AKM'ye giriş yok!
Atatürk Kültür Merkezi'nin (AKM) şu an uygulanan onarım projesinin mimarı Murat Tabanlıoğlu, sürece dahil edilmediklerini, AKM'nin onarımını kontrol etmelerine izin verilmediğini dile getirdi.
cumhuriyet.com.trYapıya girmelerine dahi izin verilmediğini söyleyen Murat Tabanlıoğlu “Mimar çizer, çizdikten sonra müteahhit yapar, ancak iş mimara gösterilerek onayına sunulur. Bu, projenin vazgeçilmez parçasıdır, yoksa proje kâğıtta kalı.” diyor. Kültür ve Turizm Bakanlığı ise uygulamanın bakım-onarım olması sebebiyle Tabanlıoğlu’na herhangi bir hak doğurmadığını söylüyor.
Önceki gün SALT Galata’da süren AKM sergisine paralel olarak düzenlenen “AKM: 20. Yüzyıl Yapısını 21. Yüzyıla Taşımak” başlıklı konuşmada kaygılarını anlatan Tabanlıoğlu, “Şu anda devlet, ‘Biz projelerimizi aldık ona göre uyguluyoruz, size ihtiyaç yok’ diyor. Süreçte artık müteahhitler var, devlet de müteahhitleri sever. Beraber yapıyorlar” diyerek kontrol sürecinde kendisine rol verilmemesini eleştirdi.
Peki öyleyse ülkemizin en çok tartışılan ve konuşulan yapısı Atatürk Kültür Merkezi’nde (AKM) neler oluyor? AKM’nin onarımı hangi projeye göre yapılıyor? Onarım sağlıklı bir şekilde uygulanıyor mu? Bilindiği üzere geçen aylarda onarım çalışmaları sırasında AKM’de yangın çıkmıştı.
Kültür ve Turizm Bakanlığı’ndan edindiğimiz bilgiye göre ise Tabanlıoğlu’nun “uzlaşma projesi” olarak bildiğimiz bakım-onarım projesinin uygulandığı, ancak bu uygulamanın sadece bakım-onarım olması sebebiyle Tabanlıoğlu’na herhangi bir hak doğurmadığı, hatta denetleme hakkının bile bulunmadığı ifade edildi. 2010 Avrupa Kültür Başkenti Ajansı’nın yaptırdığı bu bakım-onarım projesi için 2.5 trilyonluk bedel ödendiği belirtildi.
Konuşmasında yapıya girmelerine dahi izin verilmediğini, onarımı devletin denetlediğini söyleyen Tabanlığlu “Mimar çizer, çizdikten sonra müteahhit yapar, ancak iş mimara gösterilerek onayına sunulur. Dünyada da böyle. Bu, projenin vazgeçilmez parçasıdır, yoksa proje kâğıtta kalır. En büyük eksiklik bu. Bina eski olduğu için sökülecek bölümlerin yerine ne geleceği konusunda kaygılıyım. Çünkü müteahhitler işi ucuzlatmaya çalışır. Biz mimarlar ise işin en iyi şekilde yapılmasını isteriz. Biz ihaleden sonra iki müteahhit grubunu da büroya çağırarak işi sadece yapı yapmak olarak görmemeleri için projeyi detaylı olarak anlatmıştık” diyor.
AKM’nin mimarı Hayati Tabanlıoğlu’nun oğlu olan Murat Tabanlıoğlu, Türkiye’deki yasalara göre, maddi olmasa bile manevi olarak AKM’nin haklarının ailede olduğunu da sözlerine ekliyor.
İstanbul Büyükşehir Belediyesi Muhsin Ertuğrul Sahnesi’ni yapan Yeni Yapı ile Haliç Kongre Merkezi’nin yapımında yer alan Taca İnşaat’ın ortaklığında yürütülen restorasyon çalışmaları Yatırım ve İşletmeler Genel Müdürlüğü Kültür Merkezleri Daire Başkanlığı tarafından kontrol ediliyor. Kültür ve Turizm Bakanı Ertuğrul Günay, AKM’yi restore etmek için Sabancı Grubu’nun sponsor olduğunu açıkladığı basın toplantısında en son Tabanlıoğlu’nun “uzlaşma projesi” olarak bilinen ve kuruldan geçen projenin uygulanacağını söylemişti.
AKM’nin onarımının 2013’te tamamlanarak 2013’ün Cumhuriyet Bayramı’nda açılması hedefleniyor.
Murat Tabanlıoğlu, toplantıda, ayrıca, yapının İstanbul Kültür Sarayı’ndan Atatürk Kültür Merkezi’ne dönüşen süreci fotoğraf ve videolarla anlattı. Artur Miller’ın “Cadı Kazanı” adlı oyununda çıkan yangın, yangının ilk sanığının Hayati Tabanlıoğlu olduğu, yangından sonra “sanık” Hayati Tabanlıoğlu’na ikinci projenin tekrar verilmesi gibi pek çok detay ve bilgi paylaştı.