Badem Türk fındığını tehdit ediyor

Fındık Tanıtım Grubu Üyesi Ali Haydar Gören, istikrarsız fiyat politikaları nedeniyle çikolata ve şekerleme sektörünün bademe yöneldiğini, bunun da Türk fındığını tehdit ettiğini vurguladı.

cumhuriyet.com.tr

Fındık Tanıtım Grubu (FTG) Üyesi Ali Haydar Gören yaptığı açıklamada, yıllarca devam eden alım garantili devlet politikası, fındık fiyatlarını yükseltince, daha ucuz olan badem, çikolata ve şekerleme sanayinin gözde ürünü oldu. Türk fındığını zora sokan bu durum, Çin'de gerçekleştirilen 14'üncü INC Kongresi'ne de damgasını vurdu. FTG bir heyetle katıldığı ve Çin'in başkenti Pekin'de düzenlenen 14'üncü INC (Uluslararası Fındık ve Kuru Meyve Konseyi) Kongresi'nde, küresel anlamda fındıktan bademe, cevizden şam fıstığına dek kuru meyve piyasası masaya yatırıldı.
 

Fındıkta arz fazlası önemli sorun

Fındıkta yaşanan fiyat istikrarsızlığı nedeniyle Türkiye'nin hem iç, hem de dış pazarlarda güç durumda kaldığını belirten FTG Üyesi Ali Haydar Gören, fındıkta arz fazlasının en önemli sorun olarak ortaya çıkmasına rağmen, fiyatların dengesiz bir seyir izlediğine dikkat çekti. Gören, "arz fazlası ve fiyat yüksekliği Türkiye'yi hem iç, hem de dış piyasada zora sokuyor. Çikolata ve şekerleme sektörü fındık yerine fiyatı daha ucuz olan bademi tercih ediyor" dedi.
 

Bademin payı artıyor

Türk fındığının çikolata ve şekerleme sektöründe en büyük rakibi olan bademin hem üretim, hem fiyat, hem de tüketimde istikrarlı bir seyir izlediğini vurgulayan Gören, bademde ortaya çıkan tabloyu şöyle özetledi:

"Arz ve talepteki dengesizlik nedeniyle son on yılda, inişli çıkışlı bir seyir izleyen fındık fiyatları, talepte sürdürebilir büyümeyi engellerken, bademin küresel pazardan aldığı pay her geçen gün daha da artıyor. INC Kongre'sinde ortaya çıkan tabloya göre, önümüzdeki dönemde diğer pazarların yanı sıra, Hindistan, Ortadoğu ve Çin'de de badem tüketimi hızla artmaya devam edecek, talep arzı yakalayacak. Yani global tüketim yükselmeye devam ederken, uzun vadede badem üretiminde artış sağlanacak. Bunun anlamı şu; badem Türk fındığının en önemli alternatifi olacak. Eğer bunun önüne geçmek istiyorsak, dünya gerçekleriyle çelişmeyen akılcı politikalar izlemeliyiz. Hükümetin 2009'da uygulanmaya koyduğu yeni fındık stratejisi tavizsiz uygulanmalı ve süreç içerisinde fındık üretim alanlarını daraltılmalı."
 

Badem tüketiminin hızla artmasının nedeni istikrarlı fiyat politikası

Badem tüketiminin hızla artmasının en önemli nedenleri arasında istikrarlı fiyat politikasının öne çıktığının altını çizen FTG Üyesi Ali Haydar Gören, "Bugün dünyada artan badem arzını karşılayacak bir talep mevcut. Çünkü kilo başına ortalama ihraç fiyatı, cevizde 4 dolara, fındıkta da 3.5 dolara yaklaşırken, bademde 3 doların altında seyrediyor. Bu durum bademi Türk fındığının en büyük rakibi olarak öne çıkarıyor" dedi.
 

"Çok üretmek, çok kazanmak anlamına gelmiyor"

Fındık fiyatlarının son on yılda çok dalgalı bir seyir izlediğini vurgulayan Ali Haydar Gören, çok üretmenin, çok satıp çok kazanmak anlamına gelmediğini bildirdi. Fındık fiyatlarındaki dalgalanmaya da örnekler veren Gören, "Fındıkta çok üretmek çok kazanmak anlamına gelmiyor. Türkiye'de 2001-02 döneminde üretim 725 bin ton, ortalama kilo fiyatı 2.4 dolar, 2007-08 döneminde üretim 550 bin ton, ortalama fiyat 7.49 dolar, 2008-09 döneminde ise üretim 900 bin ton ortalama fiyat ise 4.9 dolar oldu. Bu örnekleri daha da çoğaltmak mümkün" diye konuştu.