Belediye otobüsü şoförlerine kurs

İzmir Büyükşehir Belediyesi, şimdi de ESHOT'a bağlı şoförlere "ekonomik sürüş" dersi vermeye başladı. Uzmanlar tarafından teorik ve pratik eğitim verilen şoförler, kullandıkları otobüslerin bakımından otobüs seyir halindeyken uyulması gereken kurallara kadar pek çok konudaki bilgilerini artırıyorlar.

cumhuriyet.com.tr

Krizin etkilerini en aza indirmek için kendi içinde çeşitli tasarruf önlemleri alan İzmir Büyükşehir Belediyesi, şimdi de ESHOT'a bağlı şoförlere "ekonomik sürüş" dersi vermeye başladı. eğitim alan şoförler, öğrendikleri bilgileri diğer şoförlerle de paylaşıyor.

Uzmanlar tarafından teorik ve pratik eğitim verilen şoförler, kullandıkları otobüslerin bakımından otobüs seyir halindeyken uyulması gereken kurallara kadar pek çok konudaki bilgilerini artırıyorlar. ESHOT'taki merkez binada teorik bilgilendirme yapılan şoförler, daha sonra İzmir içinde ring sefer yaparak öğrendikleri bilgileri uyguluyorlar.

Eğitim çerçevesinde önce kendi deneyimleriyle otobüsü kullanan şoförlerin yaptığı tüm hareketler ve harcadıkları yakıt oranları ile sarfettikleri basınç miktarı, otomatik ölçüm cihazına kaydediliyor. Daha sonra "ekonomik sürüş" eğitimi verilen şoförler, yeni öğrendikleri bilgilerle ikinci kez sürüş yapıyorlar. Şoförlerin 1. ve 2. sürüşleri kıyaslanarak aradaki farklar ortaya konuyor. Bu eğitim sistemi sayesinde şoförler, "ekonomik sürüş"ün faydalarını somut verilerle görme şansına sahip oluyorlar.
 

Araç ömrünü uzatan bazı kurallar

ESHOT şoförlerine verilen eğitimlerde, dikkat edilen ve ölçümleri yapılan bazı kurallar şöyle:

- Hareket etmeden önce lastikler, plaka lambası, sinyaller, stop ve geri vites lambaları, arka sis lambaları, radyatör, motor yağı, hava filtresi, cam yıkama tertibatındaki sıvı seviyesi, direksiyon boşluğu mutlaka kontrol edilmeli.

- Debriyaj balatasının ömrünü artırmak için daima 1. viteste kalkış yapılmalı ve araç birkaç metre ilerledikten sonra 2. vitese geçilmeli. Rampalarda otobüs yarım debriyajda tutulmamalı ve otobüsler arasında birbirini izleyen kalkışlar yapılmasından kaçınılmalı.

- Basınçlı hava sistemine dikkat edilmeli. 8.5 barlık tahliye basıncında basınç regülatörü devreden çıkmalı. Basıncın düşmesi gözlemlenmeli. Frene basıldığında basınç 10 dakikada en fazla 0.1 bar düşmeli. Kısmi frenleme yapıldığında 3 dakika sonra görülebilir basınç düşmesi olmamalı.

- Marş sırasında debriyaja basılmamalı ve hemen gaz verilmemeli

- Araç hareketsizken motor çalıştırılarak ısıtılmamalı

- Uzunca süreli duruşlarda motor durdurulmalı

- Zorlu bir seyirden sonra motor kısa bir süre rölantide çalıştırılmalı

- Motoru durdurmadan önce son bir kez gaz verilmemeli

- Az gaz vererek veya gaz vermeden kalkış yapılmalı

- Ara duruşlardan hemen sonra "tam gaz" gidilmemeli

- Normal sürüş kullanımında motor devir sayısı düşürülmeli ve gaz artırılmalı

- Mümkün olan yerde düşük devir, gerekli olan yerde büyük devir kullanılmalı

- Motor sesine göre değil, devir sayısı göstergesine göre araç sürülmeli

- Gereksiz yere motor çalıştırılmamalı ve çekişte bırakılmamalı

- Vites değiştirirken çift debriyaj yapılmamalı ve ara gazı verilmemeli

- 8 vitesli şanzımanlarda mümkün olan yerde vites atlanmalı

- Vites kolu doğru şekilde hareket ettirilmeli, vites koluna sabit baskı uygulanmalı, baskı azaltılıp çoğaltılmamalı

- Seyir halindeyken, ayak debriyaj pedalından; el ise vites kolundan çekilerek olabilecek aşınmalardan ve arızalardan kaçınılmalı.

- Gereksiz duruşlardan ve gereksiz yere fren yapmaktan kaçınılmalı.