En kapsamlı Nur Koçak sergisi
SALT Beyoğlu ve Galata’da açılan sergide sanatçının 1960’lar ile 2010’lar arasındaki desenleri ve resim serileri izlenebiliyor.
ORHUN ATMIŞFotogerçekçilik akımının Türkiye’deki ilk temsilcilerinden Nur Koçak’ın 1960’lar ile 2010’lar arasındaki desenleri ve resim serilerinden oluşan en kapsamlı sergisi SALT Beyoğlu ve SALT Galata’da 3 Eylül’de açıldı. Sergi 29 Aralık’a kadar görülebilecek. 1981 tarihli bir seriden esinle adlandırılan“Mutluluk Resimlerimiz”, kadın dergilerinden Hollywood sinemasına popüler kültürün yaygınlaşması ve Türkiye’deki yansımalarını eleştirel bir gözlemci anlatıcı olarak irdeleyen sanatçının üretimine ayrıntılı bir bakış sağlıyor.
Serginin açılışına Nur Koçak da eşlik etti. Açılışta aynı zamanda serginin programcıları olan sanat tarihçisi Ahu Antmen ile SALT’tan Amira Akbıyıkoğlu, sanatçının da katılımıyla sergiyi anlattılar. Nur Koçak, eserlerini ve sanata bakış açısını şu sözlerle özetledi: “Ben topluma bakıyorum, ne görüyorsam onu yansıtmaya çalışıyorum.”
“Mutluluk Resimlerimiz” bir senelik bir çalışmanın ürünü; SALT Beyoğlu’nun “Forum” denilen girişinden itibaren başlıyor. Bu bölümde aslında Nur Koçak’ın 90’lı yıllarda Beyoğlu’nda keşfettiği “Ebrusan Vitrini” yıllar sonra bu sergiyle Beyoğlu’na geri dönüyor. Küreselleşen tüketim kültürünün İstanbul’un merkezindeki mağaza vitrinlerine etkisine bakan fotoğraf ve resimler, o zamana dek mahrem sayılan ürünlerin teşhire sunulmasıyla kadın bedeninin seyirlik bir nesne olarak kimliksizleştirilmesini de sorguluyor. Koçak’ın Güzel Sanatlar Akademisi’ndeki (Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi) ilk kişisel sergisi (1976) “Fetiş Nesneler” ve “Nesne Kadınlar” serileri de SALT Beyoğlu’nun çatısı altında yer alıyor. Buradaki eserlerinde Koçak, Paris’te devlet bursuyla resim eğitimi alırken takip ettiği kadın dergilerinden görsel unsurları kullanmış. Koçak, “Nesne Kadınlar”da ise iç çamaşırı, mayo ve bikini reklamlarındaki modellerin başlarını keserek “erkekler açısından anlamlı” olan bölümlerini bıraktığı “anonim” kadınları resmettiğini söylüyor.
Sonku’nun öyküsü’
Sergide, Koçak’ın Türkiye sinemasının ilk yıldız oyuncusu, yapımcı ve yönetmen Cahide Sonku’yu işlediği, “Cahide’nin Öyküsü” isimli seriden eserler de yer alıyor. Sanatçının “Aile Albümü” ve sergiye bir harf değişimiyle ismini veren “Mutluluk Resimleriniz” serileri de SALT Beyoğlu’nda izleyiciyi selamlıyor. SALT Galata’daki eserler ise Nur Koçak’ın Güzel Sanatlar Akademisi’ne, hatta lise dönemine, ve hatta ilkokul yıllarına kadar uzanıyor. Buradaki eserlerde desen çalışmaları, eskizleri ve krokiler bulunuyor.