Havada sendikal rekabet
Hava İş, son genel kurulda ‘kamyoncu’larla gücünü pekiştirdi. Seçime Zeytin Dalı adıyla katılan ekip bu kez kurduğu Hava Sen’le yola devam kararı aldı.
Olcay BüyüktaşHavacılık sektörünün her geçen gün pazar ve çalışan sayısını artırdığı ülkede, sendikal alanda da hareketlilik yaşanıyor. Geçen yılın son aylarda yapılan genel kurulda Hava İş’te başkanlığı yürüten Ali Kemal Tatlıbal’ın yeniden başkan seçilmesinin ardından, işyerinde yeni bir sendikanın da temelleri atılmış oldu. Büyük bir çoğunluğunu Türk Hava Yolları (THY) personelinin oluşturduğu Türkiye Sivil Havacılık Sendikası’na (HAVA-İŞ) alternatif olarak Havayolu Çalışanları Sendikası (Hava-Sen) kuruldu. Daha önce THY’ye ait teknik ve bakım şirketlerini de bünyesinde barındıran şirketler dahil tek sendika olarak Hava İş’in örgütlü olduğu kurumda, şimdi Teknik AŞ çalışanlarının Hak İş’e bağlı Çelik İş’e geçmesi, geçen temmuzda Pratt and Whitney’de DİSK’e bağlı Birleşik Metalİş Sendikası’nın örgütlenmesinin ardından şubatta faaliyete başlayan Hava Sen ile birlikte dört sendika örgütlenmiş oldu.
Koşullar düzelecek
Genel Kurul öncesi konuştuğumuz 20 yıllık pilot Hava Sen’in Başkanı İskender Çarkcı, Hava İş’in üye sayısının yüzde 72’sini kabin-kokpit yani uçucu çalışanları, yüzde 28’ini yer personelinin oluşturduğu bilgisini vermiş, sendikanın 21.500 üyesinin 19 binini THY, geri kalanı diğer hava yolları ve taşımacıların oluşturduğunu anlatmıştı. Çarkçı, “Mevcut sendikada temsil imkânı kalmaması ve sorunlarımızı dile getirme imkânı verilmemesi nedeniyle özellikle uçucu kesimdeki arkadaşlarımızın desteği ve isteği ile yeni bir sendika kuruldu. Eski sendikada biz yüzde 75’i sağladığımız halde üye aidatlarının yüzde 90’ını ödediğimiz halde, ancak yüzde 25 ile temsil ediliyorduk” dedi. Sendika kurulduktan sonra yapılan ilk açıklamada şunlara dikkat çekildi; Çalışma ortamında görev yapması için çalışma şartları düzeltilecek. Aidat ödemeleri yüzde 1.5 ten yüzde 0.5’e indirilecek. 2019’da Toplu İş Sözleşmesi 2 yıllık yapılarak çalışanların hak kaybı önlenecek. Düşük ücretle çalışanlara önce seyyanen zam yapılması talep edilecek.
2019'da sözleşme mümkün olabilir
Şubatta faaliyete başlayan Hava Sen’in 2019’da sözleşme yapabilir. Yeni sendikacılık yasasına göre, iş yerinde yetki almak için gereken iki barajdan biri iş kolu barajı.
-Havacılık sektöründe yaklaşık çalışan sayısı 100 bin civarı.
-İkincisi iş yeri barajı. Bu da çalışanların yarısından bir fazlası...
-Hava Sen’in asıl olarak uçucu ekip denilen pilot ve kabin görevlilerinin örgütleyeceği bekleniyor.
-Hava İş’in üye sayısının zaten 16-17 bin civarındaki büyüklüğü pilotlar ve kabin görevlileri oluşturuyor.
-Eğer uçucu ekip, yeni sendikaya sempati duyarak, üye olmayı tercih etmesi durumunda 2019’de sözleşme yapılabilir.
Uçaklar risk altında
Çift mesainin standart hale geldiğini belirten Çarkçı, peş peşe gece dinlenmeden uçuşa gidildiğini belirterek, bu kadar yoğun temponun çöküntü yarattığını dile getirdi. Çarkçı, “Yorgunluktan dolayı, havada bayılan, sinir krizi geçiren oluyor. Bunlar hep uçuş için risk” dedi