"Geçici bir aksaklık olacak''

Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) Genel Müdürü Orhan Birdal, Atatürk Havalimanı'nda onarım ve pist uzatma çalışmalarının devam ettiği sürede rötarların yaşanabileceğini belirterek, ''Bu zaman zarfında yaşanabilecek aksaklıklar için ben şimdiden havalimanımızı kullanan bütün vatandaşlarımızdan özür diliyorum. Bu geçici bir aksaklık olacak'' dedi.

cumhuriyet.com.tr

Birdal, Atatürk Havalimanı'nda onarım ve pist uzatma çalışmaları nedeniyle 8 Marttan 1 Temmuza kadar dört ay süreyle uçuşlara kapatılan 06-24 pistinin başında düzenlediği basın toplantısında, bu pistte 57 yıl sonra bir çalışma yapıldığını hatırlatarak, bunun zorunlu hale geldiğini söyledi.

Orhan Birdal, çalışma yapılan pistin uzunluğunun 2 bin 300 metre, genişliğinin 60 metre olduğunu, bu pistin 250 metre uzatılarak 2 bin 550 metreye çıkarılacağını, pistin kaplamasının da yenileneceğini ve pistin, uçakların daha kısa sürede durmasını sağlayacak bir asfaltla kaplanacağını belirtti.

Pistin, 8 Mart'ta uçuşlara kapatıldığını, 1 Temmuzda ise yeniden uçuşlara açılacağını ifade eden Birdal, sözlerini şöyle sürdürdü:
''Pist 1 Temmuz'da yenilenmiş, uzatılmış ve ortasındaki yedi metrelik çukur doldurulmuş olarak hava trafiğinin hizmetine sunulacak. Bu zaman zarfında Atatürk Havalimanı'nda bir aksaklık yaşanmaması için her türlü tedbiri aldık. Ancak yine de bazı saatlerde trafiğin yoğunlaşması nedeniyle bekleme ve gecikmeler olma ihtimali var. Bunu da en aza indirmek için hava trafik kontrol ünitelerimiz gerekli çalışmaları yapıyor. Pist bittiğinde hava trafiğine büyük katkı sağlayacağına inanıyorum. 1 Temmuzda pisti hizmete açacağız. Bu zaman zarfında yaşanabilecek aksaklıklar için ben şimdiden havalimanımızı kullanan bütün vatandaşlarımızdan özür diliyorum. Bu geçici bir aksaklık olacak ama bittiğinde hepimiz bunun rahatlığını yaşayacağız.''

DHMİ Genel Müdürü Birdal, Atatürk Havalimanı'ndan yılda 30 milyon yolcunun gelip gittiğini ve 290 bin uçağa hizmet verildiğini ifade ederek, havalimanındaki bu yatırımların daha fazla yolcuya hizmet vermek amacıyla yapıldığını söyledi.


''Rötarlarda tek sebep pist değil"

Basın mensuplarının sorularını da yanıtlayan Orhan Birdal, ''Pistteki çalışmalar bittiğinde rötarların biteceğine inanıyor musunuz?'' şeklindeki soru üzerine şunları kaydetti:
''Rötarları, sadece bu pistin kapatılmasına bağlamak doğru değil. Çünkü diğer pistlerimiz rüzgar durumuna göre kullanılabiliyor. Şu anda birbirine paralel iki pistimiz var. Ancak kuzey rüzgarlarının estiği zaman çok rantabl olarak kullanabildiğimiz 06-24 pistini bir süreliğine kullanamayacağız. Rötarlarda tek sebep bu pist değil. Hava trafiğinde belli saatlerde yaşanan birikmeler ve sıkışıklık nedeniyle birtakım beklemeler olacaktır. Pist açık olsa dahi bu sıkışıklık yaşanabilir. Tek sebep pist değil, burada hava yolu şirketlerimizin, yer hizmet kuruluşlarımızın, terminal işletmecilerimizin topyekun bir seferberlik içinde bu beklemeleri en aza indirmek için ciddi bir çaba içinde olduğunu söylemek istiyorum. Forbes dergisi, Atatürk Havalimanı'nı gecikmelerin olduğu bir alan ilan etti ama şunu sevinçle belirtmek isterim ki Türkiye hava sahası, Avrupa hava sahası içerisinde gecikme olmayan birinci hava sahası. Hava sahamızda en az gecikmeli trafik yönetimini yapıyoruz. Bu hakkı da teslim etmek gerekiyor.''


