Galataport kaosu
Türk bankasının finansmanıyla proje hızlandı. Mimarlar endişeli: Tahribat büyük
Hazal OcakKaraköy ve Tophane’yi birbirine bağlayan bölgede planlanan tartışmalı Galatport Projesi hızlandı. Meslek odalarının kentin tahribatını hızlandıracağı gerekçesiyle projenin iptali talebiyle açtığı davalar sürüyor. TMMOB Mimarlar Odası İstanbul Büyükkent Şubesi Yönetim Kurulu Başkan Sami Yılmaztürk “Tarihi kent merkezi orası. Projeyle yaklaşık 600 bin metrekare inşaat yükü geliyor. Bu merkez bu fonksiyonları kaldırmaz.
Kentin tahribatını hızlandıracak. Altyapı açısından da bölgede kaos yaratacak” dedi. Galataport projesi için 6 Türk bankasının 1 milyar 20 milyon Avro’luk finansman sağlamasıyla birlikte süreç hızlandı. Yüzde 81’i Doğuş Holding, kalanın da Bilgili Holding ortaklığıyla yapılacak proje ilk olarak 2002 yılında açıklandı. Karaköy Sahili’nin 1200 metrelik şeridinde otel, restoran, cafe ve mağazalardan oluşan Salıpazarı Kruvaziyer Limanı, kamuoyunda bilinen adıyla Galataport projesine ait imar planlarına Şehir Plancıları, Mimarlar ve İnşaat Mühendisleri odaları projenin iptali isteğiyle dava açtı. Danıştay 6. Dairesi’ndeki davada bilirkişi proje alehine bir rapor hazırladı.
'Halk kıyıya giremeyecek’
Projeyle birlikte halkın kıyı bölgesine giremeyeceği belirtilen raporda, Karaköy rıhtımında yapılacak dolgunun da mevcut tescilli rıhtımı tamamen kapatacağı ve burada bu uygulamanın yapılmasının İstanbul 2 No’lu Koruma Kurulu kararıyla çeliştiği sonuçlarına varıldı. Danıştay savcısı, bilirkişi ile aynı fikre vardı ve planların kamu yararı taşımadığını ifade etti. Danıştay 6. Dairesi, yürütmeyi durdurma kararını verdi. Daha sonra bu karar da kaldırıldı. Meslek odaları itiraz etti. Dava süreci devam ediyor.
‘Hukuki süreç devam ediyor’
“Türkiye’de sağlıklı bir yargı süreci işlemiyor ve hukuk kararları uygulanmıyor. Bankaların kredi vermiş olması da siyasi erkin vermiş olduğu güvenceden kaynaklanıyor” diyen Yılmaztürk, hukuki mücadelenin de sürdüğünü belirtti.
'Limandan çok otel ve ti caret merkezi' Gazetemize süreci değerlendiren mimar Sami Yılmaztürk projeyle bir ulaşım sistemi öngörüldüğünü belirterek “Uluslararası gemilerin yanaşacağı bir liman planlanıyor ama yapılan proje bu değil. Galataport’tan çok ticaret merkezi yapılıyor. İstanbul Modern’e kadar tüm binaların otel olarak işletilmesi planlanıyor. 600 bin metrekare inşaat öngörülüyor. Binaların altına katlı otopark. Galataport’tan öte ticari ve turizm işlevi getiriliyor yani. Burası tarihi kent merkezi. Bu inşaat yükünü ve bu fonksiyonu kaldırmaz. Kentin tahribatını hızlandıracak. Altyapı açısından da kaos yaratacak” diye konuştu. |