İstanbul-Ankara arası 3 saate iniyor

Türkiye'nin en büyük Yüksek Hızlı Tren Hattı(YHT) olan Ankara-İstanbul YHT'nin Eskişehir-İstanbul kesiminin inşaatında son aşama oLan Köseköy-Gebze kesiminin temeli atıldı. 24 ay içerisinde tamamlanması planlanan proje ile İstanbul-Ankara arası 3 saate inecek.

cumhuriyet.com.tr

Ankara-İstanbul YHT'nin Eskişehir-İstanbul kesiminin inşaatında son aşama oylan Köseköy-Gebze kesiminin temeli atıldı. Törene Bilim Sanayi ve Teknoloji Bakanı Nihat Ergün, AB Bakanı Egemen Bağış ve Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman katıldı.

"Hatta yük taşımacılığı da planlanmalı"

Bilim Sanayi ve Teknoloji Bakanı Nihat Ergün, burada yaptığı konuşmada, "Türkiye'de çok önemli projeler yapılıyor. Bir kısmı sessiz sedasız yapılıyor ama etkileri çok büyük olacak gelecek yıllarda" dedi. Marmaray projesinin bitmek üzere olduğunu dile getiren Ergün, "İnşallah kısa zamanda devreye girecek. Bir taraftan Kars-Tiflis-Bakü tren yolu hattı devam ediyor. Bu iki hat bittiğinde Çin'den Londra'ya kadar tren yolu hattıyla taşımacılık yapılabilecek" ifadelerini kullandı. Bu projelerin Türkiye'nin stratejik önemini kat kat artırdığını vurgulayan Ergün, "Kuşkusuz hızlı tren projelerinde bir taraftan vatandaşların refahı sağlanırken, diğer taraftan Türkiye'nin kalkınmasına yeni ivmeler katılmış olunacak" dedi.

Ergün, söz konusu tren yollu hattının İstanbul ile Anadolu'yu birbirine bağladığını söyleyerek şöyle devam etti:
"İstanbul'un Anadolu ile birbiriyle bağlantı kurması için her yolun Kocaeli'den geçmesi gerekiyor. Tren yolu hatlarının da karayolu hatlarının da. Ulaştırma Bakanlığı'nın Kocaeli'ndeki ulaşım sistemlerine demir yolu ve karayolu ulaşım sistemlerine ve denizyolu ulaşım sistemlerine çok başka bir gözle bakmasında fayda var. Aynı zamanda Marmara Bölgesi'ni de bir havza olarak görmek bu ulaşım sistemlerini karayolunda da demiryolunda da entegre edici yaptırımlarda bulunmak gerekir. Bu demiryolu hattı yapılırken hızlı tren hattı yolu taşımacığı için iki hat olarak düşünülen bir sistem. Ama bizim İzmit Körfezi'nde çok ciddi bir yük taşımacılığı potansiyelimiz de var. Bu nedenle 3 hatta çıkarılması ve 3'üncü hattın yük taşımacılığı için bir planlanması dahilinde yapılması uygun olur."

"Türkiye'nin yüksek hızlı kalkınmasının sembolü"

AB Bakanı Egemen Bağış ise konuşmasında, "Bugün buradan kalkacak olan trenin sadece Türkiye'nin yüksek hızlı treni değil Türkiye'nin yüksek hızlı kalkınmasının sembolü olduğunu vurgulamak istiyorum" dedi. Bağış, projenin Avrupa Birliği üyelerinin dışında en yüksek finansmanını içeren projesi olduğunu vurgulayarak, "Kimileri özellikle bizim bazı siyasilerimiz Türkiye'nin AB sürecinin durduğunu söylüyorlar. İşte bugün burada AB sürecinin geçek anlamını yani vatandaşın hayatını etkileyebilecek vatandaşın mesafesini kısaltabilecek hayat standardını yükseltebilecek önemli projelerden birinin finansmanının temelini atıyoruz" dedi. Bağış projenin artık doğudaki üretim merkezleri ile AB arasında önemli bir geçiş merkezi olduğunu kaydetti.

