İBB'ye doğalgaz soruşturması

EPDK, İGDAŞ'ın mevzuata aykırı sürelerde abonelerine fatura düzenlediğini tespit etiğini savunarak soruşturma açtı. İBB Sözcüsü Ongun "Salgın sürecinde sayaç okuma işlemi doğal olarak bir aydan daha uzun bir süre almaktadır" dedi.

cumhuriyet.com.tr

Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu (EPDK) Başkanı Mustafa Yılmaz, İstanbul'da abonelerden gelen şikayetler üzerine doğal gaz faturalarının incelendiğini belirterek, "Gelen şikayetlere baktığımızda mevzuata aykırı sürelerde fatura düzenlendiğini tespit ettik. Bu durum haliyle vatandaşlarımızın faturasını oldukça yükseltmiş. Derhal soruşturma başlattık, gerekeni yapacağız." ifadelerini kullandı.

İBB: SALGIN NEDENİYLE ÜLKE GENELİNDE DE BİR AYDAN FAZLA SÜRE ALIYOR

İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) Sözcüsü Murat Ongun, kişisel twitter hesabından yaptığı açıklamada, İGDAŞ’a açılan soruşturma ile ilgili "Tüketim bedelinden fazla kesilen fatura" için değil süresiyle ilgilidir. Salgın sürecinde sayaç okuma işlemi doğal olarak bir aydan daha uzun bir süre almaktadır. Ülke genelinde de bu şekildedir. Ancak EPDK sadece İGDAŞ'a soruşturma açmıştır" ifadesini kullandı.

İGDAŞ Genel Müdürü Mithat Bülent Özmen EPDK soruşturmasıyla ilgili yazılı açıklama yaptı. İGDAŞ'ın 6.5 milyon aboneyle Türkiye'nin en büyük ve dünyanın sayılı doğalgaz dağıtım şirketlerinden biri olduğunu belirten Özmen “Abone sayısı itibariyle pazar günleri hariç haftanın her günü sayaç okunması gerekmektedir. Ancak tüm dünyada olduğu gibi ülkemizin de olağanüstü bir dönemden geçtiği muhakkaktır” dedi.

İZOLASYON VE SOSYAL MESAFE ÖNLEMLERİ

Bu süreçte hem abonelerin hem de sayaç okuyan personelin sağlığının korunması ve bulaşma riskinin minimize edilmesinin çok önemli olduğuna vurgu yapan Özmen “Bu çerçevede EPDK'nın aldığı kıyas fatura uygulaması şartlarından birisi de saha çalışanlarının azami düzeyde izolasyonunun sağlanması ve sosyal mesafenin korunması halidir. Sayaç okuma personelimizin bir kısmı kronik rahatsızlıkları nedeniyle Cumhurbaşkanlığı genelgesi kapsamında idari izinli veya karantina sürecindedir. Sağlık problemleri nedeniyle ve sağlık raporu almak suretiyle izinli olan veya ailesinde yüksek riskli bireyler olduğu ve benzeri  sebeplerle izin kullanan personelimiz bulunmaktadır” ifadelerini kullandı

KAÇ GÜNDE BİR FATURA KESİLEBİLİYOR?

Resmi Gazete'de 9 Haziran 2017 tarihinde yer alan bir düzenlemeye göre doğalgaz dağıtım şirketleri mekanik sayaç kullanan abonelerin sayaçlarını aylık olarak artı eksi beş günden fazla sapma olmayacak şekilde okuyor. Yani aboneye en az 25 günlük en fazla 35 günlük fatura kesilebiliyor. Dağıtım şirketleri 50 metreküpe ulaşmayan aylık tüketimleri söz konusu fatura dönemi için faturalandırmama hakkına sahip. Bu düzenlemedeki tüketim miktarı genellikle yaz ayları için geçerli.

‘SİTELERE GİREMEDİK’

Özmen, yine salgın nedeniyle binalara girme ve sayaç okuma faaliyetlerinin normal zamanlara göre nispeten daha güç olduğunu vurguladı. Özmen “Virüse yakalanma oranının diğer illere göre yüksek olduğu ve bu manada ilk sırada gelen İstanbul'da, abonelerimiz dışarıdan gelen kişilere karşı bulaş riski nedeniyle daha tedbirli davranabilmektedirler. Dolayısıyla sayaç okuma yapan çalışanlarımız kapı otomatları açılmamak suretiyle zaman zaman binalara alınmamakta, güvenlik görevlilerinin izin vermemesi nedeniyle sitelere girememektedirler” dedi.

