''Atatürk Havalimanından tarifeli seferler yapılmayacak''
Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) Genel Müdürü Orhan Birdal, İstanbul'da 3. havalimanı açıldıktan sonra Atatürk Havalimanı'ndan tarifeli seferlerin yapılmayacağını belirtti.
cumhuriyet.com.trDHMİ Genel Müdürü Orhan Birdal, kurumun Florya Sosyal Tesisleri'nde, Atatürk Havalimanı Muhabirleri Derneği üyelerine açıklamalarda bulundu, sorularını yanıtladı.
Birdal, İstanbul'a 3. havalimanı yapıldıktan sonra Atatürk Havalimanı'nın geleceğiyle ilgili soru üzerine, kente 3. havalimanı açıldıktan sonra Atatürk Havalimanı'ndan tarifeli seferlerin yapılmayacağını söyledi.
Havalimanında genel havacılığın devam edeceğini belirten Birdal, ''Şirketler burada kalmayı istedikleri sürece bakım onarım hangarları, kargo faaliyeti devam edecek. Atatürk Havalimanı'nın mevcut alanında her hangi bir küçülme olmayacak. Atatürk Havalimanı, havacılık sektöründe farklı fonksiyonlar için kullanılabilir. Dünyada havacılık fuarlarının yapıldığı çok büyük yerler var, neden İstanbul bunlardan birisi olmasın?'' diye konuştu.
''3. havalimanı değil, yeni havalimanı''
Yoğun ve titiz bir çalışma yürüttüklerini belirten Birdal, ''3. havalimanı'' değil, ''yeni havalimanı'' ifadesinin daha uygun olacağını söyledi.
Birdal, 3. havalimanının ihale başvurularıyla ilgili, ''28 Ocak'tan itibaren şartname satışına başlayacağız'' dedi.
Şartnameyi alanları, işin stratejisi gereği ihale gününe kadar kamuoyuyla paylaşmayı düşünmediklerini belirten Birdal, ''Yerli yabancı pek çok şirket ilgi gösterdi, inşallah bu ilginin ihaleye de yansımasını bekliyoruz'' diye konuştu.
''Atatürk Havalimanı'nda iyi çalışan tecrübeli bir personel ağı var, bunlar 3. havalimanına nasıl taşınacak?'' sorusuna Birdal, ''Bundan önceki yap-işlet-devret modelinde nasıl taşındıysa aynı şekilde. Yaptığımız projelerde hiç bir personelimizin ne yerini değiştirdik ne de işten çıkarttık. Yeni havalimanında da hava trafik hizmetini biz vereceğiz. Türkiye'de bu görev, DHMİ'de olduğuna göre, oraya verilecek hizmetin sahibi de yine biz olacağız'' yanıtını verdi.
Atatürk Havalimanı'nı işleten şirketin anlaşma süresinin bitip bitmediğine ilişkin soruya Birdal, ''Türkiye bir hukuk devleti. Altında devletimizin imzası bulunan hiç bir sözleşme içerisinde yer alan hak ve hükümlülükler zayi olmaz. Kimin ne hakkı varsa o yerine getirilecektir. İhaleyle ilgilenen firmalar da görecektir. Ne şu anda Atatürk Havalimanı'nı işleten firmayla ilgili ne de geleceğiyle ilgili hiç bir kaygıya mahal verilmeyecek bir şartname hazırlandı'' karşılığını verdi.
Havalimanları yakınındaki yapılaşmaların durumuna ilişkin Birdal, ''Atatürk Havalimanı civarındaki yapılaşmayı hepiniz görüyorsunuz. Arzumuz, yerel yönetimlerin, kendilerine verilen mania planlarına uygun imar planları yapmak ve bunu da sonuna kadar takip etmek'' dedi.
''Cami de kilise de havra da olacak''
DHMİ Genel Müdürü Orhan Birdal, yeni havalimanının mimari özelliklerine ilişkin, şu bilgileri verdi:
''Yapılacak proje ülkenin yüz akı ve ülkenin gelişmişliğinin de göstergesi olacak. Yeni havalimanı, hem moderniteyi hem de kültürümüzden esinlenen motifleri barındıracak. Bütün terminal binalarımızda bunu gözetiyoruz. Diyarbakır havalimanının ihalesini yaptık, orada bunu görürsünüz.
Mimar Sinan'ın kullandığı motifler de olabilir. Cami de kilise de havra da olacak. Genel anlamda herkesin ibadet edebileceği mekanlar olacak. Biz projeyi tarif ediyoruz, 7-8 aydır proje üzerinde yoğun olarak çalışıyoruz. Projenin pek çok tarafı var, biz ihaleyi Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı adına yapacak olan tarafız. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı ile İstanbul Büyükşehir Belediyesi ve pek çok kuruluş, binlerce kişi çalışmada yer alıyor.''
THY'nin, yeni havalimanında kullanacağı alan ile ilgili Birdal, ''İhaleyi alan firmayla anlaşmak kaydıyla o terminalleri isteyen her hangi bir şirket kullanabilir. Yeni havalimanında kapasite çok daha fazla olacak. Burada kiralayacak şirketin işleten şirketle anlaşması önemli'' dedi.
Birdal, Atatürk Havalimanı'nda da mevcut durumda yeni park yerleri ve aprona ihtiyaç olduğunu, bu konuda çalışmaların devam ettiğini belirtti.
DHMİ'nin her yıl yüzlerce donanımlı elaman yetiştirdiğini de aktaran Birdal, kurumun akademi çalışmalarına ilişkin de ''Şu anda onun çalışmalarını yapıyoruz. Adı konmamış bir akademimiz var, ama adını da koyacağız'' diye konuştu.
