Çeldirici sorulara dIkkat
Sınavda tek bir soru bile öğrencide tüm sınavla ilgili “yapamayacağım” endişesini ortaya çıkarabilir.
Deniz ÜltekinSınavlarda çıkan “çeldirici” sorular, öğrencilerin çoğu zaman hata yapmasına neden olabiliyor. Bu nedenle öğrencilerin bütün şıkları okuduktan sonra cevaba karar vermesi gerek. Kimi sorularda “doğru” cevap değil, “en doğru” cevap istenir. Öğrencilerin soru içinde geçen ipuçlarından yararlanmayı bilmesi, sınavda başarıyı getirir. İSTEK Uluğbey Okulları PDR Bölüm Başkanı Köksal Bayazıt, merkezi ortak sınavlara girecek 8. sınıf öğrencilerinin sınav sonrası nelerden yakındığını anlattı ve başarı için çeşitli önerilerde bulundu.
En çok yapılan hatalar
İlk doğru gördüğüm cevabı işaretliyorum, diğerlerine bakmıyorum.
-Uzun soruları hiç okumuyorum.
-Çok telaşa kapılıyorum.
-Dikkatsizlikten dolayı çok soru kaçırıyorum.
-Zamanı yetiştiremiyorum.
-Sorulara takılıp kalıyorum.
-Sınav bir an önce bitsin istiyorum, sıkılıyorum.
-Olumsuz soru köklerini olumlu anlıyorum.
Bilgi, yorum ve hız
-Bütün mesele elinizdeki bilgiyi nasıl kullancağınızı bilmektir. 4 Test çözerken, üç ana unsur öne çıkar. Bilgi, yorum ve hız. 4 Sorulara önyargılı yaklaşmayın; “bu soru zor” ya da “bu soru çok kolay yanıtı A şıkkı” gibi. 4 Test sınavlarında karşılaştığınız ve yapamadığınız ilk sorudan sonra “bu test çok zor” demeyin.
Turlu soru çözümü
-Turlu soru çözme yöntemi önce bildiğiniz soruları yapıp bilmediklerinizi sonraya bırakma yöntemidir. Bu yöntem testteki her soruyu incelemenize yardımcı olur. Cevaplandırılmayan soruları soru kitapçığında bir işaret veya simge ile belirlemek o soruların ikinci turda daha kolay bulunmasını sağlar. Unutmayın TEOG’da 3 yanlış cevap bir doğru cevabı götürmez. Bu nedenle soruları boş bırakmayın.
- Soru kökünün veya soru metninin uzun oluşu sizin için daha fazla ipucu anlamına gelir. Bu nedenle uzun metinli sorular daha kolay çözülebilen sorular olarak algılanmalıdır.
Kodlamaya dikkat
Bütün şıkları okuduktan sonra cevaba karar verin. Sizden kimi zaman “doğru” cevap değil, “en doğru” cevap istenir. Unutmayın ki Matematik sorularındaki şıklar, rastgele cevaplar değil, işlem hatalarına göre hesaplanmış cevaplardır. Bulduğunuz sonucun şıklarda olması onun doğru olduğu anlamına gelmez.
-Soru içinde geçen ipuçlarından yararlanmayı bilin. Bunlar -altı çizili, koyu renkle yazılmış, “tırnak içinde” değildir, olamaz, her zaman, hiçbir zaman, bütün, zaman zaman, yoktur, vardır, birbirinden farklı, birbirine benzer, eşdeğer, birden fazla, ayrı ayrı, iç içe, yan yana , ikisi bir arada, ana düşünce, yan düşünce, benzer düşünce, asla, genellikle, çoğu- gibi ipuçlarıdır.
-Soruyu kitapçık üzerinde çözmüş olmak o soruyla olan işinizin bittiği anlamına gelmez. Soruyu doğru çözmek kadar optik forma doğru kodlamak da önemlidir.
-Kodlama her sorudan sonra yapılmalıdır. Kodlama için geçen süre bir ölçüde dinlenme sürenizdir. Bilinçdışı bir şekilde zihniniz başka bir soruya geçmenin hazırlığını yapar. Dolu bir cevap kâğıdı da kendinize olan güveninizi artırır. Zaman kazanacağım diye kodlamayı sona bırakmak sınav sonrası yorgunluk ve dikkat dağılmasının fazlalığı sebebiyle hatalı veya eksik kodlama riskini artırır, kaydırma yapmanıza yol açar.
-Testi iyi çözmek için sadece doğruları bilmek yeterli değildir. Verilen zaman dilimi içinde bu doğruları bulmanız gerekir.
Azınlık okullarına farklı soru
Geçen yıl ilk kez Musevi Ortaokulu öğrencileri TEOG’da muaf oldukları Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersinden kendi müfredatlarından hazırlanan sorularla sınava girmişti. Bu yıl da Ermeni öğrenciler sınava kendi sorularıyla katılacak İstanbul’da toplam 13 Ermeni İlköğretim Okulu’nda okuyan toplam 218 öğrenci bu uygulama ile sınava girecek.
Özel okullarda okuyan Ermeni öğrenciler ile Musevi öğrenciler bu sınavdan muaf olacak. Rum okullarında okuyan öğrenciler de, diğer yıllarda olduğu gibi yine bu sınavdan muaflar.