Acil servisler 'Acillik'

Dünyada acil servis başvurusunun nüfusa oranla en fazla olduğu ülke Türkiye’de, acil servis çalışanlarının 'patlama noktasında' olduğu belirtildi.

Mete Kızık/Cumhuriyet

Genel Sağlık-İş Genel Başkanı Zekiye Bacaksız, ”Oy uğruna sevk zinciri yok edilmiş, “hasta hakkı” adı altında iyi niyetten uzak yargı kararlarıyla hekimleri her hastaya tahlil ve tetkik istemeye zorlamış, hekim muayenesi ve bilgisi yok sayılmıştır. Bu durum ikinci basamak ve özellikle üçüncü basamak sağlık hizmeti veren acillerde aşırı ve gereksiz başvurulara yol açmış, Acil Servisler felç edilmiştir. Bunun sonucu olarak en çok sağlık çalışanları zarar görmektedir. Acil Servis çalışanı hemşire, acil tıp teknikeri, sağlık memuru, ebe, paramedik gibi sağlık meslek mensupları acil hemşireliği kapsamında; hekim yokluğundan hukuksuz triaj yapmakta, yatak yetersizliği nedeniyle yoğun bakım gereksinimi olan hastalara acil bakım hizmeti vermek zorunda bırakılmıştır. Hemşireler; hasta bakıcı kadrolarının tasfiye edilmesiyle bakım yükünü de tamamen üstlenmekte, aşırı hasta başvurusuna karşılık gerekli sayıda hemşirenin görevlendirilmemesi nedeniyle fazla ve yoğun çalışma zorunda bırıkılmaktadır” dedi.

Zor çalışma koşullarının özverili çalışan acil hemşirelerin sağlığını bozduğunu, adeta tükenme noktasına getirdiğini de vurgulayan Bacaksız, hemşirelerin başka klinik yada kurumlara geçmek, alt bölge tayinleri, meslek değiştirme ve istifa etmek şeklinde arayışlara yöneldiklerini de belirtti.

Bacaksız açıklamasında, “Böylesine ağır çalışma koşullarının sonucunda hekimler de, Acil Tıp Uzmanlığını tercih etmediği gibi , tercih edenlerinde istifayı düşündüğü yada istifa ettiği görülmekte. Acil Servise başvuran her hastanın anında hizmet beklentisi ağır ve kötü çalışma koşullarına bir de şiddetin eklenmesine yol açmakta. Sendikamız hükümeti ve Sağlık Bakanlığı'nı gereksiz ve aşırı başvuruların yapıldığı acil servislerle ilgili ivedi olarak düzenleme yapmaya, sağlık çalışanlarıyla halkı karşı karşıya getirmekten vazgeçmeye ve çalışanların sorunlarına acil çözüm üretmeye çağırıyor” dedi.

Herkes İçin Acil Sağlık Derneği Genel Başkanı Dr. Ülkümen Rodoplu da “Acil servisler acillik. Sağlıkta dönüşüm politikaları en fazla acil servisleri vurdu. Aile hekimliğine sistemine geçerken acil servislerin boşalacağını öngöremeyen yöneticiler bu gün acil servisleri pansuman yöntemlerle tedavisine çalışıyor. Ama yara giderek büyüyor, pansuman yetmiyor. Aile Hekimliği uygulamaları için acil servislerde çalışan deneyimli ve başarılı acil doktorlar aile hekime olunca acil servisler doktorsuz kaldı . Bir yandan da katkı payları nedeniyle vatandaşlar para ödememek için acil servislere akın etmeye başladı. 70 milyonluk Türkiye'de bir yılda 92 milyon 500 bin acil servis başvurusu gerçekleşti. Bu da beraberinde hizmet kalitesini düşürdü, sağlık çalışanına saldırıyı artırdı” dedi.