Gençlerin geleceği kesintisiz öğrenmede
Fütürist Ufuk Tarhan’a göre, gelecekte diplomaların bir önemi kalmayacak. Tarhan gençlerin gelecekte kesintisiz öğrenmeye yönelmesi ve nano, genetik, biyo, robot teknolojiler gibi alanlara odaklanmaları gerektiğini söylüyor.
Figen AtalayFütürist Ufuk Tarhan’a göre, gelecekte başarılı ve mutlu olmak isteyen herkesin “meslek” takıntısı ya da fetişine artık son vermesi gerekiyor. Çünkü “meslek” odaklı kişisel ve kurumsal yapılanmanın bundan sonrası için faydası yok! Bu yüzden insanların kendilerini ve gençleri mesleğe değil; “becerilerine, sevdikleri hizmet alanlarına, kişisel kabiliyetlerine, kendilerini sürekli geliştirmeye, hayat amaçlarına göre kesintisiz araştırmaya, öğrenmeye” yönlendirmesi çok önemli.
Fütürist Tarhan’ın, meslek seçimi, gelecekte işe yarayacak beceriler, geleceğin okulları ve öğrenme yöntemleri gibi konulardaki sorularımıza yanıtları şöyle:
- Bir genç mesleğine nasıl karar vermeli? Bu konuda ana babalara düşen sorumluluklar nelerdir?
Gençler mesleklerine, daha doğrusu gelecekte yapacakları, kendilerini adayacakları işlerine ya da başka bir deyişle hizmet alanlarına “yetenek ve yetkinliklerine” göre karar vermeliler. Ebeveynler, büyükler de onlara bu konuda rehberlik etmeli, yardımcı olmalılar.
Gençlerin, öncelikle kendilerini tanımaları; sevdiklerinin, en çok yapmak istediklerinin, çözmekten hoşlandıkları sorunların farkında olmaları gelecekteki başarıları için en önemli belirleyici.
Gelecekte başarının formülü çok para kazanmak ya da çok güçlü olmak değil artık. Çok daha yalın, özlü bir tarifi var;
Geleceğin başarı tarifi; “sırf sen varsın diye bir başkasının mutlu olma hali”. Kendin dahil olmak üzere ne kadar çok insanı mutlu edebiliyorsan, o yaptığın işte olduğun durumda, her nerede, ne yapıyorsan, o rolde o kadar çok “başarılısın” demektir.
Hangi alanlar gelişecek?
- Geleceğin meslekleri neler olacak? 5-10 yıl sonrasının popüler mesleklerini sıralayabilir misiniz?
Yukarıdaki yanıtımdan gerekçesi anlaşılacağı üzere, artık geleceğin popüler olacak mesleklerinden bahsetmek çok anlamlı değil. Meslek tahminleri yapmaya çalışmak yerine, 5-10 yıl içinde hangi alanların daha çok gelişeceğine, dönüşeceğine ve gelişirken, dönüşürken ne gibi sorunlar oluşacağına, nerelerde ihtiyaçların yükseleceğine ve onları çözmek için hangi becerilere, yetkinliklere sahip olmak gerekeceğine odaklanmak önemli ve kritik!
- Okul nasıl seçilmeli?
Neresi olabiliyorsa oraya gitsinler, şu anda fark etmez diyeceğim. Çünkü henüz hiçbir okul geleceğe insan hazırlayacak düzeyde değil.
Okul, meslek seçimi bugünün çocukları büyüdüğünde bugünkü öneminde olmayacak. Giderek önemini iyice yitirecek. Çünkü kendini, ne yapmak istediğini bildikten sonra insana “her yer okul, her şey öğrenme kanalı” olacak. İnsanlar bilgiye, öğrenme, beceri, yetkinlik geliştirme olanaklarına her an, her yerden ulaşabilecekler. Dolayısı ile esas mesele insanların kendilerini çözmeleri. Kendilerine, beyinlerine hâkim olmaları. Kendilerini yönetebilmeleri.
- Geleceğin okulları, öğrenme yöntemleri nasıl olacak?
Robot, sanal ve gerçek insan öğretmenlerin olduğu, öğrenmekten çok, otodidakt metotla öğrendiklerini kullanarak proje çalışması yapılan, insan insana iletişim kurulan, etkileşim yapılan buluşma noktaları olacak.
Diplomalar önemini yitirecek. Uzmanlık göstergesi olan dijital rozetler önem kazanacak.
Okullar, sınıflarda farklı yaşlardan insanlar, çoluk çocuk hep bir arada, ileri teknoloji ve bol miktarda ekranla donanmış; kâğıdın, kalemin hiç olmadığı ve dünyanın hatta uzayın her noktasına bağlanılabilen merkezlere dönüşecek.