Bayramlık projeler

Bu ayın en çok merak edilen iki projesi; ınİstanbul Gala/ınİstanbul Lokal ve iki haftadır satışta olan Avrupa Konutları Ataköy mercek altında...

Ceren Kumbasar

Bayramın bu son gününde, konut sektörünün anavatanı İstanbul’dan sizlere son günlerin yeni ve en çok konuşulan projelerini tanıtalım istedik.

Son 10 yıldır neredeyse bütün konut projelerinin satış ofisleri bayramlarda açık. Hatta firmalar bayramlarda yoğun bir satış ortamının olacağından o kadar eminler ki, bayrama özel kampanyalar ve ödeme fırsatları sunuyorlar. Laf aramızda bu ödeme planlarından çok nakit alımlarda bayramı fırsat bilip peşin indirimi için biraz daha pazarlık yapmakta fayda var.

Bayramlar, aynı zamanda projede değişiklik yapmak istediğiniz malzemeler, belki ek olarak yapılmasını istediğiniz bir dolap için bile iyi bir fırsat olabilir. Kurban bayramında markalı olmayan, ruhsatı henüz alınmamış, ilk konut projesini maketten satan projelere ve firmalara gidip de kurban olmayın.

InİstanbulGala / Inİstanbul Lokal

İşGyO ve Nef’in ortaklığıyla hayata geçen projelerin ilk etabı olan Gala, çok kısa sürede üstelik kriz sirenlerinin çaldığı dönemde satıldı. Bu hızlı satışın nedeni uygun fiyat avantajı da değildi üstelik. En büyük sebep iki güvenilir markanın ortaklığı, lokasyon avantajı. Projede normal koşullar altında mercek altına alınması gereken özellikler var aslında ama bu iki büyük firma ve lokasyon bazı genel geçer özellikleri sorgulamamanıza sebep olabiliyor. Örneğin net ve brüt metrekare arasındaki alışık olduğumuzdan büyük fark, projenin değerini yükseltecek başka özellikleri de olduğu için görmezden gelinebilir. Biz net metrekare ve fiyat oranını neden önemsiyoruz? Bir yatırım değeri ve oranı çıkarabilmek için. Eğer siz bu değeri başka unsurlarla yükseltebiliyorsanız normalde en fazla yüzde 15 olması gereken bu orana takılmazsınız. İnİstanbul bana sorarsanız öyle bir proje.

Fold Home, bir Nef klasiği haline gelen evinizin içinde olmayan oda ve/veya üniteleri bile kullanabilmenizi sağlayan, kendi binanızda hem alan avantajı hem de sosyal olanaklarla buluşabilmenizi sağlayan bir sistem. Çok da mantıklı, çok genç, çok kullanışlı bir sistem. Diyelim eviniz 1+1 ama bayramda misafiriniz geldi ve siz ağırlamak istiyorsunuz. O zaman arıyorsunuz site yönetimini, onlardan bir yatak odası daha istiyorsunuz. Onlar da size otel konforunda pansiyon hatta çadır fiyatına bir oda tahsis ediyor. Projenin mimarı gruplarıysa birbirinden değerli. Bana sorarsanız artık çok başarılı Türk mimarlar da var ama yine de Perkins-Will adı kuşkusuz projeye değer katıyor.

Inistanbul Lokal’de henüz satışlar başlamadı. Gala etabına göre fiyatların daha avantajlı olacağını düşünmüyorum. Ama yine de bu lokasyon, bu markalar dikkate değer.

Artaş Avrupa Konutları Ataköy

Artaş Adını Avrupa Konutları projeleriyle son yıllarda sıkça duyduk. Bize kendilerini ilk tanıttıkları proje Avrupa Konutları Atakent projesi olsa da en çok konuşulan ve firma için marka değeri yaratan proje Gaziosmanpaşa Tem projesiydi. Tem’in kenarında, havaalanına bu yoldan giden herkesin dikkatini çeken satış fiyatlarıyla da şaşırtan bir projeydi. Çok kullanışlı bir mimari, kalite/fiyat oranı yüksek bir inşaat kalitesi vardı. Bu proje hem oturum avantajı sağlaması hem yüksek yatırım getirisiyle dilden dile dolaştı. Kısa zamanda hiç bir pazarlama faaliyetiyle edinilemeyecek bir marka algısı yarattı firma. Bu algıyla, Gaziosmanpaşa projesinden sonra Atakent2, Saklıbahçe, Atakent 3, Isparta Kule Projeleri, Vadi İstanbul, Tema İstanbul, Eclipse Maslak gibi projelere imzasını attı. Bu projelerin hepsinin en önemli özelliği çok iyi lokasyonlarda geliştirilmiş olması. Artaş’ın son yıllarda beş yıl öncesine nazaran hedef kitle değiştirdiğini söylemek mümkün.

Her yeni projesinde alım gücü daha yüksek bir kitleye hitap etmeyi tercih eden firma, şimdilerde Ataköy projesiyle gündemde. Hatta haberi hazırlarken çok kısa sürede Atakent projesinin de satış ofisinin açılacağı haberini aldık.

Ataköy projesi, oldukça yüksek bir metrekare fiyatıyla satışa çıktı. Çok yakının da geliştirilen yine Nef projesinden daha yüksek bir bedel değil bu aslında ama ilk fiyat olarak incelemeye değer. Projenin en büyük avantajı lokasyon. Ataköy diye anılan bölge, İstanbulluların Ataköy diye bildiği yer değil aslında. Ama emin olun birkaç yıl içinde “asıl” Ataköy bu projelerin geliştirildiği bölge, şimdiki Ataköy de “eski” Ataköy olarak belleğimizde konumlanır. Projenin diğer bir avantajı alışveriş merkezi. Özellikle Zeytinburnu hattından sonra İstanbul’da yaşayanların tüketim ve sosyal alışkanlıkları farklılık gösteriyor.

İstanbul’da surun arkasına geçtiğinizde mağazalarda harcanan ortalama süre, alışverişe ayrılan haftalık bütçe, alım kararını verme süresi neredeyse tamamen değişiyor. Bu kitle alışverişe daha çok zaman ayırıyor, alım kararını daha düşünerek veriyor. Ama alışveriş merkezlerini de çok daha iyi kullanıyor. Yani eğer bir avm ’nin üzerinde konumlanan bir rezidans alacaksanız bu hat çok daha kârlı.

Projenin bir blogu rezidans, bir blogu ofis. Bu da daha küçük metrekareli evlerin daha avantajlı olabileceğini gösteriyor bize.

Artaş fiyat politikası açısından tahmin edilmez bir firma. Ürünlerin ne zaman zamlanacağını müşteri gözüyle öngörmek zor.

Ataköy projesi için de bu durum sanırım geçerli zira daha birkaç gün önce aşağıda da sizinle paylaştığım soruyu aldım. Ancak bu proje özelinde fiyatlar her ne kadar aynı lokasyondaki diğer projelerle eş olsa da tapu harcı ve KDV bedeline dikkat etmek gerekiyor.