Otomobil piyasasında dizel motorlar yerini hızla benzinli motorlara bırakıyor
Geçen yılın aynı dönemine göre hibrit otomobillerin pazardaki payı üç katına, elektrikli otomobillerin ise tam 25 katına çıktı.
Halit BolkanOtomotiv sektörü son 10 yıldır gittikçe hızlanan adımlarla elektrifikasyon trendine uyum sağlamak için uğraşıyor. CO2 emisyonlarının ve araç egzozlarından çıkan diğer kirleticilerin azaltılması yönünde uygulanan ve gittikçe sıkılaştırılan egzoz emisyon normları nedeniyle önce hibrit modeller, sonrasında da elektrikli otomobillerin sayısı artmaya başladı. 2020 yılı ocak-mart döneminde pazar payı yüzde 3.52 olan hibrit otomobillerin 2023’ün aynı dönemindeki payı yüzde 10.8’e, elektrikli otomobillerin yüzde 0.11 olan pazar payı da yüzde 2.7’ye ulaştı. Pazarda model çeşitliliğinin hızla artması, hibrit ve elektrikli otomobil pazarının hızla büyümeye devam edeceğinin göstergesi.
BATARYA DAHA BÜYÜK
İçten yanmalı motorla elektrikli motorun birlikte görev yaptığı, sınırlı da olsa sadece elektrikli motorla da hareket edebilen hibrit otomobil satışlarına hafif hibrit (mild hibrit) modeller dahil edilmiyor. Hafif Hibrit güç ünitelerinde motor ve şanzıman arasına ya da şanzımana yerleştirilen elektrikli motor sadece kalkış ve ara hızlanmalarda içten yanmalı motora destek veriyor.
Tam hibrit adı verilen teknolojide ise içten yanmalı motor ve elektrikli motor zaman zaman tek tek zaman zaman da birlikte çalışıyor ve batarya da yavaşlamalar sırasında ya da içten yanmalı motor tarafından şarj ediliyor. Şarj edilebilir hibrit (PHEV) teknolojisne sahip araçlarda batarya aynı elektrikli otomobillerde olduğu gibi dışarıdan bir kablo yoluyla şarj edilebiliyor. Bu teknolojide daha büyük bataryalar kullanılarak ortalama 60-80 km tamamen elektrikli motorla ilerlemek mümkün oluyor.
Otomotiv Distribütörleri ve Mobilite Derneği (ODMD) verilerine göre tam hibrit ve şarj edilebilir hibrit otomobillerin satışları 2020’nin ilk çeyreğinde pazardan yüzde 3.52 pay alırken 2023’ün aynı döneminde yüzde 10.8’e ulaştı. Satış adetleri de 3 bin 504 adetten 18 bin 878’e çıktı. Bu artışta Türkiye’de üretilen Toyota Corolla ve C-HR’ın tam hibrit modelleri önemli rol oynarken, diğer birçok marka da hibrit modellerini pazara sunmaya devam ediyor.
40 BİN SATIŞ BEKLENTİSİ
Elektrikli otomobil pazarında da gelişim çok hızlı. 2020 yılının ilk çeyreğinde sadece 107 adet elektrikli otomobil satılırken pazardan aldığı pay yüzde 0.11 düzeyindeydi. 2023’ün ilk çeyreğindeyse 4 bin 670 adetlik satış ve yüzde 2.7 pazar payına ulaşıldı. 2020 ve 2021’de özellikle lüks elektrikli modeller uygun fiyatlı olmalarıyla öne çıkarken sonraki dönemde, Renault Zoe, MG ZS EV, Skywell ET5 gibi makul fiyatlı modeller ön plana çıkmaya başladı.
Togg’un da 2023 yılı içinde 28 bin otomobil üreteceğini açıklamasıyla birlikte bu yıl 40 bin civarında elektrikli otomobil satışı bekleniyor. 2022 yılında toplam 7 bin 733 adet elektrikli otomobil satılmış ve pazardan yüzde 1.3 pay almıştı. 2023 yılında 40 bin adet civarında elektrikli otomobil satılır ve binek otomobil pazarı da 650 bin adet civarında olursa elektrikli otomobiller yüzde 6,7 civarında pazar payına ulaşacak. Toplamda yüzde 52 gümrük vergisine tabi olan Çinli markaların girmeye hazırlandığı Türkiye pazarında marka ve model çeşitliliği artmaya devam edecek. Pazar hızla büyürken verilen teşviklerle şarj istasyonu kurulumları da hız kazandı. Yine de şarj istasyonu sayısının yeterli olup olmayacağı tüketicilerin aklındaki önemli soru işaretlerinden biri.