Bakan Yıldırım: İstanbul-Ankara 3 saate inecek

Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, yüksek hızlı tren ile Ankara-İstanbul arasının 3 saatte ineceğini belirterek, "Başkent Ankara ile rüya şehri ticari başkentimiz İstanbul'u birbirine daha fazla yakınlaştırmış olacağız. Tabi İstanbul Marmaray projesinin Kars-Tiflis-Bakü demiryolu hattını buna dahil ettiğimizde uzak doğudan, Pekin'den, Batı Avrupa Londra'ya kadar bir zamanlar tarihi İpek Yolu hattı diye adlandırılan koridor modern demiryollarıyla tekrar hayata geçecek. Böylece asırlardan beri batı ile doğu arasında mal ve insan taşımacılığı yeni bir anlayışla çok daha gelişmiş hale gelecek. Gebze projesi toplam Ankara-İstanbul projesi içerisinde büyük bir bölüm değil sadece 56 kilometre. Yani 470 kilometrelik kısmı bir çok kısmı zaten yapıldı ya da yapılıyor" ifadelerini kullandı.

"Adım adım demiryolu yerli sanayisini de değiştirmiş oluyoruz"

Bakan Yıldırım, Bakan Ergün'ün hattın 3'e çıkarılmasıyla ilgili önerisiyle ilgili olarak şunları kaydetti:
"Hattın 3'e çıkarılması ve diğer ilavelerle kuvvetlendirilmesi. Tabi ki sipariş kısa zamanda yerine getirilecektir. Tüm İzmit, Kocaelililer Sakaryalılar bunu böyle bilsin. Son 9 yıldır demiryollarına yaptığımız yatırımları sizler biliyorsunuz."

Bakan Yıldırım, "50 yıldır çivi çakılmayan Türkiye'nin 150 yıllı demiryolu geçmişine baktığımızda her yıl başına 135 kilometre demiryolu yapıyoruz. Demiryolları bir ülkenin bağımsızlığının ve istikballinin sembolü olmuştur. Demiryolları yatırım yapmakta başlangıç ödeneği itibariyle karayollarının da önüne geçmiş durumdadır. Sadece demiryollarının alt yapısını yapmak yetmez aynı zamanda demiryolu yerli sanayisini de kurmamız lazım. Bunun için Sakarya'da fabrikalara ilave olarak metro araçları ve hızlı demiryolu araçları yapan bir fabrika kurduk. Çankırı'da makas fabrikası kurduk. Karabük'te yerli yüksek hızlı tren ve normal tren rayları yapan fabrikalar kurduk. Makine kimya endüstrisinden tekerlek ve buji takımı yapacak alt yapıyı kurduk. Adım adım demiryolu yerli sanayisini de değiştirmiş oluyoruz. Türkiye 150 yıllık demiryolu tarihinde kendi rayını yapamaz halde idi. Ray alacağımız zaman dışarıdaki bir iki tekel firmanın kaderine bu işi terk etmek zorundaydık. Türkiye artık sadece kendi için üretmiyor etrafındaki ülkelerede bunları satar hale geldi" ifadelerini kullandı.

"Ankara metrolarında da yüzde 50 yerli yapımı şartı koyduk"

Bakan Yıldırım, Ankara metrolarını yapımının devam ettiğini belirterek, "Ankara metrolarını da yapılacak araçların yüzde 50 yerli payıyla yapılma şartını koyduk. Amacımız insanımıza daha fazla iş aş sağlamak ama diğer yandan da Türkiye'yi AB üyeleri ülkenin alt yapısına uygun hale getirmek. Türkiye bir çok yeni AB'ye giren ülkeden daha iyi hale gelmiştir. Türkiye artık AB'ye çoktan hazır hale gelmiştir. İsten AB olsun ister olmasın insanın mutluluğu için Türkiye'nin geleceği için biz bu yatırımları hız kesmeden devam edeceğiz. Türkiye AB'nin yük olan değil. AB'nin yükünü paylaşacak bir ülkedir. Türkiye'nin tarihi ve geçmişi bu örneklerle doludur. Türkiye her zaman paylaşmayı dayanışmayı amaç edinmiş bölgesinde istikrar unsuru olmuş bir ülkedir" diye konuştu.