İDOB Jan Dark’ı son kez seslendiriyor
İstanbul Devlet Opera Balesi(İDOB) G.Verdi’nin en güzel eserlerinden biri olan “Jan Dark /Giovanna D’Arco” ı Süreyya Operası’nda 16-19-20-22 Aralık günleri sahnelendi. Bugün saat 16.00’da ise, son temsili veriyor.
Zeynep AltayŞef Gianluca Biachi ve koro şefi Emanuela Aymone’nin yorumuyla gerçekleşen her temsilde aryaları farklı bir kadro söyledi. Dünkü temsilde Jan Dark’ı Deniz Yetim ve Carlo VII’yi Bülent Külekçi, Giocomo'yu Önay Günay, Delil'i Serkan Bodur, Talbot'u Zafer Erdaş’ın güzel yorumuyla dinledik. Bugün ise Carlo VII'i Hüseyin Likos Jan Dark'ı Ayşe Sezerman seslendirecek. Diğer temsillerde yer alan sopranolar; Evren Ekşioğlu, M.Otilia Radulescu İpek ve Burçin Çilingir Savigne’de Jan Dark yorumlarıyla, Sedat Öztoprak, Alper Göçeri, Murat Güney Giocomo yorumlarıyla, Besnik Ademoğlu Delil yorumlarıyla, Göktuğ Alpaşar Talbot yorumlarıyla dikkat çekmişlerdi. Türkiye’nin en saygın korolarından İDOB korosu, eseri çok iyi bilen şefleriyle her zamanki gibi her temsilde büyük alkış aldılar. Orkestra da sahne üzerinde çalmanın mutluluğu, iyi şefin katkısıyla güzelliklere güzellik kattı.
İki buçuk saatlik bir operanın konser versiyonunu izleyen sanatsever sıkılmamış, ara da salon azalmamış hatta bir kez daha izleme arzu ve merakıyla çıkmışsa bu yorumun başarısının en objektif göstergesidir. İşte, birbirinden farklı güzellikteki Jan Dark akşamlarında bu başarıldı. Tabii her temsili dikkatle ve kıvançla izleyen İDOB Müdür ve Sanat yönetmeni Suat Arıkan gelecek aylarda yeni bir fırsat daha yaratamazsa, bugünkü temsil son fırsat olacak.
Jan Dark’ın konusu
Dom-Remy kalesinin büyük salonunda henüz taç giymemiş olan Kral Charles halkına ve çalışanlarına gördüğü rüyayı anlatır. Charles rüyasında ormanın içinde bir mabet görür ve Meryem Ana kendisine kılıcını ve miğferini ayaklarının dibine bırakmasını söyler. Ancak halk, Charles'ın bahsettiği ormanın kötü ruhlar tarafından ele geçirildiğine inandığı için dehşete düşer. Giovanna ormanda Meryem Ana'ya dua etmektedir. Kendisini aşkın dünyevi ve ruhani güçlerinin mücadelesi arasında sıkışmış olarak görür. Fransa'yı İngilizlerden kurtarabileceğine inanmaktadır. Kralı da cesaretlendirir ve onun yolunda ilerleyeceğini söyler. Bunu duyan babası Giacomo, kızını evlatlıktan reddeder. Çünkü Giovanna'nın, ruhunu şeytana sattığını düşünmektedir.İngilizler, Reims yakınlarındaki kamplarında Giovanna'nın kutsal görevini duymuşlardır. Bu yüzden de Fransızlarla yakında gerçekleşecek olan savaştan çekinmektedirler. Giacomo, kralın Giovanna'yı baştan çıkardığına inandığı için intikam ateşiyle yanıp tutuşmaktadır. Kızını İngilizlere vermeye hazırdır. Giovanna sayesinde Fransızlar, İngilizleri bozguna uğratır. Giovanna artık evine dönüp, sakin bir hayat sürmek istemektedir. Ancak Charles, Giovanna'ya olan aşkını itiraf eder ve taç töreninde kendisine Giovanna'nın taç giydirmesini ister. Bunun üzerine Giovanna dünyevi aşkın, ilahi aşktan daha üstün olduğuna inanır. Reims Katedrali'nin dışındaki meydanda halk Giovanna'dan övgüyle söz etmektedir. Ancak babası gelir ve kızını kötü bir cadı olmakla suçlar. Babasının haklı olduğuna inanan Giovanna, kendisini savunmaz. Bunun üzerine halk Giovanna'yı dışlar ve Giacomo da kızını İngilizlere verir. Babasına göre, kızının tek kurtuluş yolu, kazığa bağlanarak yakılmasıdır. Bir İngiliz kalesinde zindana atılan Giovanna, idamını beklemektedir. Özgür kalmak ve bir kez daha Fransız ordusuna yardım edebilmek için dua eder. Bir an için dünyevi aşka yenik düşse de, aslında sadık olduğu aşk ilahi aşktır. Gizlice Giovanna'yi izleyen babası, kızının dualarını duyar ve onun masum olduğunu anlar. Bunun üzerine onu serbest bırakır. Giovanna bir kez daha Fransızların İngilizleri bozguna uğratmasına yardım eder. Ölümcül bir yara alma pahasına, Kral Charles'ın hayatını kurtarır. Giovanna'nın ölüm haberi herkesi büyük üzüntüye boğar. Ancak cenaze töreni sırasında bedeni birden canlanır ve babasına sarılır. Charles bir kez daha onu ne kadar çok sevdiğini söyler. Bunun hemen ardından gökyüzünden süzülen bir ışık demetinin altında son nefesini verir.