Dislektikler için okuma yöntemi
Harflerin birbirinden ayrık olmasının dislektik çocukların okuma becerisinde iyileşme sağlayabileceği belirlendi.
cumhuriyet.com.trİtalya'daki Padova Üniversitesi'nden Marco Zorzi ve ekibinin yaptığı araştırmaya 8-14 yaşındaki 54 İtalyan ve 40 Fransız dislektik katıldı.
Araştırmaya katılan çocuklara 24 kısa cümlenin yer aldığı metinler verildi. Bilim insanları çocuklara hem ''normal harflerle'', hem de harfler arasındaki uzaklığın normalden fazla olduğu bu metinleri okuttu.
Çocukların, harfler arasındaki aralıklar normalden fazla olduğunda yazıları daha doğru okuduğu ve okuma hızlarının yüzde 20 arttığı görüldü.
Ancak araştırmada, bu yöntemin dislektik olmayan çocuklarda etkili olmadığı belirtildi.
Zorzi, araştırma sonuçlarının eğitim gerekmeden dislektiklerin okuma beceresinin iyileştirilmesi için pratik bir yöntemin geliştirilmesine ışık tutabileceğini belirtti.
Araştırma, Amerikan Bilimler Akademisi'nin dergisinde yayımlandı.
Disleksi, okuma, yazma, akıl yürütme, dinleme, konuşma ve matematik becerilerinin kazanılmasında sırasında kendini gösteren öğrenme bozukluğu olarak tanımlanıyor. Bu rahatsızlığa sahip kişilere ''dislektik'' deniyor. Dislektikler, harfleri birbiriyle karıştırıyor, okuduklarını kısa süre sonra unutabiliyor, harflerin seslerini telaffuz etmekte güçlük çekebiliyor.
Doğuştan gelen bu rahatsızlığın beynin sol yarım küresindeki dil kullanımıyla ilgili bölümlerdeki farklılaşma sonucu okuma, yazma ve telaffuz edebilme yeteneklerinde görülen bozulmayla ortaya çıktığı tahmin ediliyor.