'Harika bir pazarsınız'

Google UK Perakende Direktörü Peter Fitzgerald, Türkiye'de nüfusun yarısının internet kullandığını ve nüfusun yüzde 70'inin genç olduğunu belirterek, ''O yüzden harika bir pazarsınız. Ortam çok güzel. Öncelikle mobil olun ve mutlaka bu mobil cihazlar söz konusu olduğunda tek bir dünya haline gelin'' dedi.

cumhuriyet.com.tr

Google UK Perakende Direktörü Peter Fitzgerald, CardFinans'ın sponsorluğunda düzenlenen 11. Perakende Zirvesi'nin son gününde ''Mobil Perakendede Başarının Temel İlkeleri'' konulu panelde yaptığı konuşmada mobil cihazların artık alışverişte çok fazla kullanılmaya başlandığını kaydetti. Fitzgerald, teknolojinin hızlı ve sürekli değiştiğini dile getirerek, artık cep telefonlarının bir cüzdan gibi kullanılabildiğini, ABD'de bu tarz sistemlerin uygulandığını anlattı. Teknolojinin mükemmel bir hale geldiğini, telefonların artık kullananın yüzünü bile tanımaya başladığını ifade eden Fitzgerald, İngiltere'de internet ekonomisinin değerinin 100 milyar sterline geldiğini söyledi.

Fitzgerald,, Türkiye'de internet ve teknoloji kullanımına ilişkin de değerlendirmelerde bulunarak, sözlerini şöyle sürdürdü: ''Türkiye'de nüfusun yarısı interneti kullanıyor. Türkiye'de nüfusun yüzde 70'i genç. O yüzden harika bir pazarsınız. Ortam çok güzel. Öncelikle mobil olun ve mutlaka bu mobil cihazlar söz konusu olduğunda tek bir dünya haline gelin. 1 milyar insan mobil internet kullanıyor. Smart telefon kullanan 300 milyon kişi var. 5 yıl içinde 2 katına çıkacak. Türkiye'de de daha da fazla yükseliş olacak. Tablet bilgisayarlar da çok önem kazandı. 2012'de ıPhone ve ıPad'de 100 milyon dolarlık bir satış olacak.'' Tablet kullanıcılarının normal bilgisayar kullanıcılarına göre daha fazla harcama yaptıklarına işaret eden Fitzgerald, yeni dönemde mobil iş yapmanın daha etkili ve güçlü hale geleceğini kaydetti.

Fitzgerald, geçen 15 yılda toplam perakende satışlarında internet payının yüzde 5 olduğunu dile getirerek, ''E-bay 2 milyar dolar satış yaptı. Bu yıl 4 milyar doların üzerine çıkacağı konuşuluyor. Her ay 3-4 Ferrari satılıyor eBay'de. Biz mobil cihazlardaki deneyimin iyi olmasını istiyoruz'' dedi. Mobil internet sitesinin 10 bin dolara kurulabileceğini anlatan Fitzgerald, bundan sonraki dönemde yerel düşünülmesi gerektiğini ifade etti.

 

Türkiye'de haftada 11 milyon arama yapılıyor

Fitzgerald, çok kanallı düşünmek gerektiğini vurgulayarak şunları kaydetti: ''Beni tanıyan bir şey olmalı ki her seferinde kredi kartı detaylarını girmemeliyim. Çok kanallı düşünmek çok çok önemli. Türkiye'de internette haftada ürünler için 11 milyon arama oluyor. Kıyafet konusunda biraz daha az 9 milyon arama var. Elektronik eşya daha da az. İngiltere gibi bir ülkede aramaların yüzde 14'ü mobil cihazlardan gerçekleşiyor. Bütün aramaların yüzde 8'i mobil Türkiye'de. Geçtiğimiz yıl 3 kat arttı. Tüketicinize bakın ve nasıl bir deneyim istediklerini anlayın. Cep telefonunda mı PC'de mi nerde görmek istiyorlar? Alışveriş ve arama yapması kolay olmalı. Yeniden organizasyon gerekebilir. Satışları yüzde 1,5 artırabileceklerini gören bir şirketle çalıştık. Doğru teşviklerin verilmesi lazım.''

Sektör için empati günü...

Perakende Günleri 2011'in ikinci gününde ''Roller Değişiyor'' oturumu gerçekleştirildi. Üretici ve marketçilerin yer değiştirdiği oturumdaki taraflar karşı tarafın sorunlarını empati yaparak görmeye çalıştı. Oturumda üreticinin sözleşmelere riayet etmemesinden, marketçilerin talep ettiği yüksek raf bedellerine kadar pek çok konu esprili bir dille gündeme getirildi.

Tat Konserve Eski Genel Müdürü ve AEON Ortağı Erdal Kesrelioğlu ile Ülker Pasifik Genel Müdürü Uğur Demirel'in marketçi rolünü üstlendiği oturumda ŞOK Marka Eski Müdürü ve Polar Ekspress Genel Müdürü Zeki Çebi'nin üretici rolüne büründüğü oturumda birbirinden ilginç diyaloglar ortaya çıktı. Oturumda Erdal Kesrelioğlu, piyasadaki diğer marketlerle mücadele etmek için en kaliteli ürünleri en ucuza almaları gerektiğini fakat üreticilerin bunu sağlayamadığından yakınırken, ürün iadelerinde de sorun yaşadıklarını belirtti. Marketlerle üreticiler arasında yapılan sözleşmeleri de esprili bir dille ele alan Kesrelioğlu, ''Neredeyse evlilik sözleşmeleri de 1 yıllık olsun denilecek'' dedi.

Marketçiler adına konuşan Ülker Pasifik Genel Müdürü Uğur Demirel de çok satan ürünlerdeki fiyat rekabeti ve ürün tedariğinde yaşanan diğer sorunlara vurgu yaptı. Üretici rolündeki Zeki Çebi ise marketlerin fiyat rekabeti nedeniyle karlılıklarının bitme noktasında olduğunu belirterek, şunları ifade etti: ''Ben tüm perakendecilerin 'en ucuz biz olacağız' beklentisini nasıl karşılayabilirim? Beyefendilerin 7 bin 500 marketin hepsinde en ucuz olma beklentisini nasıl karşılayacağız. Tüketicinin yeni ürün beklentisi var. Bu ürünlerin hepsini rafa nasıl koyacağız. Raf giriş bedeli, açılış bedeli, doğum günü, ölüm yıl dönümü bedeli bekliyorlar bizden. Ürünlerin ÖTV'si arttı. Maliyetler yükseldi, fiyatı artırmak zorundayız. Ama marketlerin fiyat rekabeti nedeniyle zam yapamıyoruz. Son 5 yıl içinde Türkiye'deki enflasyonun altında fiyat artışı yapıyoruz. Ama siz kampanyalar yaparak fiyatı aşağı çekiyorsunuz. Biz de zarar ediyoruz. Bizim ürünlerdeki toplam karımız yüzde 1-2, siz malların yüzde 1-2'sini iade ediyorsunuz. Biz karsız iş yapmak zorunda kalıyoruz. Zamanında ödeme yapmadığınız için bir de böyle bir sorun yaşıyoruz.''