Evrensel Kültür Şubat sayısı: Dosya

Aydın Çubukçu, İskender Bayhan, Ayşegül Devecioğlu, Levent Ürer, Şebnem Korur'la "Özür dilemek veya geçmişle yüzleşmek", Serpil Güvenç, "Bir Sosyalist Sürgünün Anıları" başlıklı yazısında Vatansız Gazeteci kitabından yola çıkıyor, filozof Hans Heinz Holz'un "Sanat Üzerine Nasıl Yargıda Bulunabiliriz" başlıklı makalesi de Evrensel Kültür Şubat Saysı "Dosya" da yer alıyor.

cumhuriyet.com.tr


Özür dilemek veya geçmişle yüzleşmek

Başbakan Dersim katliamıyla ilgili özür dilermiş gibi yaptı ve literatürümüze, geçmişteki olaylarla ilgili yüzleşmenin bir biçimi olarak “özür” girdi. Peki ama özür tek başına bir anlam ifade eder mi? Geçmişle yüzleşmek nasıl olur veya olmalı? Dersim özründen sonra Roboski katliamının yaşanması özrü bir kez daha tartışılır kılmaz mı? Aydın Çubukçu, İskender Bayhan, Ayşegül Devecioğlu, Levent Ürer, Şebnem Korur’un yorumlarıyla…
 
Evrensel Kültür bu ay Yaşar Güneş’in Enver Gökçe’nin şiiri hakkındaki yazısıyla başlıyor. Güneş, bu yazısında Gökçe’nin şiirindeki öznenin kullanımı ve hikâye etme tarzını ele alıyor ve şiirlerin siyasal içeriğini yeni bir okuma sürecinde değerlendiriyor. Fethi Demir ise eski bir tartışmaya geri dönerek Edip Cansever’in şiirdeki anlam tartışmasının neresinde durduğunu tartışıyor.
 
Bir Sosyalist Sürgünün Anıları
 
Serpil Güvenç “Bir Sosyalist Sürgünün Anıları”başlıklı yazısında 70’li yıllardaki sol’un hayatında önemli bir yeri olan Ant dergisini çıkaran kadroyu anlatan Vatansız Gazeteci kitabından yola çıkarak bir döneme dair notlar tutuyor. Ali Asker Bal’ın yazısı ise yandaş gazeteler marifetiyle neredeyse bir medya lincinin hedefi haline getirilen sanatsal etkinliklerle ilgili; yazısının başlığı; “Sanata Saldırının Ağırlığı.”
 
Uludere katliamının ardından

 
Geçtiğimiz ay Uludere’de 35 Kürt köylüsünün öldürülmesinden sonra bölgeye taziye ziyareti yapan aydın heyetinin köylerde edindikleri izlenimler ise Ayşen Güven’in hazırladığı dosyada. Şarkılarıyla Ortadoğulu halklarının duygularına tercüman olan, bölgedeki özgürlük mücadelelerinin simgesi, Lübnanlı şarkıcı Feyruz, Namık Sinan Turan’ın kaleminden anlatılıyor.
Şeyhmus Diken’in Diyarbakır’a bir zamanlar varlıklarıyla renk vermiş, kültürel zenginliğin bir parçası olmuş Ermenileri ve Süryanileri anlattığı kitabı Gittiler İşte dergide Adnan Gerger’in kaleminden okunuyor bu kez. Gerger kitabın kendisine esinlendirdiklerini yazıyor.
 
Sanat Üzerine Nasıl Yargıda Bulunabiliriz
 
Geçtiğimiz ay ölen, Alman filozof Hans Heinz Holz’un “Sanat Üzerine Nasıl Yargıda Bulunabiliriz” başlıklı makalesi de bu sayıda yer alıyor. Yonca Saka ise bundan 400 yıl önce yaşamış ressam Bruegel’in Körler tablosunu yeniden okuyor ve bu tablonun sanat tarihinde kapladığı yeri ve yaratıldığı döneme tuttuğu aynada görülenleri yorumluyor. Ayla Onar’ın yazısı ise sanat yapıtlarında ve reklamlarda erkek bedeni ve cinselliğinin nasıl tezahür ettiği ile ilgili. Mahmut Turgut’un kamyon kasaları, tırlar ve otobüslerdeki süslemeleri konu edinen Otografik adlı sergisi ile ilgili izlenim ise Sennur Sezer’in kaleminden yer alıyor. Koray Karaermiş de bir başka sergiyi yazdı bu ay; Meksika’da Zapatista kamplarından bir süre kalan ve orada gördüklerini fotoğraflarıyla ölümsüzleştiren Sami Kızıltan yapıtları ve söyleşisiyle Evrensel Kültür’ün konuklarından.
 
Bir süredir yıkımı gündeme getirilen ancak tepkiler nedeniyle yıkım kararı verenlerin ve sinemanın yıkılmasını veri alarak proje üretenlerin midesine oturan Emek Sineması’nın bugünkü durumuyla ilgili yazıyı Ebru Moçoş kaleme aldı. Emek Sineması, tekmili birden bir Kentsel Dönüşüm Projesi macerası olarak da okunabilir. 
 
Ömer Furkan Özdemir, Zamana Karşı filmini bir kara ütopya örneği olarak izliyor ve filmin ekonomi politikasını tartışıyor. Bir başka sinema yazısı ise Çağdaş Günerbüyük’ten. Günerbüyük biri ABD diğeri de İsveç versiyonu olmak üzere iki kez filme alınan Ejderha Dövmeli Kız’ın izleyiciye söylediklerini tartışıyor ve iki filmi karşılaştırıyor.
 
Ahmet Say yazın dünyasına ve dergiciliğimize katkıda bulunan insanlarla ilgili anılarını bu sayıda da anlatmaya devam ediyor. Şubat sayısının konuğu Nusret Kemal Otyam… Ali Galip Yener de Ahmet Uhri’nin bitkiler ve bitkisel gıda maddelerinin tarihini incelediği kitabı Boğaz derdi’ni tanıtıyor bu kez. Sarphan Uzunoğlu bir edebiyat eserinin değeriyle trendler arasındaki ilişkiyi sorguluyor yazısında ve trendleri izlemenin değil, aykırı olanı söylemenin bu değere katkıda bulunacağı tezini ileri sürüyor. Mithat Fabian Sözmen’in yazısı ise sanatı “terörün arka bahçesi” olarak ilan eden ve temizlenmesini buyuran İçişleri Bakanı İdris Naim Şahin hakkında; yazısının başlığı ise; Yüksek Yoğunluklu Hegemonya Savaşı.
Vanlı bir depremzede Murat İlim, deprem anında hissettiklerini saniye saniye kaleme aldı ve şiirsel bir metin haline getirdi.
Emek Araştırmaları Dizisinin bu ayki yazarı: Denizcan Kutlu. Kutlu, Erkan Aydoğanoğlu’nun Sınıf Mücadelesinde Sendikalar adlı kitabını tanıtıyor. Bedriye Korkankorkmaz Kazuo İşiguo’nun, zayıflayan aristokrasiyi anlattığı kitabı Günden Kalanlar romanına yoğunlaşıyor bu kez. 
 
Şubat öykücüleri: Erdin Doğruyol, Gülsüm Koçak, Özlen Yıldız, Melek Özlem Sezer (masalcı)
Şubat şairleri: Salih Bolat, Nihat Ateş, Fuad Alkın, Harika Külçür, Aynur Uluç, Boris Vian