Fındığın yerini fıstık aldı
Rekolte düşüklüğü ve don olayı nedeniyle antep fıstığı ve fındığın fiyatı yükselince alternatif kuruyemiş arayışına giren tüketiciler, yer fıstığına yöneldi.
cumhuriyet.com.tr
Tüketimin yönü değişti
Söz konusu fiyat değişimleri, tüketicinin kuruyemiş tüketim eğilimini de etkiledi. Paketli kuruyemişin en büyük kuruluşlarından biri olanYılın ilk üç ayına göre, yılın ikinci üç ayı yani Nisan-Mayıs-Haziran dönemi kıyaslandığında ilginç bilgiler ortaya çıktı. Buna göre; hem antep fıstığı, hem de fındıkta yüzde 10 civarında tüketim düşüşü gözlemlenirken, kayısıda tüketim düşüşü yüzde 20 oranında tespit edildi.
Fındığı bırakıp fıstığa yöneldik
Ancak Türk halkı, kuruyemiş tüketiminden vazgeçmedi. Fakat başka ürün tercihleri ön plana çıktı. Antep fıstığı ve fındığın yerini yer fıstığı aldı. Yer fıstığı fiyatı, Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verilerine göre geçen yıldan bu yana yüzde 6 oranında artış gösterdi. Diğer ürünlere göre daha düşük kalan bu artışla birlikte tüketiciler yer fıstığına yönelmiş gibi görünüyor. Papağan Kuruyemiş verilerine göre son üç ayda, bir önceki üç aya göre yer fıstığı tüketiminde yüzde 25 oranında artış söz konusu. Yer fıstığının kabuklu, tuzlu, daha tuzlu ya da baharatlı gibi seçeneklerle sunulması, bu yöndeki tüketimi de olumlu etkileyen unsurlardan biri oldu.
Ay çekirdeği tüketimi de arttı
Yer fıstığının yanı sıra ay çekirdeği tüketiminde de yüzde 31’lik artış gözlendi. Ancak bu artış yer fıstığındaki kadar dikkat çekici değil. Yaz aylarında mevsim özellikleri uyarınca ay çekirdeği tüketimi, normal olarak da yüzde 30 ile yüzde 50 oranları arasında artıyor. Dolayısıyla ay çekirdeği tüketiminde görülen yüzde 31’lik tüketim artışı, kuruyemiş piyasasında normal olarak değerlendiriliyor.