Slotlara uyum

Orhan Birdal, ''Slotlara (uçuş zamanı) uymayan şirketleri cezalandırmayı düşünüyor musunuz?'' sorusu üzerine de ''Slot uygulamasının ilk çıktığında bunun bir cezası vardı. Ancak bunun disipline edildiği düşünülerek slot cezaları farklı bir boyuta getirildi. Para cezalarının yerini slotlarına uymamakta ısrar eden veya slotsuz gelen hava yolu şirketlerine tekrar slot vermeme ve mevcut slotlarını iptal gibi müeyyideler getirildi. Aslında bu da bir cezadır. Ama parasal ceza daha etkin oluyordu ki o dönem içinde slota uyumsuzluk ciddi anlamda azalmıştı. Ama şimdi sistem disipline olduğu için çok fazla slot uyumsuzluğu olduğunu söyleyemem. Bir cezayı müeyyidenin konulması ve işletilmesi kanaatindeyim'' yanıtı verdi.

Birdal, bir soru üzerine pistin aslında 500 metreye yakın uzatıldığını ancak pist olarak kullanılacak kısmın 250 metre olduğunu ifade etti. Birdal, toplam 2 bin 550 metrelik pistin deniz seviyesinde inişler için elverişli olduğunu kaydetti.


Askeri hava alanı

DHMİ Genel Müdürü Orhan Birdal, Yeşilköy Askeri Havaalanı arazisinin Atatürk Havalimanı'na katılması ile ilgili çalışmalardaki son durumun sorulması üzerine, ''Askeri havaalanının sivil havaalanına katılması ile ilgili Ulaştırma Bakanlığı ve Hava Kuvvetleri Komutanlığı nezdinde gerekli girişimler yapılıyor. Bu girişimler neticesinde önemli, olumlu bir noktaya geldik. Müşterek çalışmalar yapılıyor. Bu çalışmalar yakında neticelenecek. Bu çalışmalar sonunda da askeri havaalanının büyük bir kısmı sivil havaalanına dahil edilmiş olacak. Apron ilavesi ile park sorunu da hallolmuş olacak'' şeklinde konuştu.

Orhan Birdal, ''yaz döneminde hava trafiğinin artması sonucu rötarlarda artış yaşanıp yaşanmayacağının'' sorulması üzerine de şunları söyledi:
''Atatürk Havalimanı'nda bu pistin açık olduğu dönemde de bir saatteki kapasite 40 uçaktı. 40 sayısını bu pistin kapalı olduğu dönemde muhafaza edeceğimizi taahhüt ettik. Yani uçaklar aldıkları slotlara uydukları takdirde biz öncesinde olduğu gibi şimdi de saatte 40 kapasite ile bu hava alanında hava trafiğini sorunsuz bir şekilde idare edeceğiz. Slotlara uyumsuzluk olur ve saatlerde kayma olursa bu tür durumlarda bekleme kaçınılmaz olacak. Tabii, vatandaşlardan anlayış bekliyoruz. Bu bir geçiş sürecidir. Bu geçiş sürecini daha iyi atlatabilmek, daha iyi yönetebilmek için herkesin anlayış göstermesi gerekiyor. Bu mutlaka yapılması gereken bir yatırımdı. Belki de geç kalmış bir yatırımdı. Hava trafiğindeki artışa cevap verebilmek için bu yatırımı yapmak zorundaydık. Temmuz ayından itibaren her şey çok daha iyi olacak. Hava yolu şirketlerimizin de aldıkları müsaadelere azami uymaları bu rötarları azaltacak.''

Birdal, ''Atatürk Havalimanı'na ileride dördüncü bir pist yapımının söz konusu olup olmayacağının'' sorulması üzerine de ''Bugün itibarıyla Atatürk Havalimanı'nın mevcut durumu göz önüne alındığında dördüncü bir pistin yapılma imkanı zayıf görünüyor. Çünkü yapılacak yer mevcut pistin güneyinde olabilir. Orada saha itibarıyla da böyle bir uzunluk yok. Dolayısıyla bunu yedekleyecek paralel bir pist yapma düşüncesi vardı ancak arazi şartları yeniden değerlendirildiğinde bunun mümkün olmadığı kanaatine vardık'' dedi.