Halkın yüzde 56'sı alkol yasağına olumsuz bakıyor
Türkiye'nin ilk online araştırma şirketi DORinsight, 7 Ocak 2011 tarihli Resmi Gazete'de yayımlanan "Alkollü İçkilerin Satışına ve Sunumuna İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik"in halk tarafından nasıl karşılandığını araştırdı.
cumhuriyet.com.trŞirket bu kapsamda, tüketicilerin yeni düzenlemelere yaklaşımını ve yönetmeliğin alkollü içecek sektörüne etkilerini ülke çapında değerlendirdi. Napolyon.com veri tabanının kullanıldığı araştırmaya, 24-25 Ocak 2011 tarihlerinde, 81 ildeki tüm sosyoekonomik sınıflardan, 18 yaş ve üzeri 1.104 kişi katıldı.
DORinsight, araştırmaya katılanların yüzde 30’unun alkol kullanmadığını, yüzde 17’sinin alkolü sık tükettiğini, yüzde 21’inin ayda birkaç kez içtiğini, yüzde 31’inin ise sadece özel günlerde alkollü içki kullandığını açıkladı.
Halkın yüzde 56’sı alkol yasağına olumsuz bakıyor...
DORinsight’ın araştırmasına göre, halkın yarısından fazlası içki yasaklarını olumsuz karşılıyor. Alkol kullananların yüzde 69’u yasağa tepki gösteriyor. Alkolü sık tüketenlerde (her gün ya da haftada birkaç gün) ise yasağa tepki gösterenlerin oranı yüzde 82 düzeyinde. Alkol kullanmayanlar arasında yasağa tepkili yüzde 16’lık bir kesim bulunuyor, yüzde 20’si ise bu konuyla hiç ilgilenmediklerini söylüyor.
Sunuş yaşının 24 olmasını olumlu bulunuyor...
Davet ve organizasyonlarda içki sunuş yaşının 24 olarak düzenlenmesini olumlu bulanların sayısı, olumsuz bulanlarla eşit durumda. Alkol kullanmayanların yüzde 68’i 24 yaş düzenlemesini olumlu, yüzde 16’sı olumsuz buluyor; yüzde 16’sı konuyla ilgilenmiyor. Alkol kullananlarda ise durum tam tersi. yüzde 33’ü 24 yaş düzenlemesini olumlu, yüzde 56’sı olumsuz buluyor, yüzde 10’u konuyla ilgilenmiyor. İçki tüketim sıklığına paralel olarak, yasağa bakış açısı da değişiyor. Sık içenlerin yüzde 77’si 24 yaş düzenlemesine olumsuz bakarken, sadece özel günlerde alkol kullananlarda bu oran yüzde 43’e geriliyor.
Alkol yasağı içki tüketimini etkilemeyecek...
Alkollü içecek tüketenlerin yüzde 78’lik çoğunluğu, yeni düzenlemelerin içki satışına herhangi bir etkisinin olmayacağını öne sürüyor. Bununla birlikte içki alımının artacağını söyleyenler, azalacağını söyleyenlerden daha fazla. Alkolü sık tüketen kesim ise tepkisini “içki tüketimini artırarak” gösterme eğiliminde.
Promosyon yasakları satışları azaltacak...
Promosyon yasaklarının satışa etkisi konusunda alkol tüketen ve tüketmeyen kesimin hemfikir olduğu görülüyor. Her 3 kişiden biri, içki markalarına uygulanan reklam yasaklarının ardından gelen promosyon yasaklarının, alkol sektörünü olumsuz yönde etkileyeceği görüşünde. Halkın yarısı ise promosyon yasaklarının alkol satışlarını etkilemeyeceğini düşünüyor.
Alkol firmalarının, kültür, sanat, spor sponsorluklarında sakınca yok...
Araştırmaya katılanların %69’u, alkol firmalarının festival, konser gibi kültür sanat aktivitelerine ya da spor takımlarına sponsor olmasında hiçbir sakınca görmüyor. Alkol tüketen kesimde sponsorluk konusunda sakınca görmeyenlerin oranı yüzde 83’e çıkıyor. Alkol kullanmayanların yarısı ise sponsor olmamaları gerektiğini düşünüyor.