'Hepimiz hayatımızın lideriyiz'

Sakıp Sabancı’nın mirası ve kişiliği, 10. ölüm yıldönümü vesilesiyle Kutluğ Ataman’ın yorumladığı büyük bir Türkiye mozaiği halinde SSM’ye taşındı. Ağırlığı iki tonu bulan ‘Sakıp Sabancı’ isimli eserde 30 bine yakın insanın portresi kullanılıyor. Yapıtta Güler Sabancı ve Sabancı Müzesi Müdürü Nazan Ölçer’in de imajları kullanılmış.

Evrim Altuğ/Cumhuriyet

Sakıp Sabancı’nın 10. ölüm yıldönümü, Sabancı Üniversitesi Sakıp Sabancı Müzesi’nde (SSM) Kutluğ Ataman imzasıyla düzenlenen ve yaklaşık iki ay sürecek, ‘Sakıp Sabancı’ isimli sanat projesi ile hatırlanıyor.Yakın gelecekte, başta Mardin’deki Sakıp Sabancı Mardin Kent Müzesi ve Dilek Sabancı Sanat Galerisi olmak üzere, yurtiçi ve yurtdışında pek çok yerde de izlenmesi beklenen eser, Yıldız Teknik Üniversitesi Sanat ve Tasarım Fakültesi çıkışlı 8 akademisyenin, ‘Larves Artware Solutions’ çatısı altında ve ‘tamamen Türkiye emeği’ ile tasarladığı, yaklaşık iki ton ağırlığını bulan, değişken ve devasa bir portre mozayiğinden - hatta Sabancı'nın kişiliği özelinde, bir tür demokratik, yatay ve ideal ‘medeniyet dokusu’ndan - oluşuyor.

Toplam 9 bin 216 elektronik ‘kare’ içinde, yaşları 18’den başlayan ve yaklaşık 30 binin üzerinde Türkiye insanı portresini bilgisayar bazlı bir tasarımla yansıtan dinamik yapıt, içinde Sabancı Holding Yönetim Kurulu Başkanı ve Murahhas Üyesi Güler Sabancı’dan, SSM Müdiresi Nazan Ölçer ve bugüne kadar dolaylı veya dolaysız olarak, ismi Sabancı soyadı ile kesişen pek çok emekçinin suretini içinde barındırmasıyla da ayrıca ilgi görüyor. Ataman’ın “yalnızca bir adet” hazırladığı, Sakıp Sabancı Vakfı envanterindeki bu çalışmanın bir diğer özelliği ise çeşitli yüzey ve mekânlara göre yeniden yorumlanabilecek esneklikte olması.

Güler Sabancı’ya göre Ataman'ın yapıtı, “Sakıp Bey’in ‘kıpır kıpır enerjisini’ bizimle paylaşan” üslubuyla da akılda kalıyor. Güler Sabancı'nın yanı sıra Sabancı Holding Yönetim Kurulu Üyesi Sevil Sabancı ile SSM Müdiresi Ölçer’in de hazır bulunduğu tanıtımda söz alan Ataman'a göre ise bu eser, geniş kitlelere “Hepimiz kendi hayatlarımızın liderleriyiz” mesajını verebildiği için ayrıca anlamlı. Öte yandan, ilerleyen günlerde bir biçimde yolu Sakıp Ağa ile kesişmiş ve bu yapıtta portresiyle yer almak isteyenlerin de müzeye portreleriyle başvurabilecekleri bildiriliyor.

Güler Sabancı, Ataman’ın yapıtının merhum işadamının kişiliğini nasıl yansıttığını şöyle dillendiriyor: “Özü aynı kalmakla beraber, değişen mekâna ayak uydurabiliyor olması, ayrıca Sakıp Sabancı'ya yakışan bir durum.”