Hedefler tutmadı
MEB, 5 yıllık stratejik planında “Öğrencilerin ortaöğretime katılımlarının artırılması, devamsızlık ve sınıf tekrarlarının azaltılmasına yönelik çalışmalar” kapsamında 29.6 milyar lira bütçe ayırdı. Harcanan paralara karşın bir arpa boyu yol alınamadı.
Ozan ÇepniMilli Eğitim Bakanlığı (MEB) sınıf tekrarının ana unsurlarından olan öğrenci devamsızlıklarının düşürülmesi için 5 yıldır hedeflerini tutturamadı. Sınıfta kalma durumunda olan devamsız öğrenci oranı imam hatip liselerinde yüzde 36’ya, meslek liselerinde ise yüzde 44’e yükseldi.
Sınıf tekrarı, mevzuatta 2012’de zorlaştırılmasına karşın, oran 2019’da 9. sınıf öğrencilerinde yüzde 12’ye ulaştı. Örgün öğretimde 20 gün ve üzerinde devamsız öğrenci oranı ise yüzde 34 olarak belirlendi. MEB, 5 yıllık stratejik planında “Öğrencilerin ortaöğretime katılımlarının artırılması, devamsızlık ve sınıf tekrarlarının azaltılmasına yönelik çalışmalar” kapsamında 29.6 milyar lira bütçe ayırdı.
MEB’in verilerine göre, ilkokuldaki 5 milyon 267 bin öğrencinin yüzde 6.2’si, ortaokuldaki 5 milyon 527 bin öğrencinin de yüzde 13’ü 20 gün ve üzerinde devamsızlık yaptı.
LİSELİLER ‘DEVAMSIZ’
Örgün ortaöğretimdeki 4 milyon 259 bin 657 öğrenciden de yüzde 34.4’ünün 20 gün ve üzerinde “devamsız” olduğu tespit edildi. MEB’in devamsızlık oranı düşürme hedefini 2020 için yüzde 27 olarak belirlemesi de dikkat çekti. İmam hatip liselerinde MEB’in devamsızlık hedefi yüzde 31 iken, bakanlık raporlarına göre yıl sonu gerçekleşmesi yüzde 36 oldu. Yani imam hatiplerde örgün eğitim kapsamındaki 498 bin öğrenciden 179 bini devamsızlık sınırının üzerine çıktı.
Mesleki ve teknik ortaöğretimde MEB devamsızlığın yüzde 39’a düşmesini beklerken yıl sonu oranları ise devamsızlığın bu okullarda yüzde 44’e yükseldiğini gösterdi. Meslek liselerindeki 1 milyon 793 bin öğrenciden 789 bininin 20 günün üzerinde devamsızlık yaptığı tespit edildi.