CHP'nin eğitim sistemi teklifi: 1+8+4
CHP Bilim, Yönetim ve Kültür Platformu'nun (BYKP) 'Zorunlu eğitimi 12 yıla çıkaran teklif'le ilgili görüş ve önerileri açıklandı. CHP teklifinde 1+8+4 modelini önerdi.
cumhuriyet.com.tr“Eğitim Sistemi Tartışmaları” başlığıyla sunulan çalışmada CHP'nin önerileri yer alıyor.
Çalışmada, CHP'nin Türkiye'nin başarılı örneklerin arasına girmesi için önerdiği, eğitimde atılması gereken temel adımlardan bazıları ise şöyle:
“Anayasal bir hak olan parasız eğitimin tesisi için katkı payı uygulaması kaldırılmalıdır. İkili eğitim ortadan kaldırılarak, tüm eğitim kademelerinde 'tam gün' eğitime geçilmelidir.
Temel yeterlik düzeyinin altındaki çocuk oranının yüzde 15'in altına düşürülmesi hedeflenmelidir. Öğretmenlerin ve idarecilerin niteliklerinin, değişen dünya koşulları ve gelişen teknolojilere uyum sağlayabilecekleri şekilde yükseltilmesi sağlanmalıdır.
Kalabalık gruplarda yürütülen 'birleştirilmiş sınıf' uygulamalarına son verilmelidir. Okullar arasındaki altyapı farklılıkları azaltılmalı, teknolojik altyapının geliştirilmesinin yanı sıra, çocukların çok yönlü yetiştirilmesi için oyun ve spor alanlarının, bahçelerin, sınıfların ve kültürel etkinliklerin geliştirilmesine önem verilmelidir. Bu anlayışla, gündemdeki gibi bir değişiklik yapılmadan önce mümkün olan en geniş katılımla bir Ulusal Eğitim Çalıştayı düzenlenmelidir.”
1 + 8 + 4 modeli
CHP için, “eğitimde niteliğin artırılması ve eşitsizliklerin azaltılmasının” temel amaç olduğu belirtilen çalışmada, “Bu amaç için, önerilen eğitim modeli, bir yıl okul öncesi eğitim, sekiz yıl kesintisiz temel eğitim ve meslek eğitimini de barındıran dört yıl lise düzeyinde eğitim, yani 1 + 8 + 4 modelidir” denildi.
Çalışmada, iktidarın uygulamak istediği eğitim sisteminin, fırsat eşitliğini yok ederek, sınıfsal farklılıkları derinleştireceği ve yoksul aileleri daha da yoksullaştıracağı savunulurken, “CHP, ne demokrasimizin yok edilmesine, ne de çocuklarımızın geleceğinin çalınmasına izin vermeyecektir. Bu doğrultuda mücadelesini demokratik yöntemlerle ve hukuk yoluyla sürdürmeye de devam edecektir” ifadeleri kullanıldı.
Sencer Ayata açıkladı
CHP Genel Başkan Yardımcısı Sencer Ayata, yazılı açıklamasında, BYKP tarafından hazırlanan “Politika Notları”nın siyasi gündemin en üst sıralarına yerleşen eğitim konusunu ele aldığını” belirtti.
Konu ile ilgili iki çalışma yaptıklarını ifade eden Ayata, “Bunlardan birincisi iktidar partisi milletvekilleri tarafından TBMM Başkanlığına sunulan kanun teklifinin içeriğini ve AKP'nin kanunu gerçekleştirmek amacıyla izlediği yöntemi ayrıntılı bir eleştirel değerlendirmeye tabi tutmaktadır. İkinci çalışma ise Türkiye ve dünyada eğitim konusunda meydana gelen önemli gelişmelerin ışığında CHP'nin görüşlerini ve önerilerini ortaya koymaktadır” dedi.
"Dört Dörtlük Eğitim Tuzağı”
Ayata, yaptıkları çalışmaya hazırlanırken, akademik uzmanlık bilgisinin yanı sıra, Türkiye'nin ve dünyanın önemli düşünce kuruluşları, uluslararası örgütler ve ilgili resmi kurumlar tarafından hazırlanan raporlardan yararlanıldığını kaydetti.
Ayata tarafından açıklanan ve “AKP'nin Dört Dörtlük Eğitim Tuzağı” adını taşıyan ilk çalışmada, şu ifadelere yer veriliyor:
“AKP'nin gerçekleştirmek istediği değişiklikler, ilk bakışta 12 yıllık eğitimi zorunlu hale getirecek gibi görünmektedir. Oysa getirilen yasa teklifinde 12 yıllık zorunlu eğitimin başlangıç tarihinin belirlenme yetkisi Bakanlar Kurulu'na verilerek, uygulamanın ötelenmesinin yolu açılmıştır. Bu durum, eğitimdeki düzenlemenin esas amacının, zorunlu eğitim süresini uzatmaktan çok, sekiz yıllık zorunlu ilköğretimi bölmek olduğu kanaatini güçlendirmektedir...
Ortada mevcut sistemin bir etki analizi dahi yoktur. Kesintisiz 8 yıllık eğitim sisteminin belirgin bir yanlışı saptanmamıştır. Aksine, okullaşma oranı bu sistem sayesinde artmıştır. Tüm bu veriler ışığında, kesintisiz temel eğitimden geri adım atılmaması gerektiği açıkça görülmektedir. Sistemin uygulamadan kaynaklanan aksaklıkları giderilmeli, kesintisiz eğitim daha nitelikli bir yönde geliştirilmelidir. AKP'nin gündeme getirdiği kanun teklifi eğitim sistemimizi, daha yüksek kalite ve daha fazla eşitlik hedeflerinden uzaklaştırmaktadır. Günlük kaygılar ve geçmişe dönük duygusal hesaplaşmalara dayanan ve eğitim sistemimizi
yeni bir kaosun eşiğine getirecek bir tekliftir. İktidar partisini, eğitim sistemimizin temel sorunlarına yönelik hiçbir çözüm önerisi getirmeyen ve geri dönülmez pek çok soruna yol açacak bu teklifi geri çekmeye davet ediyoruz.”