Togg'un rakiplerine gümrük vergisi geldi

Togg'un satışa çıkmasına sayılı günler kala Çin'den ithal edilen çevreci yapılarıyla öne çıkan elektrikli araçlar için çıkarılan ilave yüzde 40 gümrük vergisi tartışma yarattı. Çin menşeli markaları ve Çin'de elektrikli araç üretimini mercek altına aldık.

Savaşkan İskefli

Dünya otomotiv sektörü pandemide düşen arzla birlikte üretim faaliyetlerindeki boşluğu elektrikliye geçiş için ar-ge üzerine odaklanmakta buldu. Azalan petrol rezervleri ve çevre kirliliğini azaltmak maksatlı olarak öne çıkan elektrikli araçlar bu süreçte hızlı bir gelişim gösterdi. Dünyada elektrikliye geçişin hız kazanmasının ardından dünyanın üretim üssü niteliğindeki ülkesi Çin bu süreçte adeta üretim merkezine dönüştü. 

AĞIR VERGİ YÜKÜ

Türkiye'nin yerli otomobili Togg'un çıkışına sayılı günler kala Çin'den ithal edilecek araçlara yüzde 40 gümrük vergisi alınacağı kararı açıklandı. Bu kararla Çin'den gelen elektrikli araçlardan toplam yüzde 54'lük gümrük vergisi alınacak. Uygulanacak bu vergi, Togg'un pazarda öne çıkması için yapılmış olabileceğini de akıllara getirdi ve daha çevreci olarak hayata geçirilen elektrikli otomobillere uygulanan ilave gümrük vergisi tartışma yarattı.

ÇİN ATAĞI

Otomotiv sektöründeki elektrikliye geçiş üzerine pek çok otomotiv üreticisi maliyeti düşürmek amacıyla Çin'de fabrika açtı ve üretimlerin bir kısmını burada yapmaya başladı. Örneğin Tesla, Model 3'ü Çin'de üretirken Dacia da Spring modelini bu ülkede üretiyor ve mevcut üretimini Çin'e kaydırma planı yapan birçok markanın olduğu da kamuoyunda iddia ediliyor. Çin menşeli olmayan bu markalara ait modeller de Çin'den ithal edilmesi nedeniyle yine yüzde 54'lük gümrük vergisi ile araçlarını Türkiye'de satışa sunabilecekler. 

Ayrıca pazardaki elektrikliye geçiş süresince Çin'de yeni otomotiv markaları kurulmaya başlandı ve otomotiv sektöründe faaliyet gösteren bir kısım firma da kendi araçlarını üretmek için çalışmalara başladı. Bu dönüşüm içinde öne çıkan Çin menşeli elektrikli araç üreticilerini sizler için derledik. 

Bu markalar içinde bünyesinde Wuling, Baojun, Zhiji IM, MG, Roewe, MAXUS, R Auto'yu bulunduran SAIC Motor öne çıkıyor. Ayrıca şirket SAIC-Volkswagen (Volkswagen, Skoda, Audi) ve SAIC-General Motors (Buick, Chevrolet, Cadillac) gibi yabancı markalı ortak girişimlerin de bir parçası olarak faaliyet gösteriyor.

Çin merkezli elektrikli otomobil üreticileri başlıca şöyle:

SAIC MOTOR

  • Wuling
  • Baojun
  • Zhiji IM
  • MG
  • Roewe
  • MAXUS
  • R Auto

CHANGAN

  • Changan
  • Avatr

GEELY

  • Geely
  • Volvo
  • Geometry
  • Lynk&Co
  • Lotus
  • Smart
  • Zeekr

BAIC

  • Arcfox
  • Beijing
  • Baic

Diğer Çin menşeli markalar ise şöyle:

  • BYD
  • Xpeng
  • NIO 
  • Leapmotor 
  • Hozon NETA
  • Skywell (Skyworth)
  • Aiways