım, ilk etapta İstanbul-Alma Ata tren hattının Urumçi'ye uzatılabileceğini ifade ederek bu proje üzerinde çalışmayı önerdi.

 

"Bizde karar süreci Çin'deki kadar hızlı değil"

Bakan Yıldırım ve beraberindekiler daha sonra Çin Uluslararası Müteahhitler Birliği'ni ziyaret etti. Burada Türkiye'de ulaştırma alanındaki yakın ve orta vadeli projeler hakkında bilgi verildi.

Bakan Yıldırım, 3.Boğaz Köprüsü ile ilgili bir soru üzerine bunun yeni bir proje olmadığını, uzun yıllardır planlandığını ve çalışmaların son bir yılda hızlandığını anlattı.

Güzergahı tam olarak belirlenen projeyle ilgili olarak belediyelerin imar planına işlenme çalışmalarının devam ettiğini, ön projelerin hazır olduğunu, fizibilitesinin yapıldığını ve ihalenin yap-işlet-devret modeliyle yapılacağını söyleyen Yıldırım, projenin en kısa işletme süresi veren firmaya verileceğini belirtti.

Yıldırım, "Türkiye'de karar süreci Çin'deki kadar hızlı değil, birçok belediyeden, kurumdan ortak karar çıkartmak zaman alıyor. Çin'deki gibi olsa 10 kat daha fazla iş yapardık" diye konuştu.

Yıldırım ve beraberindekiler, yarın sabah Pekin-Tianjin hızlı tren hattı ile seyahat edecek.