Alışverişten sonra mutlaka POS'lara bakın!
Bankalar şimdi de hediye puanlara kancayı taktı. Yurttaşın 600 milyon lirası yok olup gidecek...
cumhuriyet.com.trBankalar hediye puanları yarıya çekti. Binde 6 olan hediye puanlar anlaşmalı işyerlerinde binde 3'e, anlaşma dışı işyerlerinde onbinde 1'e kadar düştü. Vatandaşın 600 milyon lirası yok olup gidecek.
Kârı gerileyen bankalar, kredi kartı ücreti, EFT ücreti, havale ve diğer komisyonları artırarak bu durumu düzeltmeye çalıştı. Ancak bu da yetmedi. Şimdi bankalar vatandaşlara harcamaları karşılığında verdikleri hediye puanlara el attı. Öyle ki bugünlerde kredi kartı ekstrelerine bakanlar hediye puan bölümünü çoğunlukla boş görüyor. Geçtiğimiz yıllarda vatandaşlara harcamaları karşılığında yaklaşık binde 6 hediye puan veren bankalar bu miktarı anlaşmalı oldukları işyerlerinde binde 3'e düşürdü. Anlaşmalı olmayan işyerlerinde ise durum daha vahim. Çünkü hediye puanlar harcama yapılan tutarın on binde 1'ine kadar indi. Böylece vatandaşların aldıkları hediye puanlar en az yarıya düştü.
1.2 milyar alıyorlardı
Gazete Habertürk'ten Rahim Ak'ın haberine göre; bankaların kredi kartı sadakat programları ile dağıttıkları hediye puanları yıllık 1.2 milyar liraya kadar çıkıyordu. Yıllık 30 milyar liralık harcama (taksit hariç) gerçekleştirilen kredi kartı pazarında yüzde 25'lik pazar hediye puan dağıtmayan kartları içeriyor. Geri kalan yaklaşık 22.5 milyar liralık harcama dikkate alındığında ise vatandaşın kazandığı hediye puan harcadığı paranın yüzde 6'sına denk geliyordu. Şimdi ise en iyi ihtimalle hediye puan tutarı 600 milyon liraya yani harcamaların binde 3'üne ancak ulaşacak.
Kampanyalara ağırlık verdik
Bankacılar ise üye işyerlerinin istekleri doğrultusunda hediye puan uygulamasını azaltıp kampanyalara ağırlık verdiklerini belirtiyor. Üye işyerlerinin kampanya uygulamaları ile ek müşteri kazanmayı amaçladıklarını belirten Garanti Ödeme Sistemleri Genel Müdürü Mehmet Sezgin, "Standart hediye puanlar azalırken kampanyalarda dağıttığımız puanlar artıyor. Puan uygulaması faizlerin ve kâr marjının yüksek olduğu dönemden kalma. Müşteriler bu uygulamaya alıştılar ve biz de çok yüksek olan hediye puan uygulaması yüzünden farklı kampanyalar geliştiremiyorduk. Oysa birlikte çalıştığımız işyerleri çeşitli kampanyalar düzenlemek istiyorlar" diye konuştu.
Kartta batık azalıyor
Sektörün kârı 2011'de yüzde 10.3 düşüşle 19.8 milyar liraya geriledi. Kredi kartı ise bankalar için her zaman kârlı oldu. BDDK rakamlarına göre 2009'un ekim ayında 4.3 milyar lira olan kredi kartında batık miktarı da mart 2012 sonu itibarıyla 3.6 milyar liraya geriledi. Oysa aynı dönemde kart kullanımı 35 milyar liradan 58 milyar liraya yükseldi.
Mutlaka poslara bakın!
Bankacılar "Yapamazlar ceza uyguluyoruz" dese de bazı işyerleri üye olduğu bankaya pay ödememek için mevcut olduğu halde sizin verdiğiniz kartın POS makinesini değil farklı bir bankanın POS'unu kullanıyor. Böylece vatandaşın hakkı olan hediye puanlar da yok olup gidiyor.