Dünya markalarından Ramazan koleksiyonu
Uluslararası moda markaları “Ramazan özel” koleksiyonlarını birbiri ardına çıkardı. Ne de olsa dünya çapındaki 2 milyarlık Müslüman nüfusun hatırı sayılır bir kısmı genç kadınlardan oluşuyor.
Sinem DönmezTürkiye de dahil olmak üzere pek çok Müslüman ülkenin yerel muhafazakar markaları var. Ancak Müslüman kadınlar uluslararası lüks markaların dikkatini çekmeye yeni başladı. Ekonomik anlamda geç bile kalındı diyebiliriz. İki milyar civarındaki Müslüman nüfusun yüzde 40’ından fazlasını gençler oluşturuyor. Bu potansiyeli gören uluslararası moda markaları, son yıllarda hem ekonomik hem de kültürel bağlamda Müslüman kadınları da hedef kitlesi olarak görme eğiliminde.
Ramazan aylarında İngiltere, Fransa gibi ülkelerde yaşanan Arap turist akını ve harcadıkları astronomik rakamlar üzerine “Batılı moda markaları devasa bir Müslüman pazarını es geçiyorlar” tartışması açılmıştı. Tüm Müslüman kadınların kara çarşaf giymedikleri, peçe takmadıkları ve başörtüsü kullanmadıkları da fark edilince harekete geçildi! Hem tasarımcılar hem de ünlü markalar “Müslüman dostu” olarak tarif ettikleri parçalara yer vermeye başladı.
Geçen yıl Karl Lagerfeld’in Chanel defilesini Dubai’de yapması ve koleksiyonun alışılmadık stili, moda dergileri ve bloglarında kendine epey yer buldu. Giysilerin çarşafa benzer tarzları, hepsi tamamen kapalı olmasa bile uzun etekleri, bol kolları ve gösterişten uzak olmaları dikkat çekiyordu. Tüm bu tartışmalar sürerken ilk hamle geçen yaz DKNY’den gelmiş, Ramazan’a özel bir kapsül koleksiyon hazırlayarak geniş Müslüman popülasyonunu hedefleyen ilk lüks marka olmuştu. Koleksiyonu şöyle tarif ediyorlardı: “Çabasızca şık, elegan ve hem alçakgönüllü hem de gösterişli görünmek isteyen Müslüman kadınlar için ilham verici.”
MANGO ARDINDAN TOMMY HILFIGER
Yine yaza denk gelen Ramazan ayında özel bir koleksiyon hazırlama fikri cezbedici olmalı ki, Mango akımı takip etti. Haziran başında uzun elbiselere, geniş pantolonlara ağırlık veren The Perfect Guest (Mükemmel Konuk) adında bir koleksiyon hazırladı. Koleksiyonu “Geleneksel çarşaflara alternatif olabilecek yaratıcı tasarımlar” olarak tanıtıyorlar. Mango’nun hemen ardından Tommy Hilfiger, Katar ve Dubai’deki mağazalarında özel olarak satılmak üzere bir Ramazan kapsül koleksiyonu çıkardı. Ortak nokta geniş pantolonlar, uzun etekler, ceketler ve pastel renklere yer vermeleri. Mango’dan Sara Botello Alba “Arap modası çok büyük bir devrim yaşıyor. Özellikle Arap pazarı bizden böyle bir şey talep ediyordu. Biz de bu yıl Ramazan’a özel bir koleksiyon hazırlamaya karar verdik. Koleksiyonda hem günlük hem şık 350 farklı model var. Ama özellikle Suudi Arabistan’daki kadınların muhafazakar giyimlerini karşılayacak daha geleneksel parçalar da bulunuyor” diyor. Alba koleksiyona sadece Arap ülkelerinde değil, farklı ülkelerden de erişilebileceğini ancak henüz Türkiye’de bulunmadığını da ekliyor. Koleksiyonun tamamını bulmak isteyenlerin en azından şimdilik bir Arap ülkesine gitmesi gerek. Bu arada, Türkiye markalarından Koton da sadece Dubai’deki mağazası için bir Ramazan koleksiyonu lanse etti.
94 MİLYON EURO HARCADILAR
Ramazan, Batı ülkelerinde hem turizm hem de alışveriş anlamında bereketli bir ay. Özellikle İngiltere ve Fransa bu dönemi ekonomiye büyük bir katkı olarak görüyor. İngiltere’de mağazalar Ramazan’a özel değişiklikler yapıyor. Örneğin Selfridge mağazaları kapanış saatlerini esnetiyor, Westfield alışveriş merkezinin içinde mescitler ve Arapça konuşan mağaza görevlileri bulundurup Ramazan Bayramı için özel hediye kartları hazırlıyor.
Türkiye’ye gelen Arap turistlerin sayısı son yılda yaklaşık 2 milyon. En çok giyim kuşama para harcıyorlar. Yalnızca geçen yıl kredi kartıyla yaptıkları toplam harcama 94 milyon euro’ydu. Gerçekten de hedef kitlesi olarak görmemek zor…
ARMANI RAMAZAN ÇİKOLATASI
Giorgio Armani, Ramazan için sınırlı sayıda çikolata üretti. Kuru meyveler, bal ve safran içeren alkolsüz çikolatalar zümrüt yeşili şekerle kaplı. Altın rengi kutularda yeşil kurdeleli, bazıları hilal desenli ambalajları da Ramazan’a özel. New York, Milano, Malezya, Doha, Dubai, Bahreyn ve Kuveyt’te satılacak.