Boğazımıza takılmasın
"Boğazımıza Takılanlar" projesi, Carat Media tarafından gerçekleştiriliyor. 10 günde bir Kalamış Marina'dan hareket ederek Boğaz'daki çöpleri topluyorlar. Amaçları, Boğaz'a çöp atmama duyarlılığını herkese kazandırmak.
cumhuriyet.com.trHafta sonları kenarında yürüyüş yapılan, kahvaltı edilen, çay içilen, eğlenilen, bazen sadece seyredilen İstanbul Boğazı. İstanbul’un hem simgesi, hem de çoğu insan için anlamı. Ancak, konumuz İstanbul Boğazı’nın güzelliği değil ne yazık ki, kirliliği... Carat Media çalışanları, “Boğazımıza Takılanlar” projesiyle 2008 yılından beri toplanıp Boğaz’daki çöpleri topluyor. Yaptıkları, kıyıya vuran deniz yıldızlarını geri atan adamın öyküsünü çağrıştırıyor. Onların tek beklentisi denizlere çöp atılmasına engel olmak, bu konuda bilinç oluşturmak için herkesin birbirini uyarması ve biraz daha özenli davranması. Bunun için de amaçlarına ulaşıncaya kadar çalışacaklar.
Carat Medya, Aegis Medya grubuna bağlı bir medya planlama ve satın alma şirketi. Aegis Medya 80’den fazla ülkede faaliyet gösteren, çevreye duyarlı ve her ofisinin bu konuda çalışma yapmasını isteyen bir yapıya sahip. Doğal olarak Türkiye ofisi de neler yapılabilir diye düşünmüş ve çözümün yanı başlarında olduğunu fark etmişler ve İstanbul Boğazı’nın kirliliği konusunda çalışma başlatma kararı almışlar. Projenin daha çok dikkat çekmesi için de ismini “Boğazımıza Takılanlar” koymuşlar. Şirket, yasal izinlerin alınması, kaptanlık hizmetleri gibi işlemler için OGEM Group’la işbirliği yapmış ve ilk olarak 2008 yılının Kasım ayında dört fiber tabanlı şişme botla denize çıkmış. Projenin çıkış noktasını, İstanbul Boğazı’nın güzelliklerini koruyabilme ve temizliğine katkı sağlayabilme çabası oluşturuyor. İstanbul Boğazı, her gün yoğun yolcu ve deniz trafiğinin yükünü taşıyor. Kimyasal kirlenme şöyle dursun, asıl sorun, İstanbullular‘ın duyarsız ve de dikkatsiz davranmalarından kaynaklanıyor. Plastik poşetten tutun pet şişeye, prezervatiften klozet kapağına kadar her çeşit atık var Boğaz’da. İnsanın inanası gelmiyor ancak tüm bu atıklar Boğaz’daki akıntılarla sahillerde birikiyor ve nihayet kirlilik oluşuyor.
İki yılda 1.6 ton çöp
Denize iki tekneyle çıkıyorlar. Her teknede kaptan dışında dört, toplam sekiz personelle gönüllü olarak görev yapıyorlar. Ajans çalışanları da devamlı değişerek sosyal sorumluluk prosinde görev alıyorlar. Ayrıca ajansın müşterilerinden ve çeşitli medya kuruluşlarında çalışanlardan da projeye destek geliyor. İntercity, Mark&Spencer, Honda, Selva Gıda, Ströer ve Best Fm firmaları genel müdür ve pazarlama müdürleriyle katılım sağlayıp, ekiple birlikte boğazda su üstü atıkları toplamışlar.
Boğazımıza Takılanlar projesi dahilinde, 2010 yılının sonunda toplam 30 aktivite gerçekleştirmiş olacaklar. Ortalama her 10 günde bir, beş saat süreyle denize çıkıyorlar. Kalamış Marina’dan hareket edip, Üsküdar, Beylerbeyi, Beykoz, İstinye Koyu, Bebek Koyu, Ortaköy ve Beşiktaş gibi boğazın farklı alanlarına gidip çöp toplayıp dönüyorlar. 2008-2009 yılında 32 aktivitede yaklaşık 900 kilo, bu yıl gerçekleşen 14 aktivitede ise yaklaşık 700 kilo su üstü atık toplanmış. Bu yıl daha fazla atık toplanmasının nedeni teknelerin yenilenmesi. Sonuçta Boğaz’dan çöp toplamak biraz yel değirmenlerine savaş açan Don Kişot’u çağrıştırıyor bana ama bir yandan da şu meşhur sahilde deniz yıldızlarını denize atan adamın öyküsü var. Demirtaş’a da aynen böyle soruyorum; “önemli olan farkındalık yaratmak, yani çöpü toplamak değil, denize çöp atılmamasını sağlamak değil mi?” Doğruluyor Demirtaş, “Temeldeki amacımız sizin de belirttiğiniz gibi bu konuda bilinç yaratmak. Yoksa bizim iki teknemiz, sekiz personelimizle Boğaz’ın tüm çöplerinden arındırılması mümkün değil” diyor. Tabii bir yandan da denizin temizlendikçe bir taraftan da kirletilmeye devam edilmesi gerçeği söz konusu. Önemli olan denizleri kirletmeme bilincini tüm İstanbul halkına yaymak. Demirtaş, ilk iki yıl onca saat çalışmalarına karşın yaptıkları işten o anda sahilde bulunanlar dışında kimsenin haberinin olmadığını fark ettiklerini söylüyor. Bunun için de çeşitli ilan çalışmaları yapmışlar. Pek çok kişi, kurum, üniversitelerin çevre kulüpleri, izci grupları Carat Media’yı arayarak nasıl destek olabilecekleri konusunda bilgi istemişler. Onlar da temizlik personeline katmış destek olmak isteyenleri. Bugüne dek hiç ara vermediklerini vurgulayan Demirtaş, bu konuda bir bilinç oluşturuncaya kadar da devam edeceklerini söylüyor. Meraklısına, önümüzdeki aktivitelerinin tarihleri 4, 18 ve 25 Eylül, devamı ise www.bogazimizatakilanlar.com sitesinde.