Hani ortak değildi?

İETT, Bülent Arınç’ın abisinin damadının İstanbul’da turistik taşımacılık ihalesinde tekelleşen şirketin ortağı olduğunu yalanladı; belgeler ve tanıklar da İETT’yi.

Miyase İlknur

İstanbul’da şehiriçi turistik hat işletmeciliğinde Said Kavurmacı’nın şirketinin, belediye ve onun kurumları sayesinde nasıl tekelleştiğini anlattığımız habere, İETT’den yalanlama geldi. İstanbul’da şehir içi turistik hat işletmeciliğinde Said Kavurmacı’nın şirketi Gök Global’in tekel konumunu sürdürebilmesi için İETT’nin 2013’te sözleşmesi biten hatta iki yıl boyunca ihale yapılmadığını, 2015’te yapılan ihaleyi ise iptal ettiğini belirten 23 Kasım’da yayımlanan “İETT’den damat tur” başlıklı haberimizin ardından açıklama yapan İETT, Kavurmacı’nın söz konusu şirketin ortağı olmadığını ileri sürdü.

İlgileri yokmuş!

Oysa Cumhuriyet’in ulaştığı şirket adına banka, SSK ve vergi dairelerine gönderilen resmi yazılar aksini söylüyor. Bu yazılarda şirket adına Halil Aydın ve Abdülhamit Erbay’ın yanı sıra eski İBB Başkanı Kadir Topbaş’ın FETÖ’den tutuklu damadı Ömer Kavurmacı’nın kuzeni ve aynı zamanda Bülent Arınç’ın abisinin damadı olan Said Kavurmacı’nın adı var. İETT’nin gazetimizde gönderdiği açıklamada “2011 yılında ihaleyi kazanan Gök Global Şirketi’nin ortakları ile 2015 yılında düzenlenen turistik hat ihalesine en yüksek teklifi veren Globalist Şirketi’nin ortaklarının aynı kişiler olduğu belirtiliyor ve “haberde adı geçen diğer kişilerin, idarece düzenlenen söz konusu ihalelere teklif veren ilgili şirketlerin ticaret sicili belgelerine göre; Gök Global Şirketi ile bir ortaklık ilişkisi bulunmamaktadır” deniliyor.

Şirketin resmi yazışmalarında Kavurmacı’nın adı var.


Kavurmacı sahnede

Belgelerin dışında İETT’yi yalanlayan önemli bir isim de var. Gök Global’in kurucusu olan ve 2010’daki ihaleyi kazanan ve sonradan şirketini Kavurmacı’ya kaptıran, 2015’teki ihaleye de Globalist Şirketi adına girip kazanan ve kazandığı ihale iptal edilen Süeyman Gök. Süleyman Gök, 2010’da Gök Global olarak girdiği ve kazandığı ihaleyi ve Said Kavurmacı ile ortaklık öyküsünü şöyle anlattı: “2010 yılında üç ayrı proje hazırlayıp İETT’ye başvurdum. Bu üç projeden biri Plan Tours’un sözleşmesinin bittiği hatta turistik taşımacılık yapmak, diğeri havabus ve bir de deniz city sightseeing’i var. Bu başvurum sonrasında İETT benden sunum yapmamı istedi. İETT’den, sunumdan sonra bize, ‘Bunları sizin önerdiğiniz şekilde sözleşme veremeyiz; ihale açacağız’ dendi. Biz de kabul ettik. Turistik hat ve hava taşımacılığı işi ihaleye çıktı. Biz her ikisine de teklif verdik. Ancak sadece turistik hat taşımacılığını alabildik. İhalede şartname alan başka şirketler de oldu ama ihaleye bizden başka giren olmadı. İhaleye tek girdiğimiz için İETT, fazla artırım yapamadı. Bir milyon 212 bin biletle aldık işi. Yatırımcı ortak arayışına girdik. Kavurmacı ile yanında gelen arkadaşı yüzde elli ortaklığı kabul etti ve şirketin yüzde ellisine ortak oldu.”

Kurnazca bir teklif

“O dönem yurtdışından gelen turist sayısındaki azalma yüzünden banka kredilerini gecikmeli ödemeye başladıklarını anlatan Gök, Kavurmacı’nın kendilerine “Sizin borçlarınız yüzünden banka size kredi vermiyor. Siz şirketin tamamını kâğıt üzerinde bize verin, biz hatırlı tanıdıklarımız aracılığıyla kredi çektikten sonra yine ortaklığa dönersiniz” dediğini aktardı. Kavurmacı’nın dediğini yaptıklarını ancak kredi çıktıktan sonra Kavurmacı’nın kendisinin ve ortaklarının telefonuna uzun süre çıkmadığını anlatan Gök, “En sonunda Kavurmacı bana, ‘Biz sana şirketin ancak yüzde 10 hissesini verebileceğiz’ dedi. Oyba ben yüzde 50’sini kuruş almadan devretmişim. İptal davası açsam geri alabilece- ğim ama yeni sorunlar ortaya çıkacaktı. Çünkü Said Kavurmacı’nın bağlantılarını biliyorum.”

‘El koydular’

“Bir süre sonra bunlar şirketin piyasaya olan borçlarını ödemediler. Alacaklılarımız bizi sıkıştırmaya başladılar. Bu kez ben satış iptal davası açtım. Bunlar da o arada Big Bus’la görüşüyormuş, o nedenle bana paramı ödediler. Ama büyük bir para değil ödedikleri 125 bin TL bir para. Kendileri şirketi Big Bus’a 10 milyon dolara sattılar. Projenin getirisi 260 milyon dolardı. Benim aldığım para ise 125 bin TL. Şirketime resmen vicdansızca el kondu. İkinci ihaleye girdiğimde de 16 şirket katıldı. Hepsi de dünya devi şirketler. Bu ihaleyi de aldık. Ama gerekçesiz iptal ettiler. Dünyada bu işler tek şirket tarafından yapılmaz, dört beş şirket tarafından verilir bu hizmetler. Bizde ise şu anda turistik hat ve airport taşımacılığı tekel konumunda"

O hat neden hâlâ kapalı?

İETT’nin açıklamasında cevap bulmayan önemli bir husus daha var: Plan Tours’un 2013’te sözleşmesinin bitimiyle boşalan hat hâlâ turistik taşımacılığa açılmış değil. 2013’ten 2017’ye kadar geçen beş yıllık süre boyunca İETT’nin bu hattı işletmeye açmamasının izahı da açıklamada yok