"Fatih projesi uygulanamaz, seçim yatırımı"

Eğitim-Sen Genel Başkanı Zübeyde Kılıç, Fırsatları Artırma ve Teknolojiyi İyileştirme Hareketi (Fatih) Projesi'nin AKP'nin popülist politikalarının eğitim hizmetinde geldiği boyutu açıkça ortaya koyduğunu belirtti.

cumhuriyet.com.tr

Eğitim-Sen Genel Başkanı Zübeyde Kılıç, Fırsatları Artırma ve Teknolojiyi İyileştirme Hareketi (Fatih) Projesi'nin AKP'nin popülist politikalarının eğitim hizmetinde geldiği boyutu açıkça ortaya koyduğunu savunarak, "Hükümetin birdenbire Fatih adı altında bir 'çılgın proje' ile kaşımıza çıkması ve sanki sihirli bir dokunuşla eğitimin birikmiş sorunlarına birdenbire çözüm bulacakmış gibi hareket etmesi samimi olmadığı gibi, inandırıcı da değildir" dedi.

Eğitim-Sen Genel Başkanı Zübeyde Kılıç, yazılı bir açıklama yaparak basında yer alan Fatih projesi ile ilgili göz boyayıcı haberler kapsamında AKP'nin popülist politikalarının eğitim hizmetinde geldiği boyutu açıkça ortaya çıkarmakta olduğunu savundu. Kılıç, "Milli Eğitim Bakanlığı ve Ulaştırma Bakanlığı'nın işbirliği ile gerçekleşen Fatih Projesi ile 3 yıl içerisinde 614 bin 364 diz üstü bilgisayar ve projeksiyon cihazı ile 38 bin 688 çok amaçlı fotokopi makinesi ve akıllı tahta, 40 bin okulda öğrenci ve öğretmenlerle buluşacağı açıklanmıştır. Ayrıca Başbakan yaptığı konuşmada 300 bin derslik yapma 'talimatı' vererek salondakilerden yine alkış almayı başarmıştır" diye konuştu.
 

Öğretmen sayısı ihtiyacın çok altında

1.5 milyar TL'ye mal olacağı ifade edilen akıllı sınıf projeleri ile 'öğretmenlerimizin tebeşir tozu yutmaktan kurtulacağı' okullarda 'İnteraktif eğitim öğretim sürecinin' başlatılacağının iddia edilmekte olduğunu söyleyen Kılıç, "Oysa okullarda tebeşir tozu yutan öğretmen sayısı ihtiyacın çok altındadır ve 350 bini aşkın işsiz öğretmen kadrolu olarak atanmayı beklemektedir. Resmi açıklamalar bile öğretmen açıklarının 140 binin üzerinde olduğunu göstermektedir. Bunlara ek olarak okul sayısının yetersizliği, derslik açıkları, kalabalık sınıf mevcutları, ikili eğitim, birleştirilmiş sınıf ve taşımalı eğitim uygulamaları nedeniyle eğitim sisteminin düzenli ve sağlıklı işlemesi sağlanamamaktadır" diye konuştu.

Sendikalarının 5 Ekim Dünya Öğretmenler Günü dolayısıyla açıkladığı kapsamlı araştırma raporunda her iki okuldan birinde her tür fiziksel (sıra, sandalye, ders araç gereci, teknik donanım, atölye ve salon eksikliği) donanım eksikliğine rastlandığının ifade edildiğini dile getiren Kılıç, "Atölye ve laboratuar ile spor salonu eksiklikleri de yine tüm okul türlerinde ciddi eksiklikler bulunmaktadır" dedi.

Okullar ödenek sıkıntısı çekiyor

Eğitime bütçeden yeterli pay ayrılmadığını ve okullara gönderilen yetersiz ödeneklerin fiziki donanım eksikliklerinin her geçen yıl artmasına neden olduğunu savunan Kılıç, "Yıllardır okullar kendi yağıyla kavrulmak, öğretmenler veliyle para ilişkisine girmek zorunda kalmaktadır. Araştırmaya göre Türkiye'deki okulların yüzde 78'i ödenek sıkıntısı çekmektedir. İlköğretim okullarına bu konuda neredeyse hiç destek olunmamakta, okullar giderlerinin önemli bir bölümünü okulların ticari girişimlerinden ve öğrenci velilerinden kırka yakın kalemde alınan paralarla sağlamaktadır" dedi.

Eğitimde yaşanan sorunların ciddiyetinin farkında olanlara düşenin her şeyden önce ciddiyet ve inandırıcılık olması gerektiğini ifade eden Kılıç, "İlk bakışta oldukça etkileyici gibi görünen söz konusu projenin, eğitim sistemini kuşatan sayısız sorun çözüm beklerken ortaya atılmış olması dikkat çekicidir. AKP Hükümeti 8 yılı aşkın bir süredir iktidarda olmasına rağmen eğitimin yapısal sorunlarına kalıcı çözümler geliştirmemiş, genel seçimlere yedi ay kala toplumun çeşitli kesimlerinin oylarını alabilmek için sağa sola 'mavi boncuk' dağıtırken, eğitimin payına söz konusu mavi boncuklardan 'Fatih' projesi düşmüştür. İçeriğinden bağımsız olarak belirlenen projenin adı bile bu projenin resmen bir "Şov malzemesi" olduğunu göstermektedir.

"Proje seçim yatırımıdır"

Eğitimde somut adımlar atılmadan çözüm üretilemeyeceğini belirten Kılıç, "Eğitime ayrılan bütçe ve okulların temel ihtiyaçları için ayrılan ödeneklerin yetersizliğinin, öğretmen açıkları, ilköğretimde okul sayısının artması gerekirken azalması, okulöncesi, ilköğretim ve ortaöğretimdeki derslik açıkları, kalabalık sınıf mevcutları, ikili eğitim, birleştirilmiş sınıf ve taşımalı eğitim, okulların fiziki donanım ve altyapı sorunları vb gibi temel sorunlara çözüm üretmeden, bu doğrultuda somut adımlar atılmadan yaşanan sorunların üstesinden gelmek mümkün değildir" dedi.

Fatih projesinin, 'içeriğinden ve sunuluş tarzından da anlaşılacağı gibi' bir seçim yatırı olduğunu savunan Kılıç, hükümetin bu tür hamlelerle halkı beklenti içine sokmayı bırakmasını, eğitimin acil çözüm bekleyen sorunlarına çözüm üretmek için somut, planlı ve uygulanabilir adımlar atılmasını istedi.