Dolu otomotivi vurdu servisleri doldurdu
27 Temmuz günü İstanbul’da gerçekleşen dolu yağışı ve fırtına, araç sahiplerine ve sektöre büyük darbe vurdu.
Hakan AkarsuKasko sigortalı ve sigortasız yaklaşık 180 bin otomobil ve hafif ticari aracın etkilendiği doğal afetin ekonomiye faturası yaklaşık 1 milyar TL’yi buldu. Araçlarında meydana gelen hasarı tamir ettirmek isteyenler, otomobil servislerinde bugüne kadar görülmemiş kuyrukların oluşmasına neden oldu.
180 bin araç
Araç onarımı konusunda çalışan Auto King tarafından hazırlanan rapora göre, binek ve hafif ticari olmak üzere yaklaşık 180 bin araç, yaşanan afetten önemli ölçüde etkilendi. Yaşanan bu sıra dışı doğa olayına karşı ithalatçı, üretici, dağıtıcı, sigorta ve kiralama şirketi ve yetkili servisler başta olmak üzere hiç kimsenin hazırlıklı olmadığına dikkat çeken Auto King CEO’su Ayhan Dayoğlu, “Bu dönemde ortaya çıkan fırsatçılara karşı dikkatli olmak gerekiyor. Yetkili servislerde oluşan uzun kuyrukları beklemek istemeyenlere merdiven altı hizmet veren sözde ustalar, araçlarda çok daha yüksek maliyetlere neden olabilecek hatalı onarım hizmetleriyle hem araçlara zarar veriyor, hem de kayıt dışı ticaret ile vergi kaybına neden oluyor” dedi. Dayoğlu ayrıca, yaşanan afet nedeniyle araçlarda oluşan hasarların tamamının onarılmasının 1 yıldan daha uzun bir zaman alacağını da sözlerine ekledi. Dayoğlu, araç başına 4 bin TL’lik dosya maliyetinin olacağını öngördüklerini anlatarak, “Ayrıca, atlanmaması gereken çok önemli bir detay daha var. O da bu araçların ikinci el değeri. Kasko poliçesi kullanılarak yapılan hasar onarım işlemleri “afet hasarı” olarak aracın siciline işleniyor. Bu da araçları ikinci elde satın almak isteyenlerin kararını olumsuz etkileyecek” diye konuştu. Dayoğlu, hasarlı araçların yüzde 22’sinin hafif, yüzde 42’sinin orta ve yüzde 36’sının ağır hasarlı olduğunu düzeltilebilecek parçaların gereksiz yere değişmesini önlediklerini vurguladı.
Fiyat baskısı
Yaşanan afetten dolayı sigorta şirketlerinde büyük bir yangın olduğunu söyleyen Ayhan Dayoğlu, “Bu yangını söndürmek için kurumsal şirketlerdeki onarım fiyatların üzerine baskı yapıyorlar. Fiyat baskısı sürdüğü takdirde, işler tezgâh altına kayarak yapılan işin kalitesi düşebilir, tüketiciler bundan mağdur olabilir. Ayrıca bazı müşterileri, kasko poliçelerini kullanmak yerine perakendeye yönlendirerek hasarlarını kendilerinin karşılamasının daha kârlı olacağı yönünde de uyarıyoruz. Oluşan hasarlarda kasko poliçesi kullandığı zaman, bir sonraki kasko yenileme döneminde hasarsızlık indiriminden faydalanma ortadan kalkıyor. Oysa hasarsızlık indirimi poliçe bedelinin yüzde 60’ına kadar ulaşabiliyor” diye konuştu.
Oto ihracatı yüzde 41 arttı
Türk ekonomisinin lokomotifi konumundaki otomotiv sektörünün temmuz ayı ihracatı geçen yılın aynı dönemine kıyasla yüzde 41.1.lik artışla 2 milyar 434 milyon dolara ulaştı. Uludağ Otomotiv Endüstrisi İhracatçıları Birliğinden (OİB) yapılan açıklamaya göre, otomotiv endüstrinin ülke toplam ihracatındaki payı, temmuzda yüzde 21.2’ye çıktı. Ekim 2016’dan bu yana üst üste 10 aydır 2 milyar doların üzerinde ihracata imza atan sektörün, Ocak-Temmuz 2017 dönemi ihracatı da yaklaşık yüzde 25 artışla 16 milyar 789 milyon dolar olarak gerçekleşti. Sektörün başarılı grafiğinde binek otomobillerdeki yüzde 74’lük artış etkili oldu. Mal grupları bazında ihracat, binek otomobilde yüzde 74 artışla 1 milyar 56 milyon, otomotiv yan sanayide yüzde 26 artışla 751 milyon, eşya taşımaya mahsus motorlu taşıtlarda yüzde 15 artışla 436 milyon ve otobüs-minibüsmidibüste yüzde 60 artışla 136 milyon dolara yükseldi. Oto yan sanayinde en fazla ihracat yapılan ilk iki ülkeden Almanya’ya yüzde 26, İtalya’ya yüzde 27 ihracat artışı görüldü