11 yıl sonra Maliye’de haksız atama skandalı ortaya çıktı!

Maliye Bakanlığı’nın 2003, 2004 ve 2006 yıllarında personel alımı için yaptığı ortak sınavda düşük puan alan birçok adayın daha iyi puan alanların yerine kadrolara atandığı ortaya çıktı.

cumhuriyet.com.tr

TBMM, Maliye Bakanlığı’nın 2003, 2004 ve 2006 yıllarında yaptığı, devlet gelir uzman yardımcılığı, vergi denetmen yardımcılığı ve gelir uzman yardımcılığı ortak sınavının ardından gerçekleştirilen atamalarla ilgili bir skandalı ortaya çıkardı. Sınavda düşük puan alan yüzlerce adayın, yüksek puan alanların yerine atandığını savunan gelir uzmanlarının başvurusunu inceleyen TBMM Dilekçe Komisyonu, konuyla ilgili raporunda, atamalar nedeniyle mağduriyet yaşandığını belirledi.

Milliyet gazetesinden Şevket Yaman'ın haberine göre, Maliye Bakanlığı Gelirler Genel Müdürlüğü 2003, 2004 ve 2006 yıllarında; devlet gelir uzman yardımcılığı, vergi denetmen yardımcılığı ve gelir uzman yardımcılığı isimleriyle üç ayrı unvan için ortak tek sınav yaptı. Sınav sonucunda 19 kişi devlet gelir uzman yardımcılığına, 400 kişi vergi denetmen yardımcılığına ve 500 kişi ise gelir uzman yardımcılığına atandı. Ancak sınav sonuçları alfabetik sıraya göre açıklanırken, puanlar açıklanmadı.

Puanlar, 2003’teki sınav sonucuna göre gelir uzman yardımcılığına atanan bir personelin 2010 Aralık’ta Bilgi Edinme Hakkı Kanunu kapsamında sınav sonucunu öğrenmesiyle açığa çıktı. Daha sonra birçok gelir uzmanı aynı yöntemle sınav sonuçlarını istedi. Sınavlardan yıllar sonra ortaya çıkan puan tutanaklarında devlet gelir uzman yardımcılığı ya da vergi denetmen yardımcılığına atanması gereken yüzlerce adayın en düşük kadro olarak gösterilen gelir uzman yardımcılığına atandığı ortaya çıktı. 919 kişinin kazandığı sınavda 95 puan alan bir adayın gelir uzman yardımcılığına, 71 puan alan adayın da vergi denetmen yardımcılığına atandığı belgelere yansıdı.

‘Hukuka aykırı’

Atamalarda haksızlığa uğradıklarını savunan onlarca kişi, TBMM Dilekçe Komisyonu’na müracaat etti. İddiaları araştıran komisyon, konuya ilişkin raporunu tamamladı. Komisyon raporunda Prof. Dr. Zehreddin Aslan tarafından hazırlanan hukuki mütalaaya yer verildi. Mütalaada, “Puanı kendisinden daha düşük olan adaylar, devlet gelir uzman yardımcılığına ve vergi denetmen yardımcılığına atanırken, o adaylara göre puanı daha yüksek olan adayların gelir uzman yardımcılığına atanması idarenin bazı adaylara haksız şekilde avantaj sağladığını göstermektedir. Bakanlığın atama tasarrufunda kullandığı yöntem hukuka aykırı olduğundan işlemler sebep ve konu unsurları bakımından da hukuka aykırıdır” denildi.

Komisyonun ayrıntılı bilgi istemesi üzerine Devlet Personel Başkanlığı’ndan gelen yazıda ise, zaman içinde üç unvan arasında oluşan farkların artması nedeniyle gelir uzmanlığına atanan kişilerin ileri sürdükleri hak kayıplarının giderilmesi için kanuni düzenlemeye ihtiyaç olduğu belirtildi. Raporun sonuç bölümünde Maliye Bakanlığı’nda faaliyet gösteren ve söz konusu sınavla alınan gelir uzmanlarının mağduriyetinin giderilmesi için, unvanlar arasında yatay geçiş hakkı sunulması, bu hakkın sunulması için gerekiyorsa yeni bir sınav yapılması istendi.

Bakanlık: Hata yaptık

Raporda, komisyon toplantısına Maliye Bakanlığı adına katılan temsilcilerin ise; ortak sınav yapılmasının hata olduğunu, ancak idarenin o dönemde öyle bir takdir kullandığını, daha sonra ortak sınav yapma yönteminden vazgeçildiğini belirttiği kaydedildi. Temsilcilerin ayrıca, idarenin atama kararının yanlış olduğuna inanmadığını söylediği de ifade edildi.