‘NİSAN'DA 6 GÜN OKUMA YAPILAMADI’

Özmen, Nisan ayı içerisinde sokağa çıkma yasağı nedeniyle altı gün sayaç okuması yapılamadığına da dikkat çekerek “Yine resmî tatiller ve Ramazan Bayramı da dikkate alındığında, Mayıs ayında aynı nedenlerle dokuz gün sayaç okuma imkanının olmayacağı öngörülmektedir. Dolayısıyla bu zorunlu haller fatura gün sayısını uzatmaktadır. Bununla birlikte, sayaç okuma sayısının artırılması için kurumumuzun tüm birimleri ve saha çalışanlarımız büyük bir özveri ve insanüstü bir gayret göstermektedir” dedi.

‘EPDK BİLGİLENDİRİLDİ’

Bu durumun daha önce hem kamuoyu ile paylaşıldığını hem de EPDK yönetiminin  gerekçeleriyle birlikte bilgilendirildiğini aktaran Özmen şöyle devam etti:

“Daha önce hiç tecrübe edilmemiş olağanüstü bir dönemden geçiyoruz. Bu süreçte sadece kurumumuz değil bütün kurum ve kuruluşların, söz konusu olağanüstü koşulları kamu sağlığını da gözeterek aşmaya çalıştığı muhakkaktır. Dolayısıyla hem sektörümüzde hem de diğer sektörlerde benzer sorunlarla farklı şekillerde karşılaşılması muhtemeldir. Bu çerçevede, daha evvel de paylaşıldığı üzere, talepleri halinde abonelerimize gerekli kolaylığın sağlanacağını tekrar ifade etmek isteriz.”

EPDK: 40-45 GÜNLÜK FATURA

EPDK'den yapılan yazılı açıklamada, salgın döneminde özellikle karantina bölgeleri için kıyasen fatura uygulamasına geçildiği hatırlatıldı.

Türkiye'nin büyük bölümünde elektrik ve doğal gaz faturalarının düzenlenmesi için sayaçların okunduğu belirtilen açıklamada, İstanbul’da ikamet eden doğal gaz abonelerinden yoğun şekilde gelen yüksek fatura şikayetlerinin tek tek incelendiği ve İGDAŞ'ın mevzuata aykırı sürelerde abonelere fatura düzenlediğinin tespit edildiği iddia edildi.

Doğal Gaz Piyasası Dağıtım ve Müşteri Hizmetleri Yönetmeliğine göre abonelere kesilecek faturaların kapsamının ortalama 25 günden az 35 günden fazla olmaması gerektiği hatırlatılarak, İGDAŞ'ın vatandaşlara 40-45 günlük fatura kestiği aktarıldı.

Açıklamada görüşlerine yer verilen EPDK Başkanı Yılmaz, "Gelen şikayetlere baktığımızda mevzuata aykırı sürelerde fatura düzenlendiğini tespit ettik. Bu durum haliyle vatandaşlarımızın faturasını oldukça yükseltmiş. Derhal soruşturma başlattık, gerekeni yapacağız." ifadelerini kullandı.

Yılmaz, şunları kaydetti:

"Sayaçların okunma süreleri belli. Bütün şirketler de ona göre sorumluluklarını bilecek, titizlikle görev yapacak. Sayaçları okurken, faturaları düzenlerken tüketicinin kafasında soru işareti oluşturursanız, vatandaşı mağdur ederseniz el birliği ile bugünlere getirdiğimiz koskoca bir sektöre zarar verirsiniz. EPDK olarak bu konuda çok hassasız. Dağıtım şirketleri 25 yıldır, biz de kurum olarak 18 yıldır bu sürecin içindeyiz. Doğal gaz sektöründe faturalandırmalar ile ilgili daha önce böylesi şikayetlerle karşılaşmamıştık. Bundan sonra da tekrarlanmamasını, uzun yıllara dayalı bu güvenin zedelenmemesini umuyoruz.

Özel şirket olsun, belediye iştiraki olsun bizim için farklı değil. İçinden geçtiğimiz bu süreçte vatandaşlarımızın mağdur edilmesine, sektörümüze halel gelmesine asla müsaade etmeyiz. Vatandaşımız rahat olsun, bize güvensin. Onlara bir cep telefonu, bir mail kadar yakınız. Faturalarla şüphesi olan kurumumuzun internet sitesi üzerinden bize başvursun. Şikayetleri tek tek inceliyor ve gerekli adımları atıyoruz. İGDAŞ soruşturması sonucunda da Kurulumuz mevzuata aykırılığı sabit görürse gerekli yaptırımları uygulayacağız."