Artık erkekler de "çalkalayacak"!

Türkiye’deki çalışmaya katılan şirketler: Avon, Coca-Cola, Colgate-Palmolive, Eczacıbaşı Holding, Eti Gıda, Johnson&Johnson, Kantar Media, Koç Holding, P&G, Publicis Groupé, Unilever, Vodafone, WPP.

Olcay Büyüktaş

Hani hangi bulaşık deterjanının yağları daha iyi çıkardığı bir reklam var. İki grup kadın, yağ birikintisi olan tabaklara iki farklı deterjanı koyuyor, uygun bir müzikle kendileriyle birlikte tabakları çalkalıyorlar. İşte burada tabakları, bütün ev işlerini yapması gerekenler olarak kodlanan kadınlar çalkalıyor.

EV VE ÇOCUK...

Birkaç olumlu örnek dışında kadınları, geleneksel kalıplar içinde, hatta elde edilmiş kazanımları bile yok sayan rollerde görüyoruz. Kadını yalnız ev işlerinden, çocuk bakımından ya da eşini, “toplumda hak ettiği konuma uygun” temiz ve ütülü giysilerle yolcu eden rollerin pek çok kadını rahatsız ettiğini tahmin etmek güç değil. Reklamlara göre kadın ancak güzel bir yemek yaptığında ya da kocasına jilet gibi bir gömlek giydirdiğinde, görevini yapmış oluyor, tatlı bir güleryüz ve öpücüğü hak ediyor!

Neyse ki önceki gün öğrendiğimize göre ki reklamlardaki zararlı toplumsal cinsiyet kalıp yargılarını dönüştürmeyi amaçlayan Unstereotype Alliance Türkiye platformu kurulmuş. Platform, reklam verenlerin, markaların ve reklamcıların ortaklaşa çalışmasıyla reklam ve medya içeriğini eşitlikten yana değiştirerek dünyaya örnek olmayı hedefliyor. Birleşmiş Milletler’in (BM) Kadın Birimi tarafından oluşturulan platformda Türkiye de yer alıyor. Hatta bölgesel birimi kuran ikinci ülke. 

KADIN AĞIRLIĞI ARTTI

Platformun Türkiye lansmanında konuşan Reklamverenler Derneği Başkanı Ahmet Pura, reklamverenlerin konuya özen göstermeleri gerektiğini anlatarak eğitimci, medya ve izleyicilerden konuya ilişkin hassasiyet istedi. Pura, Unstereotype Alliance Türkiye’nin kurulmasının dönüşüm hedefine önemli katkı sağlayacağını da belirtti.