Dünya ilkokulu geçemedi

58 milyon çocuk eğitimden yoksun, 100 milyon çocuk da ilkokulu bitiremiyor. Türkiye eğitim hedeflerini gerçekleştirmede 207 ülke arasında 65. sırada.

cumhuriyet.com.tr

Birleşmiş Milletler (BM), dünya çapında temel eğitimi sağlama konusunda, pek çok hükümetin sınıfta kaldığını açıkladı. 15 yıllık plan çerçevesinde değerlendirmelerin yer aldığı açıklamada, şu ifadelere yer verildi:

“2000 yılında, 164 ülke, Dünya Ekonomi Forumu’nda 2015’te ‘herkes için temel eğitim’ ilkesinde uzlaşmıştı. Ancak bu bunu gerçekleştirmeyi, sadece çok az ülke başardı.

BM raporunda, birkaç Avrupa ülkesi, Küba, Kırgızistan ve Moğolistan geçer not alırken, Pakistan, Yemen ve Sahra Altı Afrikası’ndaki pek çok ülkenin, 15 sene öncesine göre hiçbir gelişme gösteremediği açıklandı.

Türkiye ise 207 ülke arasında eğitim hedeflerini gerçekleştirmede 65. sırada yer aldı.

 

UNESCO umutlu

UNESCO Genel Direktörü Irına Bokova’nın açıklamaları ise daha iyimserdi. Bokova, “Dünya çapında, temel eğitim alanında önemli bir gelişme kaydedildi” derken, 1990’ların aksine, bugün milyonlarca çocuğun okula gitmeye istekli olduğunun altını çizdi.

Ancak UNESCO da, tıpkı BM yetkilileri gibi eğitim alanında hâlâ ciddi kaygılar taşıyor. Bokova, hükümetlerin, fakir bölgelerdeki çocukları, “özellikle de kızları” göz ardı etmeye devam ettiğinin altını çizdi.

Dünya çapında, gelir ortalaması düşük ailelerin çocuklarının okula gitme oranı, gelir ortalaması yüksek olanlara göre dört misli daha az. Dünya çapında hâlâ 58 milyon çocuğun temel eğitim ihtiyacı karşılanamıyor, 100 milyon çocuk ise, temel eğitimi bitiremiyor.

Cehalet tam gaz

2000 yılında ortaya konan bir başka hedef olan, “yetişkinler içindeki cahilliğe son verme” konusunda ise, geçen 15 yılda çok az gelişme gösterildi. 2000’de, yüzde 15 olan dünya çapındaki cahillik oranı, bugün ise yüzde 14 seviyesinde.

Önümüzdeki günlerde Güney Kore’de yapılacak Dünya Ekonomik Forumu’nda, 2030 yılı için dünya çapındaki eğitim hedefleri belirlenecek.

BM, 2000 yılında ortaya koydukları hedeflerin hâlâ geçerli olduğunu söylese de, 2030’da hedeflerin gerçekleşmiş olması için, 20 milyar Dolar’lık bir kaynağa ihtiyaç olduğu söyleniyor. BM, kaynağın bulunmasındaki en büyük engelin, ülke hükümetlerinin, bütçelerinden eğitim için ayırdıkları payın, yüzde 15-20’yi geçmemesini gösteriyor.