Dizi ihracatında yükseliş yok

Yandaş basının son günlerde yaptığı “Dizi ihracatında artış” haberlerine karşılık konuştuğumuz, Inter Medya’nın kurucusu ve CEO’su Can Okan, yükselişin olmadığını söylüyor.

Öznur Oğraş Çolak

‘Dizi ihracatında sona mı gelindi? Ülkemiz için ciddi bir kazanç olarak görülen Ortadoğu’ya ihraç ettiğimiz diziler ne durumda?, Yazının başında sorduğumuz soruya gelecek olursak çanlar çoktan çalmaya başlamış diyen Sina Koloğlu’nun yanı sıra yandaş basın “dizi satışında patlama” ya da “yurtdışına dizi satışları çok iyi” haberleri yapıyor.

Konuyu biz de merak ediyoruz ve bir bilene, Inter Medya’nın kurucusu ve CEO’su Can Okan’a soruyoruz. Telefonla ulaştığım Okan’ı tam da bu konu ile ilgili Dubai’de bir fuardayken yakaladım. Okan, Ortadoğu’da bir bariyerin olduğunu ve bunu aşmaya çalıştıklarını söylüyor.

“Dizi ihraçatında yükselişte olmadığımız kesin” diyen Okan, buna rağmen ciddi bir sıkıntı da yaşamadıklarını belirtiyor. Latin Amerika’da hem politik, hem de ekonomik bir sorun olduğunun altını çizen Okan, “kayıplarımız da oluyor” diyor. Okan, “Kayıpları geçici görüyoruz, çünkü buna ilave olarak yeni müşteriler de çıkıyor. İhracatta aynı seviyede ilerliyoruz” diyor.

11 yıldır dizi ihraç ettiklerini söyleyen Okan bugüne kadar 144 ülkeye dizi sattıklarını da vurguluyor. Okan, “İki yeni dizi merkez ve Doğu Avrupa’da, Latin Amerika’da ve Kuzey Afrika’da büyük ilgi çekti. Fazilet Hanım ve Kızları 50’den fazla bölgede satıldı, Kırık Kanatlar da dünyanın her yerinden alıcıların dikkatini çekiyor” diyor. Ay Yapım’ın yapımcısı olduğu “Kara Sevda” 70’ten fazla bölgede satılmış ve dünya genelinden alıcıların ilgisini çekmeye devam ediyormuş. “Aşk Laftan Anlamaz”, “Fazilet Hanım ve Kızları”, “Kırık Kanatlar”, “Çukur”, “Kara Para Aşk”, Beni Affet” gibi dizilerin Pakistan, Özbekistan, Moğolistan, Kazakistan gibi ülkelerde hâlâ ilgiyle izlendiğini de ekliyor Okan. ‘

Gümüş’...

Hatırlayalım bir zamanların çok izlenen ve Kıvanç Tatlıtuğ’u da tanıdığımız dizi “Gümüş” o yıllarda Ortadoğu’ya ihraç edilmiş ve böylelikle Türk dizi sektöründe uzun bir yolun neredeyse ilk adımları atılmıştı. Bugüne gelecek olursak söylenenlere göre Türk yapımı diziler Ortadoğu’dan Balkanlar’a, Afrika’dan Orta Asya, Uzakdoğu ve Güney Amerika’ya kadar pek çok kıtada gösterilirken, yaklaşık 146 ülkede 700 milyon kişi tarafından izlenmiş durumda. Yani Türk dizilerinin ihracat tutarı geçen yıl itibarıyla 500 milyon dolara ulaştı söylemleri da cabası. Sina Koloğlu, geçen günlerde yurtdışına satış konusunda büyük başarılara imza atan Türk dizileri için tehlike çanlarının çalmaya başladığına değindi. Koloğlu yazısında, Türk dizisi satışı yapan bir şirketin yetkilisiyle görüştüğünden bahsetmiş ve yetkilinin sözlerine yer vermişti: “Önümüzdeki yıllarda bu söylediklerim konuşulacak” diyor. Peki, neler söyledi? “Arap pazarı bitme noktasına geldi, 50 saati zor buluyoruz diyebilirim. Lübnan’a satıyorduk. Orada da durum karışık ve ekonomik sorun var. Asıl şu an söylenmeyen bir tehlike, bizi Latin Amerika’da bekliyor. Oradaki ülkelerde ekonomik sıkıntı had safhada... Mesela Şili önemli bir pazar. Artık oraya da satamamaya başladık. Ülke sokak gösterileriyle karışık. 2020 ile 2022 arasında konuşacağımız konu bu olacak.” Sina Koloğlu, “Durum vahim diyor ve şöyle uyarıyor: “Azerbaycan’ın Türk dizi yasağı devam ediyor. “Kendi projemizi yapacağız” diyerek, yola çıktıkları bir yasak özetle! Özbekistan almaya çalışıyor ama ödemede sıkıntılı. Kırgızistan’da Türk yapımları kaçak izleniyor.”

Son olarak bu işin uzmanı Okan’ın söylediklerini baz alırsak, dizi sektöründe bir patlamanın olmadığı kesin.