Fransa’da 54 bin Türkiye’de 11 bin Avro kazanıyorlar

İşçilerin daha iyi ücret talebiyle üretime ara verdikleri Türkiye’de, metal işçilerinin Avrupa’daki meslektaşlarının oldukça gerisinde ücret aldıkları ortaya çıktı.

Olcay Büyüktaş/Cumhuriyet

Doç. Dr. Serkan Öngel’in gazetemiz için Avrupa İstatist Enstitüsü Eurostat ve TÜİK verileri ile yaptığı ücret ve işçi ücretlerinin maliyet içindeki payı hesaplamalarına göre Türk otomotiv sektöründe çalışan işçilerin, meslektaşlarından çok düşük ücret almasına karşın, işçi maliyetleri içindeki paya bakıldığında da yine en alt sıralarda yer aldığı görüldü.

Almanya’da bir otomotiv işçisinin 2010’da 64 b in 200 Avro, 2011’di 67 bin 300 Avro aldığı yıllık ücret 20102’de 70 bin Avro’ya ulaşmış durumda. Avusturya’da 2010 yılında 55 bin Avro ücret alan oto işçisi, 2011’de 57.5 bin 2012’de de 61.1 bin Avro ücret alıyor. Avrupa genelinde ücret artışları genellikli yıllık olarak yapılırken Türkiye bu konuda da fark yaratarak iki yıllık hatta üç yıllık sözleşmeler imzalıyor.

Maliyeti de düşük

Yine aynı kaynaklara göre Türkiye, yapılan üretim içindeki işçi maliyetlerinin en düşük olduğu ülkeler arasında yer alıyor. Örneğin Renault’un merkezi Fransa’da otomotiv sektörü işçilerinin işverene maliyeti 2010’de yüzde 18.1 iken, 2011’de yüzde 17.9’a, 20212’de de yüzde 21.6’ya çıkıyor. Türkiye’de oto işçisinin işveren maliyeti ise 2011’de yüzde 6.8.

Almanya’da da işçinin maliyeti 2011’de yüzde 15.1’den 2012 yılında yüzdi 16.3’e yükseldi.