İstanbul'un toplam yolcu trafiğinin 60 milyona ulaştı
Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) Genel Müdürü Orhan Birdal, Sabiha Gökçen Uluslararası Havalimanı ile birlikte İstanbul'un toplam yolcu trafiğinin 60 milyona ulaştığını, bu rakamın Türkiye'nin toplam hava yolcusu sayısının yarısına yakını olduğunu belirterek, ''Türkiye genelinde iç hat yolcu trafiğinin toplam trafik içindeki payı 2002'de yüzde 25, 2012'de ise yüzde 50'yi buldu. 2013 yılında yolcu trafiğinin 144 milyon, uçak trafiğinin ise üst geçişlerle beraber 1,5 milyon olacağını düşünüyoruz'' dedi.
DHMİ Genel Müdürü Birdal, kurumun Florya Sosyal Tesisleri'nde, Atatürk Havalimanı Muhabirleri Derneği üyelerine açıklamalarda bulundu, sorularını yanıtladı.
Birdal, Türkiye genelinde iç hat yolcu trafiğinin kesintisiz büyümeye gittiğini ve son 10 yılda iç hat yolcu trafiğinin 7,4 kat arttığını, dış hat yolcu trafiğinin ise geçen yıl yüzde 10,2 artış gösterdiğini belirtti.
''İstanbul semaları uçak cenneti haline geldi''
Orhan Birdal, İstanbul havalimanlarının en çok dış hat yolcusu taşıdığını aktararak, ''Sabiha Gökçen Havalimanı ile birlikte İstanbul'un toplam yolcu trafiği 60 milyona ulaştı. Bu rakam Türkiye'nin toplam hava yolcusunun yarısına yakındır. İstanbul semaları bir nevi uçak cenneti haline geldi. İstanbul hava sahasında günlük ortalama 1000 uçağa hizmet sunuluyor. 2013 yılında yolcu trafiğinin 144 milyon, uçak trafiğinin ise üst geçişlerle beraber 1,5 milyon olacağını düşünüyoruz'' diye konuştu.
Türkiye genelinde geçen yıl önceki yıla göre yüzde 6,6 artışla 2,4 milyon ton yük trafiğinin gerçekleştiğini ifade eden Birdal, rakamların, Türkiye'nin hava ulaştırma sektörün kazandığı büyüme ivmesini sürdürdüğünü gösterdiğini kaydetti.
Birdal, havacılık faaliyetlerinde ve planlanan yeni havalimanları çalışmalarında dünyayı geriden takip etmediklerini, hatta bazı konularda bir adım ileride olduklarını vurgulayarak, ''2012 yılı için DHMİ olarak 900 milyon liranın altında olmayan bir kar beklentimiz var. 2011'de hazineye 1,4 milyar lira bir ödememiz olmuştu. Bu rakam bu sene 1,5 milyarın üzerine çıkacak'' dedi.
Türkiye'nin, Avrupa hava ulaşım ağlarına günlük trafik ekleme kapasitesi en yüksek ülkelerden biri olduğuna işaret eden Birdal, ''Türkiye-İngiltere yolcu sayısı 2003 yılına göre yılda ortalama yüzde 15, Türkiye-Danimarka yolcu sayısı yılda ortalama yüzde 19, Türkiye-Fransa yolcu sayısı da yılda ortalama yüzde 14 büyüdü. Almanya yolcu trafiği ise yüzde 31 büyüme gösterdi. Yolcu bazında Avrupa'da Türkiye, Hollanda'yı geride bıraktı'' ifadelerini kullandı.
Birdal, Uluslararası Havalimanları Konseyi'nin ''2012 Yılı Önemli Dünya Havalimanları'' verilerine göre, yolcu artış oranı sıralamasında yüzde 20 büyümeyle Atatürk Havalimanı'nın Avrupa'da ve dünyada birinci olduğunu, ikinci sırada ise Moskova Havalimanı'nın geldiğini bildirdi.
Orhan Birdal, 2013'te yeni rota gelişimi sıralamasında öne çıkan ülkeler arasında Türkiye'nin dünyada 9, Rusya'nın ise 10. sırada yer aldığını aktardı.
''2013 yılı Smart projesine noktayı koyduğumuz yıl olacak''
DHMİ Genel Müdürü Birdal, Türkiye'deki radar istasyonlarının hepsinin yeni teknolojiyle yenilendiğini, şu anda hava trafik kontrolünün bu radarlardan gelen datalarla yapıldığını anlattı.
Birdal, ''Atatürk Havalimanı'nda yeni kule hizmete girmedi diye bir eksiklik söz konusu değil. Yüzey hareketleri radarları da var. İnen kalkan trafikleri ve yerdeki araçları odamızdan izleyebiliyorum. Haberleşme sistemlerinin de hepsi yapıldı. Hava trafik kontrol merkezi, yani tek merkezden kontrol için de Ankara'da binası bitti, bütün donanımları içine yerleştirildi'' diye konuştu.
Hava trafik kontrol merkezinin nerede olduğunun önemli olmadığını, orada dataların toplanmasının önemli olduğunu vurgulayan Birdal, ''Ama 'Yaklaşma Kontrol' İstanbul'da olacak. Teknik olarak baktığınızda 'Yaklaşma Kontrol'ün Ankara'da olmasının hiç bir mahsuru yok. Kule hariç, diğer kontrol birimlerinin illa o havalimanında olması gerekmiyor. Bodrum, Dalaman, İzmir, Antalya, KKTC Ercan havalimanlarında da bir trafik kontrol merkezi kuruldu. İnşallah 2013 yılı Smart projesine noktayı koyduğumuz yıl olacak. Bittiğinde de Türkiye'nin 30-40 yıl ihtiyacı giderilmiş olacak'' bilgisini verdi.