İlköğretim sayısı azaldı

Eğitim-Sen'in "Eğitim Durumu Raporu-Eylül 2009" araştırmasına göre, 2002 yılından bu yana ilköğretimde okul sayısında dikkat çeken bir azalma var. İlköğretimde öğrencilerin 24 kişilik sınıflarda tekli eğitim görebilmeleri için 125 bin 853 derslik sayısına ihtiyaç var.

cumhuriyet.com.tr

Eğitim-Sen'in araştırmasında, Türkiye'de toplam öğrencilerin yüzde 75'inin ilköğretimde yer aldığı ve 2009 yılında ilköğretimde okul sayısının 33 bin 769, derslik sayısının 320 bin 393, öğrenci sayısının 10 milyon 709 bin 920, öğretmen sayısının ise toplamda (kadrolu + sözleşmeli) 453 bin 318 olduğu belirtildi.

Araştırmada, 2009 ilköğretim rakamlarına bakıldığında derslik başına 34 öğrenci düşüyormuş gibi göründüğü ancak, ikili eğitim sorununun hala çözülmediği, özellikle metropol ve şehir ilköğretim okullarında derslik başına 40-45 öğrenci düşen okulların bulunduğu belirtildi. İlköğretimde öğrencilerin 24 kişilik sınıflarda tekli eğitim görebilmeleri için 125 bin 853 derslik sayısına ihtiyaç olduğu da kaydedildi.


Son 7 yılda İlköğretim okul sayısında azalma var

İlköğretimin son yedi yıllık gelişim tablosuna göre, 2002 yılından bu yana okul sayısında dikkati çeken bir azalma görülüyor. Araştırmada, bu azalmanın nedeninin özellikle köylerde giderek yaygınlaşan birleştirilmiş sınıf, Yatılı İlköğretim Bölge Okulu (YİBO) sistemi ve taşımalı eğitim uygulamasının artmasından kaynaklandığı belirtiliyor. Ayrıca, 2002 yılından bu yana ilköğretimde okuyan öğrenci sayısı artarken, öğretmen, okul ve derslik sayısının bu artışa paralel olarak artmadığına da dikkat çekiliyor.


 

Ortaöğretimin yüzde 42'si okula devam etmiyor

Araştırmada, 2009 yılında ilköğretimde net okullaşma oranının yüzde 96.49 olduğu, 2009 rakamlarıyla ilköğretimde okullaşma oranının erkeklerde yüzde 96.99, kızlarda ise yüzde 95.97 olarak gerçekleştiği belirtildi. Buna göre, ilköğretim çağ nüfusunun yaklaşık yüzde 5'inin eğitim hakkından yararlanamadığı ve ortaöğretim çağ nüfusunun ise yüzde 42'sinin ortaöğretime devam etmediğine dikkat çekildi. Ayrıca yapılan araştırmalara göre, 1999-2005 yılları arasında toplam 436 bin 614 çocuğun ilköğretim diplomasına sahip olmadan hayata atıldığı kaydedildi.