"Açma kapama bedeliyle soygun yapılıyor"

Tüketiciler Birliği Genel Başkan Yardımcısı Hatice Saadet Kalyoncu, vatandaştan doğalgaz faturasının geç ödenmesinden kaynaklı 25 TL'ye, elektrik faturasından 20 TL'ye, su faturasından 24 TL'ye ve internet faturasından 15, telefon faturasından ise 4.72 TL'ye kadar açma-kapama ücreti alındığını belirterek, "Açma-kapama ücreti adı altında tüketiciyi soyuyorlar" dedi.

cumhuriyet.com.tr

Kalyoncu yaptığı yazılı açıklamada, tüketicilerin temel ihtiyaçlarından olan elektrik, su, iletişim ve doğalgaz faturalarının geç ödenmesinden dolayı bu hizmetlerin kesilip, yeniden başlatılması için alınan açma-kapama ücretlerini değerlendirdi. Kalyoncu, "Türkiye'nin farklı bölgelerinde benzer hizmetleri sunan kurumlar, ekonomik nedenlerle faturalarını zamanında ödeyemeyen tüketicileri bir kez de fahiş açma-kapama bedelleriyle cezalandırmaktadır" dedi.

Kalyoncu, günümüzde tüketicinin artık olmazsa olmazı haline gelen temel tüketim hizmetlerinden elektrik, su, iletişim ve doğalgaz faturalarının çeşitli nedenlerle geç ödenmesinden ötürü tüketicilerin sayaçlarının kapatıldığını ve fatura borçlarını gecikme faizi ile birlikte öderken ayrıca fahiş açma-kapama bedelleriyle karşılaştığını söyledi.

2011 yılı rakamlarıyla her üç aboneden birinin doğalgaz, her dört aboneden birinin elektrik, her beş aboneden birinin su, her 10 aboneden birinin ise telefon faturasını zamanında ödemediği göz önüne alındığında elde edilen rantın büyüklüğünün ortaya çıktığını söyleyen Kalyoncu, şunları kaydetti:

"Ayrıca, Türkiye'de her bin aboneden 35'i de internet faturasını geciktirdiği için açma kapama bedeli ödemek zorunda kalmaktadır. Ülkemizde 40 milyon civarında internet kullanıcısı bulunmakta olup, toplam abone sayısı ise 13 milyonu bulmuştur. Sadece internet hizmetiyle alakalı açma-kapama ücreti yıllık ortalama 80 milyon TL'ye ulaşmaktadır. Buna telefon, doğalgaz, su ve elektrikle alakalı tüketicilere ödetilen açma-kapama bedelleri de eklendiğinde, oldukça kabarık bir faturanın tüketicinin sırtına yüklendiğini ve hizmet sunan kurumların ciddi anlamda bir ek kar sağladıklarını görmekteyiz."

EPDK ve BTK görev başına

Geç ödenen borçlara eklenen gecikme cezasıyla fatura bedeli artan, hizmeti kesilen tüketicilerden yeniden hizmet açılması karşılığında alınan açma-kapama bedellerinin, günümüz ekonomik sıkıntılarıyla boğuşan abonelerin mağduriyetini daha da büyüttüğüne dikkat çeken Kalyoncu, "Gecikmiş fatura ödemelerinde zaten gecikme cezası ödeyen tüketiciye, açma kapama hizmet bedeli altında ikinci kez ceza ödetilmektedir. Belediyeleri, enerji sektöründe düzenleyici ve denetleyici üst kurul olan EPDK'yı, iletişim ve bilişim sektöründe düzenleyici ve denetleyici olan Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu BTK'yı tüketicinin ve son kullanıcının korunmasına yönelik önlemleri almaya davet ediyoruz. Alınan 'açma-kapama' bedellerinin belirlenmesinde tüketicinin haklarının korunmasına yönelik görevlerini bir kez daha hatırlatıyoruz. Kamuoyunda gittikçe dikkat çeken ve tepkilere yol açan bu mevcut uygulamaların artık sona erme vakti gelmiş hatta geçmektedir. Tüketicinin sırtına her geçen gün daha da ağırlaşarak binen bu tür haksız kazanç kapıları kapatılmalı, tüketiciler sırtından kurumlar zenginleştirilmemelidir" dedi.