Avrupa futbol pazarı 16,9 milyar Avro'ya ulaştı
Deloitte'un yıllık futbol finansmanı değerlendirmesi'ne göre, Avrupa futbol pazarı ekonomik zorluklara rağmen yüzde 4 büyürken, Türkiye en yüksek gelir üreten ligler arasında yer aldı.
cumhuriyet.com.trDeloitte Spor Grubu'nun 21'inci Yıllık Futbol Finansmanı Değerlendirmesi raporu yayımlandı.
Rapora göre, Avrupa futbol pazarı 2010/11 sezonunda gelir açısından yüzde 4 büyümeyle (0,6 milyar Avro) 16,9 milyar Avro'ya ulaştı.
Zorlu ekonomik iklime karşın, Avrupa'nın beş büyük ligi gelirleri (Bundesliga, La Liga, Ligue 1, Premier League ve Serie A) toplamda 181 milyon Avro artarak 8,6 milyar Avro'ya yükseldi.
İngiliz Premier Ligi 2,5 milyar Avroluk gelir ile dünya futbolunda lider lig olmayı sürdürürken, Alman Bundesliga Ligi Avrupa futbolundaki 42 bin 100 kişilik ortalama en yüksek katılım ve reklam gelirlerindeki artış ile birleşince ligin gelir sıralamasında ikinci sırada yer aldı.
İspanya'nın La Liga'sı ise yüzde 5 büyüme ile gelirini 1 milyar 718 milyon Avro'ya çıkardı. İtalya'nın Serie A ligindeki gelir 2010/11 sezonunda 21 milyon Avro artışla 1 milyar 553 milyon Avro'ya yükseldi. Fransa'nın Ligue 1 kulüplerinin gelirleri ise yüzde 3 düşüş ile 1 milyar 40 milyon Avro'ya geriledi.
Beş büyük ligin reklam gelirleri yüzde 5'lik artış ile 2,7 milyar Avro'ya ulaşarak toplam gelirlerinin yüzde 31'ine karşılık geldi. Bu artış, büyük oranda Premier League ve La Liga'daki daha büyük kulüplerinin sponsorlar ve ortaklar ile daha küresel kapsamlı iyileştirilmiş ticari anlaşmalar imzalamasından kaynaklandı.
Beş büyük ligin dışında ise Rusya 614 milyon Avro, Türkiye 515 milyon Avro ve Hollanda 431 milyon Avro ile en yüksek gelir üreten ligler oldu.
Deloitte Türkiye Spor Endüstri Lideri Burç Seven konuya ilişkin değerlendirmesinde, ''Önceki on yılda elde edilen ortalamadan (yüzde 7) daha yavaş bir büyüme olsa da ekonomi genelindeki zorluklar düşünüldüğünde yine de istikrarlı bir performans olduğu görülüyor'' ifadesi kullandı.
Avrupa futbolunun zorlu ekonomik koşullarda bile devam eden bu gelir artışını elde edebilme becerisinin etkileyici olduğunu belirten Seven, şunları kaydetti:
''Her ne kadar büyüme oranları ligler ve kulüpler arasında farklılık gösterse de, sporun kitleleri çekebilme ve sürükleyebilme becerisi temel bir güç olmaya devam ediyor. Bununla beraber başta Fransa, İtalya ve İspanya olmak üzere birkaç lig ve kulüp, izleyiciler için maç günü deneyimini iyileştirmekle ilgili bazı önemli zorluklarla karşı karşıya. Uzun vadede maç günü ve reklam avantajları elde edebilmek için planların hızlandırılması veya uygulamadaki projelerin tamamlanması gerekiyor. Özellikle Fransız kulüplerinin, Fransa'nın Euro 2016 ev sahipliği için hazırlıkları süren stadyum yenilemelerinden faydalanmaya başlaması lazım.'' dedi.