AB, emisyonu yüzde 30 düşürecek
AB Komisyonu, otomobil üreticilerine yeni otomobillerdeki karbondioksit emisyonlarının 2030 yılına kadar 2021 yılına oranla yüzde 30 oranında azaltması tavsiyesinde bulunmaya hazırlanıyor.
Hakan AkarsuAB Komisyonu, otomobil üreticilerine yeni otomobillerdeki karbondioksit emisyonlarının 2030 yılına kadar 2021 yılına oranla yüzde 30 oranında azaltması tavsiyesinde bulunmaya hazırlanıyor. Komisyon 2025 yılına kadar da zararlı gaz emisyonlarının yüzde 15 oranında azaltılmasını talep etmeyi planlıyor. AB Komisyonu kilometre başına 50 gramdan az karbondioksit salan düşük emisyonlu araç üreten işletmeler için bir ikramiye sistemi de sunmayı planlıyor. Ancak 2025 yılına dek yüzde 15 oranında emisyonu azaltılmış yeni araçlar üreten ya da 2030 yılında bu oranı yüzde 30’a çıkaran firmalar daha sonraki yıllarda üretecekleri araçlar için daha az karbondiksit tasarrufu yapmakla yükümlü olacaklar. Fakat bu hedeflere ulaşamayan üretici firmalar için para cezası öngörülmüyor. Avrupa Otomobil Üreticileri Birliği (ACEA) 2030 yılına kadar zararlı emisyonların 2021 yılına kıyasla yüzde 20, çevre örgütleri ise yüzde 45 oranında azaltılmasını talep etmişlerdi. Şimdiye kadar yürürlükteki yönetmeliklere göre otomobil üreten firmaların 2021 yılında kilometre başına 95 gram karbondioksit ya da 100 kilometrede yaklaşık dört litre benzin kullanımı sınırının altında kalacak şekilde yeni araç üretmeleri öngörülmüştü. Bu hedefe ulaşamayan firmalara milyonluk para cezası kesilmesi gündeme gelebilecek.
Elektrikliye geçiş başlıyor vrupa Birliği fosil yakıtlı araçlardaki karbondioksit emisyonlarına sınırlama getirirken, birçok ülke de fosil yakıtlı otomobilleri üretmeme kararı alıyor. İngiltere, ülkenin havasını temizlemek için 2040 yılından itibaren benzinli ve dizel araç satışını yasaklamayı planlıyor. 2050 yılına kadar ise yollardaki tüm araçların sıfır emisyon üreten araçlar olması hedefleniyor. Almanya hükümeti, 2030 yılından itibaren yeni benzinli otomobil üretimine izin verilmeyeceğini resmen ilan etti. Fransa da küresel ısınmaya karşı 2040 yılından sonra sadece elektrikli, hibrit ve diğer temiz yakıtlı araçların satışına izin verecek. Norveç de 2025 yılında satılan her otomobil ve hafif ticari araç sıfır emisyonlu araç olacak. Dünyanın en büyük otomotiv pazarına sahip olan Çin, otomobil üreticilerinin fosil yakıtlı araç satışlarını sona erdireceğini ve bu sayede şirketlerin elektrikli araç geliştirme çabalarını hızlandırmaya yönelik bir teşvik oluşturmayı amaçladıklarını açıkladı. Hindistan hükümeti, bu yılın başnda yaptığı açıklamada, 2030 yılına kadar ülkede satılan her otomobilin elektrikli motora sahip olması gerektiğini duyurmuştu. Avusturya, Danimarka, İrlanda, Portekiz, İspanya, Japonya, Hollanda ve Güney Kore, elektrikli 0 emisyonlu araçlar konusundaki niyetini ortaya koyan ülkeler arasında bulunuyor. |