Güvencesiz çalıştırılan motokuryeler Meclis gündeminde
Türkiye’de internet üzerinden alış verişin artması , evrak ve eşya taşıma sektöründeki büyüme ile birlikte motosikletli kurye sayısı da hızla arttı. Sayıları 100 binleri bulan motokuryelerin çoğunluğu “güvencesiz” çalıştırılırken firmaların erken teslimat rekabeti nedeniyle trafikte adeta can pahasına ekmek parası kazanmaya çalışıyorlar. CHP İstanbul İl Başkanı Canan Kaftancıoğlu’nun motosikletli kuryelerle buluşmasında dile getirilen talepler CHP Milletvekili Yüksel Mansur Kılınç tarafından Meclis gündemine taşındı.
cumhuriyet.com.trCumhuriyet Halk Partisi (CHP) İstanbul Milletvekili Yüksel Mansur Kılınç, motosikletli kuryelerin sorunları ile ilgili TBMM Başkanlığı’na iki ayrı soru önergesi verdi.
Kılınç, motokuryelerin özlük hakları ile ilgili talepleri Aile Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanı Zehra Zümrüt Selçuk’un, motokuryelerin trafikte yaşadığı sorunları ise İçişleri Bakanı Süleyman Soylu’nun yanıtlaması istemiyle iki ayrı soru önergesi verdi.
Türkiye’de motosikletli kurye olarak çalışanların sayısının 100 binin üzerinde olduğunu hatırlatan Kılınç, “özellikle Türkiye’de faaliyet gösteren uluslararası yemek firmalarının erken teslimat rekabetine girmesinin yarattığı zaman baskısı motosikletli kuryelerin kendi güvenliklerini riske atma pahasına trafik kurallarını ihlal etmelerine neden olmaktadır” dedi.
Düşük ücretle çalıştırılma, kayıtdışı çalıştırılma, sigorta primlerinin gerçek maaş üzerinden yatırılmaması gibi sorunları sıralayan Yüksel Mansur Kılınç, ‘Motosikletli Kurye’ mesleğinin tehlikeli meslekler sınıfına sokulmasının çalışanların en önemli talebi olduğunu vurguladı.
CHP Milletvekili Yüksel Mansur Kılınç, önergesinde Aile Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanı Zehra Zümrüt Selçuk’a, şu soruları sordu:
Motorsikletli kurye olarak çalışan sayısı kaçtır?
Asgari işçilik uygulaması çerçevesinde Sosyal Güvenlik Kurumu, motosikletli kurye çalıştıran işyerlerinde denetimler yapmakta mıdır? Yapmaktaysa son 1 yılda, motorsikletli kurye olarak çalıştığı halde başka meslek kollarına göre çalıştırılan kaç kişi tespit edilmiştir?
Mesleki Yeterlilik Kurumu tarafından hazırlanan ve onaylanarak yürürlüğe giren Motosikletli Kurye Ulusal Meslek Standartları Belgesi neden zorunlu hale getirilmemektedir?
Motosikletli Kurye mesleğinin tehlikeli meslekler sınıfına sokulması için İş Sağlığı ve Güvenliği Genel Müdürlüğü’nün bir çalışması bulunmakta mıdır?
Son bir yılda “ALO 170” Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler İletişim Merkezi’ne Motosikletli Kurye’lerin çalışma koşulları ile ilgili kaç başvuru yapılmıştır? Bu başvuruların kaçı çözüme kavuşturulmuştur?
Yüksel Mansur Kılınç, motosikletli kuryelerin trafikte yaşadığı sorunları ise İçişleri Bakanı Süleyman Soylu’ya sordu.
Kılınç’ın yazılı soru önergesinde Soylu’nun yanıtlaması istemiyle sorduğu sorular şöyle:
2019 yılında Türkiye’de kaç motosiklet kazası meydana gelmiştir? Kazaların kaçı motosikletli kuryeler tarafından yapılmıştır? Ölümlü kaza sayısı kaçtır ve ölümlü kazaların kaçı motosikletli kuryeler tarafından yapılmıştır?
‘Sürücülerin ve Yolcuların Koruyucu Tertibat Kullanma Mecburiyeti’ ni düzenleyen Karayolları Trafik Yönetmeliği’nin 150. Maddesi’nin ihlali nedeniyle 2019 yılında kaç motosikletli kuryeye işlem yapılmıştır?
Motosikletli kuryeler üzerinde zaman baskısı yaratan, işveren tarafından düzenlenen ürün ve hizmet siparişlerinde makul sürelerin altında teslimat kampanyaları yasal mıdır? Değilse trafik güvenliğinde risk yaratan bu kampanyara karşı bakanlığınız gerekli girişimlerde bulunmuş mudur?
“Katil Bariyer” diye adlandırılan otoyol kenarlarındaki refüj sisteminin virajlarda değişimi veya modifiye edilmesi yönünde Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığı’nın çalışması var mıdır?