2. el rekora koşuyor

TÜİK verilerine göre Ocak-Mayıs ayı döneminde ikinci el pazarında 2 milyon 87 bin 708 adet otomobil el değiştirdi.

Hakan Akarsu

ÖTV oranları ve dövizdeki yükselişin etkisiyle oluşan kur farkı nedeniyle pahalanan sıfır araç pazarında daralma yılbaşından bu yana devam ederken, ikinci el piyasada giderek artan canlılık mayıs ayında da sürdü.

2017 yılının ilk 6 ayında 0 otomobil pazarı yaklaşık yüzde 8.6 civarında azalırken, aynı dönemde 2. el otomobil pazarında yüzde 6’ya varan yükseliş gerçekleşti. TÜİK verilerine göre Ocak-Mayıs ayı döneminde ikinci el pazarında 2 milyon 87 bin 708 adet otomobil el değiştirirken, geçtiğimiz yılın aynı döneminde bu rakam 1 milyon 962 bin 868 adet olmuştu.

Buna karşılık Otomotiv Sanayi Derneği’nin (OSD) verilerine göre sıfır otomobil satışları ilk altı ayda geçen yıla göre yüzde 9.6 azalarak 305 bin 924; toplam taşıt satışları da yüzde 9 düşüşle 410 bin 609 adede geriledi.

Türkiye 2’nci el pazarında satışların 4-5 yaşındaki araçlarda yoğunlaştığı görülüyor. Dizel araçlara olan talep de düşüş gözlense de benzinliye göre daha fazla rağbet ediliyor. Sedan kasa araçlar her zaman olduğu gibi ülkemizde en çok tercih edilen kasa tipi olarak öne çıkıyor. Son yıllarda renk tercihinde beyaz araçlar önde görünüyor.

‘Bu yıl rekor yılı olabilir’

Otoshops Genel Müdürü Tuğrul Denizaşan, ikinci el pazarında en hareketli dönemi yaşadıklarını belirterek “Referandum dönemine kadar yaşanan durgunluğun ardından, bayram öncesi yaşanan hareketlilik 2. el pazarının yükselmesini sağladı. Şu anda da kurban bayramı öncesi hareketlilik yaşanmaya başlıyor. İlk 5 ayda gerçekleşen 3 milyon adedin üzerindeki satış, yılı 6-7 milyon aralığında tamamlanabileceğini göstermektedir. Otoshops olarak 2017 yılı için satış hedefimiz 6 bin adetti. 6 aylık süreçte 4.000 adetlik satışa ulaştık” dedi.

Denizaşan, pazarın yükselmesini sağlayan etkenlerden birisinin de kurumsal firmalar olduğunu belirterek “İkinci el otomotiv pazarında kurumsal firmaların çoğalması ile araç almak isteyenlerin güven ve kaliteyi tercih etmesinin yanı sıra tüm işlemleri tek noktadan gerçekleştirerek zamandan tasarruf sağlamaları da satışlara olumlu olarak yansıyor ” şeklinde konuştu.