Coğrafyada İslam vurgusu İngilizcede laiklik tahribatı

Eğitim-Sen yeni müfredata ilişkin komisyon raporunu MEB’e sundu...

Ozan Çepni

MEB’in 13 Ocak’ta askıya çıkardığı yeni müfredat taslaklarının ardından sendika bünyesinde “Müfredat Komisyonu” oluşturan EğitimSen; eğitim programlarına ilişkin ayrıntılı raporlarını Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı’na sundu. Rapordan öne çıkan başlıklar şöyle:

-Hayat Bilgisi istismara açık: Programda “Milli, manevi, ahlaki ve evrensel değerler öğrencilere hissettirilerek örtük bir şekilde kazandırılmaya çalışılmalıdır. Okuldaki sosyal dayanışma ile ilgili çalışmalara katılmak kazanımları somutlaştırılmalıdır. İstismara açık bir kazanımdır.

-Atatürk’le ilişkilendirilme yok: Basında yer alan “Müfredatlardan Atatürk ve Atatürkçülük çıkarılıyor” endişeleri göz önüne alındığında kültür ve miras öğrenme alanında uygulanmakta olan programda “Atatürk ilkeleriyle inkılaplarını ilişkilendirir” kısmı taslak programda “Cumhuriyetin ilk yıllarından bu güne gündelik hayata yerleşmiş kültürel unsurların süreklilik ve değişimi üzerinde durulur” şeklinde yer almıştır. Uygulanan programda tüm konular Atatürk İlke ve İnkılaplarıyla ilişkilendirilirken taslak programda bundan vazgeçilmektedir.

-Laiklik yok: Taslak programda Atatürkçülük ve Çağdaşlaşan Türkiye ünitesinde verilmesi gereken değerler arasında “laiklik” yer almadı. Oysa uygulanan programda 16 ders saati boyunca Atatürk ilkeleri anlatılmaktadır. İki program karşılaştırıldığında “Atatürk ilkeleri ve laikliğe müfredatta az yer veriliyor” yakınmalarının haklılığını görmek mümkündür.

-Edebiyatta ‘inanç’: Programda “Değerler” alt başlığında “inanç ve ibadet” de eğitimi verilmesi gereken kavramlar olarak yer almaktadır. İnanç veya ibadet Türk dili ve edebiyatı dersi kapsamında öğretilecek bir kavram değildir.

-Coğrafyada İslam sentezi: Türk ve İslam kimlikleri vurgulanmakta ülkedeki diğer kimliklerden bahsedilmemekte, tarihsel özellikleri yok sayılmaktadır.

-İngilizce laiklik tahribatı: Eğitimin laik içeriğine yönelik tahribatın İngilizce öğretim programına bile yerleştirilmeye çalışıldığı görülmektedir. 11. sınıf programında ramazan ayı ile ilgili ifadeler, aynı programda “ibadet ve dua” ile ilgili ifadeleri bunlara örnek olarak verilebilir.