Bankalara 'müşteri' ayarlaması

BDDK önerdi, Bankalar Birliği uygulamaya geçti, banka-müşteri ilişkilerinde yeni dönem başlıyor

cumhuriyet.com.tr

Şikâyetler dikkate alındı: Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurulu genel esasları belirledi, Türkiye Bankalar Birliği uygulamayı başlatıyor. Yarından itibaren bankacılık işlemlerinde bireysel müşterilerin beklenti ve ihtiyaçlarını dikkate alan yeni düzenlemeler yürürlüğe giriyor.

Müşteri ne ödeyeceğini bilecek: Banka müşterileri en az 30 gün önceden bilgilendirilecek. Maddi unsurlardaki değişikliklerden haberdar edilecek. Müşteriye yeni dönem başladıktan sonra 15 gün içinde vazgeçme hakkı tanınması gibi konularda düzenlemeler geliyor.

Her konuda yazılı sözleşme: Yarından başlayarak sözleşmeye konu tüm bankacılık ürün ve hizmetleri için ayrı birer bilgi formu düzenlenecek. Bu formlarda müşteriden tahsil edilecek faiz, ücret tutarları, bunların nasıl tahsil edileceği, ne kadar süre ile geçerli olacakları yazılacak.

Ekonomi Servisi - Türkiye Bankalar Birliği (TBB), bankacılık işlemlerinde bireysel müşterilerin beklenti ve ihtiyaçlarını dikkate alan yeni düzenlemelerin yarından itibaren yürürlüğe gireceğini açıkladı. Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu (BDDK) rehberliğinde müşterilerin bankacılık sektörüyle ilgili beklenti ve taleplerini dikkate alarak hazırlandığı belirtilen yeni düzenlemeler, müşterinin onayının alınmasını ve bilgilendirilmesini esas alıyor.
Bu çerçevede sözleşmelerin içeriğini ve müşteri şikâyetleri hakem heyetinin çalışma esaslarını düzenleyen tebliğler, 1 Eylül tarihinden itibaren uygulamaya geçiyor. Tebliğler; banka müşterilerinin bilgilendirilmesi, maddi unsurlardaki değişikliklerden müşterinin haberdar edilmesi ve onayının alınması, bu değişikliklerin en az 30 gün önce bildirilmesi ve müşteriye yeni dönem başladıktan sonra 15 gün içinde vazgeçme hakkı tanınması gibi konularda düzenlemeler içeriyor.

Bilgi formu uygulaması

1 Eylül 2013’ten itibaren bankalar sözleşmeye konu tüm bankacılık ürün ve hizmetleri için ayrı birer bilgi formu düzenleyecek. Bu formlarda müşteriden tahsil edilecek faiz, ücret tutarları, bunların nasıl tahsil edileceği, ne kadar süre ile geçerli olacakları, geçerlilik süresi sonunda nelerin nasıl yapılması gerektiği ayrıntıları ile bildirilecek. Müşteri, kuruşu kuruşuna ne için ne kadar ödediğini bilecek.

Yazılı talep alınması şart

İmzalanan sözleşmeye konu olan bir ürünün kullanılmaya başlanmasından önce, mutlaka müşterinin talebi alınacak. Müşteri talebini yazılı olarak verecek. Talebin yazılı olması esas olmakla birlikte, talep ATM, kısa mesaj ya da telefon aracılığıyla da alınabilecek.
Müşteri, faiz ve ücretlerdeki değişikliklerden de en az 30 gün önceden haberdar edilecek. Yeni dönemin bir başka özelliği de müşterinin vazgeçme hakkı olacak. Müşteri yeni dönem başladıktan itibaren 15 gün içinde vazgeçerse bunun için ödeme yapmayacak.

Yüzde 20’yi aşan zamlar

Bir takvim yılı içinde, ücret, masraf ve komisyonlarda yüzde 20’nin üzerinde artış öngören değişiklikler için de ayrıca talep alınması zorunlu hale getirildi. Artış oranının yüzde 20’nin altında olması durumunda müşterilere bilgi verilecek. Havale, elektronik fon transfer sistemi gibi anlık işlemlerde ise işlem anından önce bilgilendirme yapılacak.

Müşteri şikâyetleri

Banka-bireysel müşteri ilişkisinde, bir bankanın sözleşmeye aykırı bir uygulamaya yer verdiği iddiasıyla yapılan şikâyetlerde, yargı aşamasına gerek olmadan da bankanın sözleşmeye aykırı davrandığı Türkiye Bankalar Birliği nezdinde tespit edildiği durumlarda bankaya birlik yönetim kurulu tarafından para cezası uygulanacak.
Müşteri şikâyetlerini değerlendirecek hakem heyetleri ile ilgili tebliğde de değişiklikler yapıldı. Buna göre yeni hakem heyetlerinde, BDDK ve TBB üyesi bankalardan seçilen temsilciler görev alacak.

Bankalar, heyetlerin 2 bin TL’ye kadar müşteri lehine verdikleri kararlara zorunlu olarak uyacak. Söz konusu tutar her yıl başında tüketici enflasyonu oranında artırılacak.
Sözleşmeler Tebliği’ne aykırı işlem yapılmasından kaynaklandığı tespit edilen başvuruların değerlendirilmesinde, başvurunun müşterine lehine sonuçlandırılması esas oldu. Karar müşteri aleyhine sonuçlanırsa, müşteri için yargı yolu açık olacak.