Dikkat dağınıklığı başarısızlık getiriyor
Dikkat dağınıklığının okulda başarıyı olumsuz etkilediğini açıklandı.
cumhuriyet.com.trPsikolog ve Hipnoterapist Alp Ardıç, dikkat dağınıklığının okulda başarıyı olumsuz etkilediğini belirterek, çocuklara bazı sorumluluklar vermek ve sosyal girişkenliklerini arttırmanın dikkat sorunun çözümünde önemli olduğunu ifade etti. Ardıç, dikkat sorunun çözümünde ödev sonrası verilecek ödüllerinde verimli olacağını söyledi.
Psikolog ve Hipnoterapist Alp Ardıç, dikkat dağınıklığının okulda başarıya etkileri ve dikkat dağınıklığı sorunu yaşayan bir çocuğun nasıl fark edilebileceği konularına ilişkin olarak açıklamalarda bulundu.
Anlayabilirsiniz
Dikkat dağınıklığı yaşayan çocuğun okul dönemi ile birlikte anlaşılır hale geldiğini ifade eden Ardıç, çocuğun çabuk sıkılmasının bir işaret olduğunu ve dikkat edilmesi gerektiğini söyledi. Ardıç, okulda yaşanabilecek problemlere ilişkin şunları söyledi:
"Okul dönemi başladığında ödevlerini yapamaz, masa başında sürekli oturmaktan sıkılır ve çeşitli bahaneler uydurarak su içme,tuvalete gitme vb.. masa başından kalkarlar,velinin yada öğretmenin baskısı ile ancak ödevleri yapabilir. Sınıfta öğretmeni dinlemez, çevresel uyarılarla hemen dikkati dağılır, arkadaşlarıyla konuşur, kalemle oynar, sırayı sallar, canı sıkıldığı için sürekli bahaneler bulup sınıf dışına çıkmaya çalışır. Başladıkları işi bitirmekte zorlanır ve biri bitmeden diğerine geçerler. Okuma yazma becerileri arkadaşlarından daha kötüdür, düzenli defter tutamaz ve yazıları bozuktur. Okurken sürekli hata yaparlar, cümlelerin sonuna başka kelimeler uydurabilirler. Ders kitaplarının yanı sıra hikâye kitaplarını da okumayı sevmezler.
Sınavlarda da dikkatsizce hatalar yaparlar, akıl karıştırıcı sorularda yanıltıcı şıkka yönelirler hemen. Dersler ağırlaştıkça zorlanmaya başlarlar ve başarısız olurlar."
B-12 eksikliği
Psikolog ve Hipnoterapist Alp Ardıç, dikkat dağınıklığı yaşanan bir çocuğun velisine ve öğretmenine büyük sorumluluk düştüğünü kaydederek, velilerin ve öğretmenlerin çocuklara karşı nasıl davranılması konusunda da ipuçları verdi.
Ardıç, "Çocuğun yaşadığı sorun alanlarının doğru şekilde tanımlanması önemlidir. Velinin gözlemleri, öğretmenlerin ve rehberlik servisinin tespitleri çocuğun uygun şekilde yardım alabilmesi için gereklidir. Dikkat dağınıklığı gibi sıkıntılar yaşadığından şüphelenildiğinde bir uzmana başvurmak ilk adımdır. Dikkat ve hafıza sorunu yaşayan çocukların her şeyden önce fiziksel taramaları yapılmalıdır. Örneğin vücudumuzda bulunun B12 vitamin eksikliğinin bu tip sorunlara yol açabildiği bilinmektedir. Gerekli olan tanı ve değerlendirmeler uzmanın yönlendirilmesi ile tamamlanacaktır. Bundan sonraki adım ise yaşanılan sorunlar ile baş etmek için uygun olan tedavinin programlanmasıdır. Bu konu hakkındaki en doğru ve gerekli bilgileri uzmanlardan edinmek önemlidir" dedi.
Ödev sonrası ödül
İlgi ve motivasyonu arttırmanın dikkatin toparlanmasında etkili olacağını belirten Ardıç, dikkat dağınıklığı yaşayan çocuğun ilgisini çeken bir konu hakkında çalışmasının sıkıcı bir konu hakkında çalışmasından daha kolay olacağını belirtti. Ödüllerin doğru şekilde kullanıldığında çocukların becerilerinin gelişmesine yardımcı olacağını kaydeden Ardıç, "Bu anlamda aile pekiştirenleri doğru kullanmalıdır. Bilgisayar, televizyon ve sevilen bir aktivite çocuklar için genellikle işe yarayan pekiştiricilerdir. Önce ödül verilirse ödeve oturmak daha zor olacaktır ama ödevini bitirip ödüle hak kazanmak daha verimli olacaktır. Derslere ve okul hayatına alıştırmak için ilgisini çeken uyaranları olumlu yönde kullanmamız gerekmektedir. Onun istediği bir oyuncak veya bir eylemi ona okula ve derslere olan düzenine bağlı bir ödül olarak verebiliriz" şeklinde konuştu.
Dikkatlerini toparlayamayan çocuklarla yan yana oturtulmamalı
Öğretmenlerin, sınıf düzeni içinde dikkat problemi yaşayan çocukları bir arada oturtmaması gerektiğine işaret eden Ardıç, "Bu tipte sorun yaşan bir çocuğun yanına daha aktif ilgili ve istekli çocukları oturtmalıyız. Yeni eğitim sistemimiz içerisinde ders kitaplarını incelediğimizde çok faydalı bir etkinlik düzeni vardır. Her ders kitabının birde etkinlik kitabı bulunmaktadır. Sınıf içerisinde öğretmenlerimiz bu sorunu yaşayan çocukları etkinliklere daha fazla yöneltmelerinin faydalı olacağı kanaatindeyim. Bir diğer konu ise bu sorunu yaşayan çocuklara bazı sorumluluklar vermek ve sosyal girişkenliklerini arttırmak da önemlidir. Örneğin sınıf içerisindeki düzen ona kontrol ettirilebilir. Eğitsel kollarda daha fazla görevler verilebilir. Sosyal faaliyetlerin içerisinde daha aktif rol oynamasını sağlanabilir" dedi.