'Biz rafları boşaltınca stokçu elindeki malları daha pahalıya satacak'
İstanbul'da marketlerdeki yoğunlukla ilgili konuşan Tüketici Başvuru Merkezi Onursal Başkanı Aydın Ağaoğlu, "Bunların çoğu israf olacak, belki de çöpe atılacak" dedi.
cumhuriyet.com.trİstanbul'daki marketlerde satış yoğunluğu yaşandı.
Koronavirüs nedeniyle gıda ve hijyen ürünü stoğu yapmak isteyen müşteriler
market raflarını boşalttı. Raflardaki makarna, kuru gıda, şeker, kolonya gibi
ürünlerin bittiği görüldü. Ayrıca bazı ürünler için raflara asılan 'her müşteri
için sınırlı sayı ile sınırlıdır' uyarıları da dikkat çekti.
"STOKÇUNUN, VURGUNCUNUN EKMEĞİNE YAĞ SÜRMEKTİR"
Tüketici Başvuru Merkezi Onursal Başkanı
Aydın Ağaoğlu, "Biz koronavirüs tehdidiyle marketler hücum eden Almanları
ayıplarken bizim milletimizin aynı davranışı göstermesini ben kabullenemiyorum.
Bizim ülkemizin insanı asildir ve ihtiyaçtan fazlasını da almaz. Bunların çoğu
israf olacak, belki de çöpe atılacak. Bu aşırı taleple yaptığımız iş birebir
stokçunun, vurguncunun ekmeğine yağ sürmektir. Biz rafları boşaltınca, stokçu
elindeki malları daha pahalıya piyasaya sürecek. Aslında bu suç. Bizim hem cezai
kanunumuza hem Türk Ticaret Kanunu'nda stokçuluk, vurgunculuk, karaborsacılık
yasak. Girdi maliyetlerinde artış olmadan ya da döviz fiyatlarından
etkilenmediği halde fiyatları yükseltmek, haksız ticari uygulama kapsamındadır
ama asıl görev tüketiciye düşüyor. Tüketici, tüketmemekten gelen gücünü
kullanmalı" dedi.
" 'ALO 175 TÜKETİCİ HATTI' VAR. ORAYA DA ŞİKAYET EDİLEBİLİR"
Ağaoğlu, "Rafları boşaltmak bir tarafa, alabileceği ihtiyacın
asgarisini almalı ki şu dönemde gerek cerrahi maskelerde, gerek hijyen
ürünlerinde veya kuru bakliyatta, gıda ürünlerinde fahiş fiyat uygulayan
stokçular başarılı olamasınlar. Bunları Ticaret Bakanlığı'na şikayet etmek de
hepimizin görevi. 'Alo 175 Tüketici Hattı' var. Oraya da şikayet edilebilir"
ifadelerini kullandı.
Aydın Ağaoğlu pahalıya ürün alan tüketicilerin normal
fiyatı ile arasındaki farkı geri alabileceğini belirterek, "Ayrıca Ticaret
Bakanlığımızın uygulamaya koyduğu mobil şikayet hattı HFA (Haksız Fiyat Artışı)
Şikayet Bildirimi de ücretsiz olarak tüketiciye kolayca şikayet imkanı sağlıyor.
Bu arada pahalı fiyattan ürün alan tüketicilere de tavsiyem, normal fiyatla
fahiş fiyat arasındaki farkın iadesi için Tüketici Hakem Heyetleri'ne gerek
bizzat giderek, gerekse internet sistemi üzerinden ücretsiz olarak başvurup
aradaki farkın iadesine karar alsınlar" diye konuştu.
"NE ALIYORSA YARISINI ALMALI"
Ayrıca bazı ürünlerin marketlerde her müşteri için sınırlı
satılması ile ilgili de Ağaoğlu, "Bazı satıcılar basiretli davranıp belirli
miktarın üzerinde satış yapmıyorsa bu, biz tüketicilerin utancıdır. Tüketiciler
bilinçli davranmalı, özellikle böyle dönemlerde her zaman bir haftalık aldığı
ihtiyacını üç günlük olarak almalıdır. Yani ne alıyorsa yarısını, ne tüketiyorsa
yarısını tüketmelidir" dedi.
ÜRÜN STOKU YETERLİ
Öte yandan Gıda
Perakendecileri Derneği, tüketicilere ürün ve hizmet tedariğinde bir sıkıntı
öngörülmediğini, gerek ürün stokları gerekse personel olarak sektörün önceden
tedbirlerini alarak hazır olduğunu açıkladı.