Emniyet, Sancak'ın 'zırhını' delemedi
Altay tankının seri üretimi ihalesine katılacağını açıklayan Ethem Sancak’ın Emniyet için üretmesi gereken zırhlı araçları 3 aydır teslim etmediği ortaya çıktı. Emniyet Genel Müdürlüğü, Erdoğan’a yakınlığıyla bilinen Sancak’ın gecikmeden dolayı ödemesi gereken cezayı da tahsil etmiyor.
Şehriban KıraçEGM, 6-7 Ekim olayları sonrasında, acil bir karar ile toplamı 726 adet olan, zırhlı araç alımı planladı ve iş yapmakta oldukları yerli/yabancı tüm zırhlı araç üreticisi firmaları, teslim süreleri hakkında bilgi almak amacıyla 19.10.2014 tarihinde toplantıya çağırmıştı.
06.11.2014’te yapılan ihalede, tüm araç tiplerinin son teslim süreleri, yapılacak tüm sözleşmeler için, imza tarihinden sonra 240 gün olarak belirlendi. 240 günlük son teslim tarihi, genel seçimlerin sonrasına denk gelse de 19.10.2014’te firmalardan alınan ön bilgilere istinaden, seçimden önce araçların çoğunluğunun teslim alınacağı öngörüldü. İhale, BMC, IAG, Isuzu, Katmerciler, Nurol, Otokar, Volkan firmalarına verildi. Firmalar bilirlenen tarihler arasında EGM’ye teslimlerini yaparken, BMC ihalede imzaladığı ‘Taktik Zırhlı Araç Sözleşmesi’nin gelerklerini yerine getirmediği iddia edildi.
3 ay geçti
BMC Temmuz 2015’te EGM’ye teslim etmesi gereken 50 adet ‘Vuran’ isimli zırhlı aracı üzerinden 3 ay geçmesine rağmen teslim etmediği belirtiliyor. Güvenilir bir kaynaktan edinilen bilgilere göre bugüne kadar hiç araç teslimatı yapamayan, buna karşılık mücbir sebep de belirtmeyen BMC, üretmeyi taahhüt ettiği zırhlı aracı Vuran’ı ise hala üretemedi.
Hatırlanacağı üzere BMC, Vuran’ı kamuoyuna ilk olarak 2011’de “yerli araç” olarak lanse etmiş, aracın yerli olmadığı, aslında İsrail menşeili olduğu iddialarının ardından ise bir açıklama yaparak “aracın lisans haklarını İsrail’den satın aldıklarını” belirtmiş, aracın yerli olmadığını kabul etmişti.
İsrail’de üretecek
Kaynağın verdiği bilgilere göre araç teslimatını yapmaması halinde yüksek para cezası alması ve sözleşmesinin iptali gereken BMC şimdi, söz konusu araçları, lisans haklarını da satın aldığı İsrailli Carmor/ Hatehof firmasında yani İsrail’de ürettirmeye hazırlanıyor. Oysa sözleşmede firmanın Türkiye’de üretim yapması gerektiği belirtiliyor. Muhtemelen çok basit bazı kısımları hariç tüm araç İsrail’de üretilecek, Türkiye’de tam bitmemiş olarak ihraç edilecek ve Türkiye’de basit montaj faaliyeti (örneğin koltuk montajı gibi ) yapılacak.
Kaynağa göre araçların teslimatının, sözleşme gereği 20 Temmuz 2015’te yapılması gerekirken hala yapılmamış, bu araç için yine sözleşme gereği yapılması gereken ön/ara denetim de gerçekleştirilmedi. Teknik Şartname’nin 4.1. maddesine istinaden ara denetim yapılması ve bu ara denetimin bir adet aracın tamamlanmasını müteakip yapılması şart koşuluyor.
Şartname gereği zırh testleri için yurtiçinde akredite bir laboratuvar olmadığından, söz konusu denetim sadece yurtdışında yapılmaktadır ki BMC he henüz söz konusu yurtdışı testleri de yapılmadığı belirtiliyor.
2 milyon Avro ceza
Sözleşmenin 25. maddesi teslimatı gecikmelerinde firmalara süre uzatımı doğal afet, kanuni grev, genel salgın hastalık, kısmi veya genel seferberlik ilanı dönemlerinde verilebiliyor.
Yine kaynağın verdiği bilgiye göre BMC, gecikme için sözleşmesi gereği bildirmesi gereken herhangi bir mücbir sebep de bildirmedi.
Bu şartlar altında EGM’nin firmaya, sözleşme şartlarını yerine getirmediği için, 20 Temmuz 2015’te teslim süresinin bittiğini, 30 günlük cezalı süresinin ise başladığını belirten bir yazı yazılması gerekiyordu. Ancak şu anda kadar EGM’nin firmaya herhangi bir yazı göndermediği iddia ediliyor. Söz konusu yazıda, bu 30 günlük cezai işlem sürecinde de teslimatın yapılamaması halinde ise, sözleşmenin feshedileceği ve yüzde 6 oranında (yaklaşık 2 milyon Avro) kesin teminat mektubunun nakde çevrileceği bildirilmeli.
Öte yandan, 50 araçlık teslimatının gecikmesi ile ilgili olarak telefonla aradığımız BMC yetkililerine ise yurttdışında oldukları gerekçesiyle ulaşamadık.