Bakanlık'tan açıklama geldi

Haberin medyaya yansımasının ardından Maliye Bakanlığı bir açıklama yayınladı.

İşte bakanlıktan yapılan açıklama:

Bugün Milliyet Gazetesinde Bakanlığımıza atfen "11 Yıl Sonra Çıkan Hata" başlığı ile manşetten verilen haber üzerine aşağıdaki açıklamanın yapılması zaruri görülmüştür.

Gelir İdaresi Başkanlığımızca gerek Gelirler Genel Müdürlüğü döneminde gerekse 2005 yılında Gelir İdaresi Başkanlığı olarak yeniden yapılandırıldığı dönemde açıktan atama suretiyle Devlet Gelir Uzman Yardımcılığı, Gelir Uzmanı Yardımcılığı ve Vergi Denetmen Yardımcılığı sınavları yapılmıştır. Bu üç unvanda 2003, 2004 ve 2005 yıllarında ortak sınavla alım yapılmış olup, 2006 ve devamındaki yıllarda ise her bir unvan için ayrı ayrı sınav açılmıştır.

2003, 2004 ve 2005 yıllarında açılan sınavlarda adaylar farklı unvanlara (Devlet Gelir Uzmanı-Vergi Denetmeni- Gelir Uzmanı) atanmışlar ve süreç içerisinde Başkanlığın (Gelirler Genel Müdürlüğünün) merkez/taşra birimlerinde görevlerine devam etmişlerdir. Belirtilen yıllarda yapılan bu sınavlar yasal çerçevede mevzuata uygun olarak yapılmış ve gelir uzmanlığına atama yapılan personel tarafından herhangi bir şekilde uyuşmazlık konusu yapılmamıştır. Yapılan bu sınavlarda sınav sonucunda başarılı olan adaylar idarenin o andaki ihtiyaç durumu,  adayların yerleştirilecekleri unvanın mesleki nitelikleri gibi durumlar dikkate alınmak suretiyle sınav komisyonunca belirlenmiştir.

Yapılan sınavlar ve bu sınavlara dayanılarak yapılan atamaların üzerinden yaklaşık on yıl geçmesine rağmen gelir uzmanları devlet gelir uzmanı/vergi denetmeni olarak atanmak istemişler ancak mevzuat gereği bu kadrolara atanmaları mümkün olmadığından kendilerine olumsuz cevap verilmiştir.

Bunun üzerine ortak yapılan sınavlarla atanan Gelir Uzmanları konuyu yargıya taşımış ve mağduriyetlerinin giderilmesi adına Devlet Gelir Uzmanı/Vergi Denetmeni olarak atanmak üzere yaklaşık 100 dava açılmıştır. Açılan davaların çoğu neticelenmiş olup neticelenen davaların sonucunda mahkemeler özetle;

“ortak yapılan sınavda Gelir Uzman Yardımcısı olarak göreve başlatılan davacıların, bu konuda herhangi bir uyuşmazlık çıkarmadığı,

-Gelir Uzmanı ile Devlet Gelir Uzmanlarının/Vergi Denetmenlerinin yetiştirilme esasları ve usulleri ile görevlerinde farklılıklar bulunduğu,

-Gelir Uzmanı olarak görev yapan davacıların, özlük ve parasal yönündeki artışlardan hareketle Devlet Gelir Uzmanı/Vergi Denetmeni kadrosuna atamasının yapılması konusunda, idarenin yargı kararı ile zorlanamayacağı,

Gerekçeleri ile Devlet Gelir Uzmanı/Vergi Denetmeni olarak atanmak için yapılan başvuruları reddetmiş ve dava konusu işlemde hukuka aykırılık görmeyerek idarenin lehine karar vermiştir.

Konu aynı şeklide Danıştay’a temyiz yoluyla taşınmış ve Danıştay söz konusu kararların ve dayandığı gerekçeleri hukuk ve usule uygun bulup bozulmasını gerektirecek bir neden de bulunmadığından hareketle temyiz isteminin reddiyle anılan kararların onanmasına karar vermiştir. Karar düzeltme aşaması da idaremiz lehine sonuçlanmıştır Açılan davalar sonucunda idaremiz aleyhine sonuçlanan hiçbir mahkeme kararı bulunmamaktadır.

Kamuoyunun bilgisine sunulur.