Artık cicim ayları bitti
TAV Havalimanları İcra Kurulu Başkanı Sani Şener: 2. Dünya Savaşı’ndan sonraki cicim ayları bitti dünyada. Bundan sonra her yer riskli ve değişik olacak.
Şehriban KıraçAtatürk Havalimanı dahil dünyada 17 havalimanını işleten TAV Havalimanları İcra Kurulu Başkanı Sani Şener, 3. Havalimanı’nın devreye girmesiyle TAV’ın faiz ve vergi öncesi kârının (EBITDA) yüzde 50’sini kaybedeceğini söyledi. Bu kayba rağmen 300 milyon Avro’nun üzerinde bir EBITDA’larının olacağını dile getiren Şener, İstanbul’dan sonra TAV’ın şekillendirilmesiyle ilgili 2.0 projesini başlattıklarını amaçlarının kaybedilen yolcunun geriye kazanmak olduğunu söyledi. Şener, “EBITDA’mızın yüzde 50’si ve bunu karşılayacak potansiyelimiz var. 4-5 havalimanı projesi ve organik büyümeyle bunu yapabiliriz. Atatürk Havalimanı 60 milyon yolcu ağırlıyor. Bunların 10 milyonu finansal olarak önemli. Buradaki kaybı iyi çalışarak kazanabileceğimizi düşünüyoruz. Üçüncü havalimanı Türkiye’nin projesi, bizim için hiçbir zaman şirket çıkarları ülke çıkarlarının önüne geçmez. Havaş ile orada olacağız” dedi.
Manevi kayıp önemli
Tiflis Havalimanı’nda 12 bin metrekarelik yeni terminal binasının açılışı öncesi gazetecilerin sorunalarını yanıtlayan Sani Şener şu değerlendirmeyi yaptı:
-TAV gibi bir dünya markasının Türkiye’nin ticari başkentinin havalimanını işletmiyor olması acıdır. Ama bu ticari bir olaydır ihale oldu ihaleye girdik ve çekildik.
-Atatürk Havalimanı’nda 5 bini aşkın kişi çalışıyor. Üçüncü Havalimanı açıldığında bunların işsiz kalmaması için çalışma yürütüyoruz.
-17 havalimanından oluşan bir portföy yönetiyoruz. Biz ilk İstanbul’a işletmeciliğe başladığımızda 1999 depremi oldu. 2001 krizini yaşadık. 11 Eylül, 2008 krizi,Arap Baharı, Gürcü Rus savaşı, 15 Temmiz Darbe girişimi. Havalimanları krizlerin göbeği oluyor. Bütün bunları yönetebilmek gerekiyor. Risksiz bir dünya yok. Malesef 2. Dünya savaşından sonraki cicim ayları bitti dünyada. Bundan sonra heryer riskli ve değişik olacak. Bundan sonra risk yönetimi çok önemli. Risk yönetimi hasta olmamayı başarmaktır. Kriz yönetimi de cerahlıktır. Başımıza gelmeyen kalmadı bunlara rağmen herşeyle başa çıktık.
Afrika yakın radarda
TAV Havalimanları son 10 yılda yolcu sayısı beş kat artan Gürcistan Tiflis Havalimanı’nda yeni terminali yolcuların hizmetine açtı. 60 milyon dolar yatırımla hayata geçirilen yeni terminalle birlikte Tiflis Havalimanı yılda 4 milyon yolcuya hizmet verebilecek. Sani Şener, Sabiha Gökçen Havalimanı’na da teklif vereceklerini belirterek şu bilgileri paylaştı:
-Kurucu ortaklarımızdan Akfen hissesini sattı ve Fransız ortağımız Aeroports de Paris’in hisse oranı yüzde 46’ya çıktı. Zagreb ve Havana’da birlikteyiz. Özellikle Afrika’da frankofon ülkelere birlikte gidebiliriz. Afrika’daki projelerle ciddi şekilde ilgileniyoruz. Küba Havana için ön protokol imzaladık.
-Dünyada havacılık sektörüne baktığımızda noktadan noktaya uçuşların artacağını görüyoruz. Küçük havalimanları gelişecek. Tek koridorlu uçaklar öne çıkacak.
-TAV İnşaat’la birlikte yaklaşık 40 farklı pasaporta sahip 55 bin çalışanımız var. Başlangıçtan bugüne yıllık ortalama yüzde 11.2 büyüme yakaladık. Yılda 110 milyon yolcuya geldik. n İstanbul’un pazarlaması artık bizde olmayacak. Biz tüm IT’imizi İstanbul’dan yönetiyorduk. Şimdi IT’yi İzmir’e taşıyacağız. TAV’ın merkezi kalacak. 2020’den itibaren ben TAV Havalimanları Yönetim Kurulu Başkanı olacağım, Franck Mereyde CEO olacak.